Первая страница
Наша команда
Контакты
О нас

    Головна сторінка



5 лютого 2015 року клас Українська мова

Скачати 237.7 Kb.

5 лютого 2015 року клас Українська мова




Скачати 237.7 Kb.
Сторінка1/2
Дата конвертації18.05.2017
Розмір237.7 Kb.
  1   2


Відповіді до завдань ІІІ етапу

Всеукраїнської учнівської олімпіади

з української мови та літератури

(15 лютого 2015 року)
8 клас

Українська мова
1. Поставте наголос у словах.

ЧерговИй, кулінАрія, асиметрІя, порядкОвий, одинАдцять.



2. Витлумачте лексичне значення слова ґаджет.

Лекси́чне зна́чення - історично закріплена в свідомості людей співвіднесеність слова з певним явищем дійсності, зв'язок певного звучання з певним поняттям, волевиявленням.



Ґаджет (від англ. gadget – пристосування, технічна новинка) — оригінальне цифрове обладнання, яке характеризується портативністю (невеликі розміри, вага) та функціональністю (велика кількість різноманітних функцій). Найпоширеніші види ґаджетів: мобільний телефон, смартфон, портативна ігрова приставка, GРS-навігатор, електронна книжка.

Електро́нна кни́га, еКнига (англ. e-book, e-text) - версія книги в електронному (цифровому) вигляді. Такі книжки можна читати за допомогою комп'ютерів, мобільних телефонів чи спеціалізованих пристроїв.

Ігрова консо́ль (або Ігрова приста́вка) - це спеціалізований електронний пристрій, розроблений і створений для того, щоб грати у відеоігри. Найчастіше пристроєм виводу є телевізор або, рідше, комп'ютерний монітор.

Мобільний телефон Стільниковий телефон - автономний мобільний телефон, призначений для роботи в мережах стільникового зв'язку; використовує приймач радіодіапазону і традиційну телефонну комутацію для здійснення телефонного зв'язку на території зони покриття мережі.



3. Доберіть синоніми (по одному) до слів:
вИгода - користь, вигОда - зручність.

4.Запишіть іменники у формі родового відмінка однини.
Метрополітену, мільйона, Світязю
5. Утворіть форми кличного відмінка іменників.
Пісняре, женче, Ілле Антоновичу, Ігоре Савовичу, Наталю Анатоліївно.


6. Відредагуйте словосполучення.

Отримати освіту – здобути освіту.

Учбовий процес – навчальний процес.

Хустка в клітинку – картата хустка.

Миндальний торт ― мигдалевий торт.
7. Запишіть слова, знявши риски

Західноєвропейський, північно-західний, народно-визвольний, кримськотатарський, всього-на-всього, без сумніву, будь-що-будь, щодуху.



8 клас

Українська література



  1. Порівняйте особливості думи й історичної пісні, заповнивши таблицю.

Думи про героїчну боротьбу українського народу проти турецько-татарських загарбників та про турецьку неволю (14—15 ст.

Історичні пісні - це фольклорні ліро-епічні твори, присвячені певній історичній події, чи відомій історичній постаті. У цих піснях висловлюється ставлення народу до історичних подій чи героїв.

Украї́нці - східнослов'янський етнос, основне і корінне населення України. Як етнос сформувався на землях сучасної України та частині земель сучасних: Польщі, Білорусі, Молдови, Румунії, Угорщини, Словаччини і Росії.

— рання козацька доба).

Історія України - процес формування держави Україна. Появі державності передував тривалий процес етногенезу українців. Після появи держави виникла українська нація як сукупність громадян.

Думи про героїчну боротьбу українського народу проти національного поневолення (16 — поч. 17 ст. — доба Хмельниччини і Гетьманщини).

Соціально-побутові думи 







Дума

Історична пісня

Рід

Ліро-епічний твір

Ліро-епічний твір

Тематика

1. Про боротьбу з турецько-татарськими загарбниками.

2. Про боротьбу українського народу з польською шляхтою під час визвольної війни 1648-1654 років.

3. Соціально-побутові думи



1. Про боротьбу з турецько-татарськими нападниками.

2. Про визвольну боротьбу українського народу під проводом Б.Хмельницького.

3. Про стихійні селянські повстання та народних месників


Композиційні особливості

1. Велика за обсягом. Текст думи ділиться на окремі уступи, періоди, тиради.

2. Будова : заспів (заплачка)- це пролог, традиційна експозиція; розгорнута розповідь з ліричними відступами подає сюжет думи; у кінцівці (славословії) прославляються герої і висловлюються побажання слухачам.

3. У думі використовується ретардація (затримка дії).


1. Невеликий обсяг

Поділ на строфи.

2. Може бути у формі діалогу або монологу

3. Може будуватися на основі художнього паралелізму.

4. Поєднання епічних елементів із ліричними.



Спосіб виконання

Виконуються думи речитативом (протяжним декламуванням) у супроводі кобзи, бандури, ліри.

Тільки соло.



Виконуються і сольно, і хором

Художні засоби

Порівняння, заперечні порівняння, постійні епітети, тавтологія, риторичні фігури, символи, вживання граматично неправильних форм (даває, побігає)

Порівняння, заперечні порівняння, метафора, гіпербола,синекдоха, персоніфікація, постійні епітети, тавтологія, риторичні фігури, символи



3.Прочитайте твір Олександра Олеся «Пісня».

Олекса́ндр Іва́нович Канди́ба (23 листопада (5 грудня) 1878(18781205), Білопілля, Харківська губернія (нині - Сумська область) - 22 липня 1944, Прага, Протекторат Богемії та Моравії) - український письменник, поет, драматург, представник символізму.

Напишіть статтю для Вікіпедії «Художня мова твору Олександра Олеся «Пісня»


Зразок.

  1. Олександр Олесь (справжнє прізвище Кандиба) – відомий український поет. Автор збірки «Княжа Україна».

  2. Твір нагадує маршову пісню. Має слова, які повторюються як приспів.

  3. У вірші звучить віра у відродження України, її державну міць. За неї проливали кров українські патріоти, яких автор називає Лицарями, велетнями.. Саме вони пробудили народ до нового життя. Їхні чола квітчали тернові вінки – символ страждання, та вони не опустили руки, не здалися. Автор уславлює їх подвиг, вірить у могутність народу, який хоче воскресити свою Державу.

  4. Твір пройнятий героїчним пафосом боротьби за щастя народу України.

  5. Ключовими є образи Лицарів – борців за волю народу й мрійників, які свідомо пішли на жертву.

  6. Терни й маки символізують страждання й кров, бо розбудова держави просто так не дається. Пожежа кривава, громи і дощі – це негаразди, революційні бурі, які довелось пережити українському народові.

  7. У творі багато художніх засобів: епітети: пожежа кривава, великий народ; порівняння: бились орлами; риторичні звертання: Вам, Лицарі, слава…; риторичні оклики: Слава!, метафора: чола квітчали тернами тощо. Вони допомагають читачеві зрозуміти значимість подвигу тих, хто наближав мрію про створення держави.

  8. Вірш написано чотиристопним амфібрахієм.

  9. Твір надзвичайно актуальний сьогодні, коли над Україною знову зібралися хмари. Наші воїни стали на захист держави від російського агресора. Подвиги українських «кіборгів», їхня самопожертва завжди буде прикладом патріотизму та відданості Батьківщині. *Можлива згадка про Небесну Сотню. Оцінка подій на Євромайдані. Розуміння важливості захисту своєї Батьківщини.


4.Розв’яжіть кросворд, уписавши правильні відповіді в клітинки.


По горизонталі:

2 Устим


3 Маруся

5 Ізідора

8 Сошенко

9 Морозовицький



По вертикалі:

1 Орська


3 Мирон

4 Залізняк

6 Святослав

7 Мишолосіє




9 клас

Українська мова
1. Витлумачте лексичне значення слова тролінг.
Тролінг (від англ. trolling – риболовля способом витягання риби тралом) - розміщення в коментарях до поданих на веб-сайтах статей, а також у веб-форумах, чатах, соціальних мережах провокативних зауважень, оцінок з метою образити, принизити, висміяти автора, спричинити конфлікти між учасниками обговорення. Психологічна маніпуляція, мета якої – порушення емоційної стабільності дописувачів.

Маніпуляція - вид психологічного впливу, який використовується для прихованого впровадження в психіку жертви цілей, бажань, намірів, відносин або установок маніпулятора, які не збігаються з актуально існуючими потребами жертви.



2. Доберіть синоніми (не менше трьох) до кожного з поданих слів.
Доброчинність - добродійність, благодійництво, філантропія.

Шляхетний – благородний, великодушний, лицарський (рицарський).

Дошкулити - досадити, дійняти (дойняти), досолити, розм., допекти, вколоти, шпигнути, підколоти, підчепити.
3. Доберіть і запишіть по одному фразеологізму, яким можна передати названі почуття. Зразок: радість – розквітати душею.
Хвилювання - душа не на місці (ні живий ні мертвий, сам не свій);

небезпека – пахне (запахло) смаленим, (чорні хмари збираються, як обух над головою, дамоклів меч);

щастя – на сьомому небі.
4. Поставивши іменники у формі родового відмінка, позначте в них наголос

Cмак - смакУ, шлях - шлЯху, кахель - кАхля.


6. Запишіть прикметники, знімаючи риски.
Східнослов’янський, послідовно миролюбний, жуль-вернівський, червоногарячий.
7.Запишіть, передаючи числа словами. Після підкреслених слів запишіть у дужках їхні скорочення.

З кінця 1960-х років –з кінця тисяча дев’ятсот шістдесятих років (рр.);

протягом 365 діб - протягом трьохсот шістдесяти пяти діб;

близько 897оо доларів - близько вісімдесяти дев’яти тисяч (тис.) семисот доларів;

15оо ооо ооо гривень - півтора мільярда гривень (грн.).
8. Відредагуйте словосполучення.
Наздогнати упущене ― надолужити прогаяне.

Відповідно з можливостями ― відповідно до можливостей.

Згідно технології ― згідно з технологією.

Рахуватися з чужою думкою ― зважати на чужу/іншу думку.

Користуються популярністю ― здобули, мають популярність.
9.Розставте розділові знаки, підкресліть головні та другорядні члени речення, над кожним словом надпишіть, якою частиною мови воно є.

Розділо́ві зна́ки, або зна́ки пунктуа́ції - сукупність графічних знаків, що не належать до алфавіту даної мови, а служать засобом відображення тих ознак (сторін) писемної мови, які не можуть бути передані літерами та іншими писемними позначеннями - цифрами, знаками рівності, подібності тощо.

Части́ни мо́ви - великі за обсягом класи слів, об'єднаних спільністю загального граматичного значення і його формальних показників.

Члени речення - це слова або лексичні словосполучення, пов'язані синтаксичними й морфологічними відношеннями. Членами речення є тільки повнозначні слова, до яких можна поставити питання.


Я  долю  всього  світу  пригубив, всі  мови  світу  хочу  розуміти, та,  може,  світ  тому  я  полюбив, що  Україна  є  на  цьому  світі. (П.Скунць).

9 клас

Українська література


  1. Порівняйте особливості фольклорних творів - балади й ліричної пісні, заповнивши таблицю.







Балада

Лірична пісня

Рід

Ліро-епічний твір

Лірика

Тематика

1. Смерть козака на війні

2. Зрада й помста

3. Туга нареченої через розлуку з коханим.

4. Зневажені почуття довірливої дівчини.

5. Зле чарівництво.

6. Наруга пана над бідною дівчиною.

7. Похорон козака



І Родинно-побутові пісні:

1. Пісні про кохання

(нерозділене, зраджене, щасливе кохання, розлука з коханим).

2. Пісні про родинне життя (життя в родині, страждання невістки)

3. Пісні про трагічні сімейні обставини (сирітські, вдовині).

4. Жартівливі.

5. Колискові.

ІІ Суспільно-побутові (козацькі, чумацькі, рекрутські, солдатські, наймитські, заробітчанські, кріпацькі)




Композиційні особливості

1.Невеликий обсяг, проте розгорнутий сюжет з драматичними колізіями

2. Будова: зачин — звертання до персонажа, раптове повідомлення про незвичайні пригоди, драматичні колізії, трагічні випадки, що справляють сильне емоційне враження на читача.

3. Може ділися на строфи.

4. Може бути у формі діалогу або монологу.





  1. Невеликий обсяг.

  2. Має строфічну будову.

  3. Форма монологу або діалогу.

  4. Може розпочинатися з вигуку.

  5. Часто супроводжується приспівом.



Спосіб виконання

Виконується і сольно, і хором

Виконується і сольно, і хором

Художні засоби

Психологічні паралелізми, метафори, гіперболізація, постійні народні порівняння, епітети, символіка, повтори, зменшено-пестлива, емоційно-забарвлена лексика.


Психологічні паралелізми, метафори, гіперболізація, постійні народні порівняння, епітети, символіка, повтори, зменшено-пестлива, емоційно-забарвлена лексика.




  1. Наведіть не менше чотирьох прикладів уживання бурлеску в творі Г.Квітки-Основ’яненка «Конотопська відьма».

Опис Забрьохи

Характеристика Забрьохи

Забрьоха летить, мов ворона…

Забрьоха освідчується Олені в коханні

Забрьоха керує сотнею

Забрьоха підписує лепорт

Характеристика Пістряка

Мова Пістряка

Епізод, як Пістряк рахував козаків
Можливі інші варіанти.
3.Напишіть статтю для Вікіпедії на тему «Філософські погляди на людину та її покликання в Пісні 12-ій Г.Сковороди».
1. Григорій Савич Сковорода – український поет, байкар, філософ. Автор збірки «Сад божественних пісень», «Байки Харківські» та багатьох філософських трактатів.

2. Твір «В город не піду багатий – на полях я буду жить…» увійшов у збірку «Сад божественних пісень» під назвою «Пісня 12-а». Свої твори Г.Сковорода називав піснями, бо кожен мав мелодію і виконувався як пісня.

3. «Пісня 12» знайомить нас із поглядом на життя та на світ відомого філософа. У ній поетизується краса природи й засуджується те, що Г.Сковорода називав «видимою натурою» - матеріальним світом, що не може зробити людину щасливою.

4. Поет протиставляє світу природи , де душа відпочиває, галасливі міста, широкі дороги гріха в них. Він задовольняється малим, тому красивий одяг, прагнення кар’єрного зростання, бажання війною здобувати життєві блага вважає дорогою гріха. Людині небагато потрібно для життя. Воля, хліб і вода, краса природи, душевний спокій – ось дорога, яка веде до справжнього щастя.

5. Світ, на думку філософа, складається з таких складових: Макрокосмос- Всесвіт, мікрокосмос – людина і світ символів Біблія. На думку філософа, людина буде почуватися щасливою, коли відкриє Бога в собі, а допоможе їй у цьому Біблія, яка навчає «Розумностей Христових». Лише позбувшись гріха(«гріх збороти до кінця»), живучи за законами Христа, можна стати на шлях істини.

6. Усе життя Г.Сковорода тікав від спокус світу. Він жив, як учив, і вчив, як жив. Він задовольнявся малим, тому воля й життя в гармонії з природою були для нього важливішими, ніж гроші чи маєтності.

7. «Здрастуй, любий мiй спокою! Ти навiки будеш мiй»,- проголошує ліричний герой Г.

Ліричний герой - суб'єкт висловлювання у ліричному творі, свого роду персонаж лірики. «Ліричний герой» - це образ, що виникає в уяві читача під враженням висловлених у творі почуттів, переживань, роздумів.

Сковороди. Душевний спокій – ось те, чого шукав філософ. Дорогою простою називає він шлях до істини. Для цього треба бути самим собою, грати «в театрі світу» роль, відведену тобі Богом.

8.У творі багато художніх засобів. Використовуючи риторичні фігури, ліричний герой демонструє своє ставлення до краси природи, протиставляючи міста – природі, підкреслює свою незалежність і прагнення волі. Персоніфікацією («Вбогість приятелем маю») утверджує своє місце у цьому світі: не женеться за багатствами, за чинами, а прагне душевного спокою.

9. Віршовий розмір – восьмистопний хорей.

Риторичні фігури (від грец. ῥήτωρ ‘оратор’ та лат. figura ‘зовнішній вигляд, образ, фігура’) - у вузькому значенні - фігури мовлення, побудовані на словесних зворотах, що мають умовно-діалогічний характер: риторичні звертання, запитання, заперечення, оклик.

Віршо́вий ро́змір, або Ме́тр (грец. metron - міра) - не поширений у силабо-тонічній версифікації термін для позначення особливостей ритмічної одиниці, покладеної в основу певного віршового твору, власне - міра вірша, його загальна схема, з якою узгоджуються його елементи (ямбічний розмір, дактилічний розмір тощо).




В город не пiду багатий - на полях я буду жить,

Biк свiй буду коротати там, де тихо час бiжить.

О дiброво, о зелена! Моя матiнко свята!

В тобi радicть звеселенна тишу, спокiй розгорта.

Бо мiста, хоча й високi, в море розпачу штовхнуть,

А ворота, хоч широкi, у неволю заведуть.

О дiброво, о зелена! Моя матiнко свята!

В тобi радicть звеселенна тишу, спокiй розгорта.

Hi, не хочу їздить в море, красних не вiзьму одеж,

Бо вони ховають горе, сум, сум'яття, страх без меж.

О дiброво, о зелена! Моя матiнко свята!

В тобi радicть звеселенна тишу, спокiй розгорта.

Йти гидую з барабаном завойовувать мicта

Чи лякать цивiльним саном, щоб хилилась бiднота.

О дiброво, о зелена! Моя матiнко свята!

В тобi радicть звеселенна тишу, спокiй розгорта.

Не бажаю наук нових, крiм здорового ума,

Kpiм розумностей Христових, бо солодкiсть там сама.

О дiброво, о зелена! Моя матiнко свята!

В тобi радicть звеселенна тишу, спокiй розгорта.

I нiчого не бажаю, окрiм хлiба та води,



Вбогiсть приятелем маю - з нею ми давно свати.

О дiброво, о зелена! Моя матiнко свята!

В тобi радicть звеселенна тишу, спокiй розгорта.

За маєток земний маю спокiй, воленьку святу,

Окрiм вiчностi бажаю я дорогу цю просту.

О дiброво, о зелена! Моя матiнко свята!

В тобi радicть звеселенна тишу, спокiй розгорта.

А коли до всього того гpix збороти до кiнця,



Так тодi скажи: якого треба прагнути вiнця?

О дiброво, о зелена! Моя матiнко свята!

В тобi радicть звеселенна тишу, спокiй розгорта.

Здрастуй, любий мiй спокою! Ти навiки будеш мiй,

Добре буть менi з тобою: ти для мене, а я твiй.



О дiброво! О свободо! Я в тобi почав мудрiть

I в тo6i, моя природo, шлях свiй хочу закiнчить.


Епітет

Метафора

Риторичне звертання

Епітет, метафора
Антитеза

Рефрен
Епітет

Метафора


Метафора, метонімія

Епітет
Метафора

Епітет

Епітет

Метафора

Риторичне запитання

Риторичне звертання
Риторичне звертання

Риторичне звертання,


4. Розв’яжіть кросворд, упишіть правильні відповіді в клітинки.



По горизонталі:

По вертикалі:

1 Бароко

3 Бурлеск

4 Класицизм

6 Романтизм

8 Сентименталізм

9 Гуманізм


2 Реалізм

4 Курйозний

5 Монументалізм

7 Психологізм



10 клас

Українська мова

1. У поданих словах поставте наголос. Слово з подвійним наголосом підкресліть.

ЯснИй, цЕнтнер, рИнковий, оптОвий, кИдати, вИсіти, нестИ.
2. Витлумачте значення термінів.
Національна мова1. Мова нації як соціально-історичної спільноти людей. Існує у двох формах – усній та писемній і формується на грунті мови народності одночасно зі становленням нації із цієї народності. 2. Спільна мова нації, котра разом з іншими ознаками (спільність території, культури, економічного життя та ін.) характеризує конкретну націю.

Державна мова - мова, яка користується в конкретній державі законодавчим статусом обов’язкової для вживання в офіційних сферах життя. Використовується у функціонуванні державних і суспільних органів і організацій, закладів культури й освіти; цією мовою ведеться офіційне листування тощо.

3.Витлумачте значення фразеологізмів, стисло розкажіть про походження кожного.
Гамбурзький рахунокоб’єктивна оцінка когось або чогось без поступок і знижок; виявлення реального, а не офіційного місця особи в будь-якій ієрархії (політичній, підприємницькій та ін.) На рубежі XIX і XX ст. найсильніші атлети (класична боротьба набула великої популярності) з усіх кінців світу збиралися в Гамбурзі і в чесній боротьбі та в умовах найсуворішої таємності визначали справжнього чемпіона. Звичай був спричинений тим, що в багатьох боях місця розподілялися заздалегідь, продавалися. У 1928 році письменник Віктор Шкловський видрукував книжку під назвою «Гамбурзький рахунок».

Тарабарська грамота - щось незрозуміле, безглузде; незрозуміла комусь мова. У давнину в південнослов’янських та давньоруських кириличних рукописах уживали тайнопис. Тарабари, тобто чорнокнижники, розташувавши в два ряди приголосні, послідовно замінювали літерами з верхнього ряду літери з нижнього ряду. В Україні ХVІІІ – поч. ХІХ ст. т.м. користувалися бурсаки – щоб зробити висловлювання незрозумілим для сторонніх, вони переставляли звуки, склади та корені сусідніх слів. Зразок Т.м. – слова Сивілли з «Енеїди».

Жовта преса – ЗМІ, що в гонитві за сенсацією публікують недостовірну, перекручену, а то й замовлену інформацію, скандальну хроніку, факти (реальні або вигадані) з особистого життя відомих людей, переважно апелюючи до почуттів читача, ніж до його розуму.

Особисте життя - це особлива частина приватної сфери людської життєдіяльності, яка полягає в різноманітних відносинах, стосунках, явищах, подіях і таке інше, що не мають публічного значення, визначається і регулюється самою особою.

Термін виник 1895 року в США щодо газет «Нью-Йорк Уордл» та «Нью-Йорк Джорнел», які в 1894-1998 рр. друкували комікс «Жовта дитина», і вбрання героя в чорно-білих газетах забарвлювали жовтим кольором. Отже, спочатку термін «жовта преса» позначав періодику, що друкувала певний вид коміксів з конкретним героєм, пізніше набув презирливого значення. За іншою версією, «жовта преса» отримала назву через колір дешевого паперу, на якому друкувалися перші бульварні газети.
4. Від назв міст утворіть назви їхніх мешканців чоловічої та жіночої статі.

Жіноча стать (♀) - стать організмів або частин організмів, яка виробляє яйцеклітини (макрогамети). Особина жіночої статі не може розмножуватися статевим шляхом без доступу до чоловічих гамет за винятком партеногенезу.


Бровари - броварчанин, броварчанка

Івано-Франківськ - іванофранковець, іванофранківка

Кам'янець-Подільський - кам'янчанин, кам’янчанка

Сосниця  - сосничанин, сосничанка

Біла Церква - білоцерковчанин, білоцерковчанка
5. Поставте словосполучення у формі орудного відмінка однини:
Місто Ірпінь (Ірпенем), місцевість Голосіїв (Голосієвом), річки Оріль (Ореллю) і Тікич (Тікичем), село Горошине (Горошиним), Юрій Ковалів (Ковалевим), Чарлз Дарвін (Дарвіном).
6. Від дієслова досягати утворіть усі можливі форми наказового способу.

Ю́рій Іва́нович Ковалі́в (нар. 13 квітня 1949(19490413), Біла Церква) - український поет, критик, літературознавець, педагог. Доктор філологічних наук (1995). Професор (1998). Лауреат Шевченківської премії (1996).

Чарлз (Чарльз) Ро́берт Да́рвін (англ. Charles Robert Darwin; 12 лютого 1809 - 19 квітня 1882) - англійський науковець, що створив теорію еволюції і запропонував разом з Альфредом Расселом Воллесом принципи природного добору.

Наказовий спосіб або імператив (лат. modus imperativus) - спосіб дієслова, що виражає волевиявлення (наказ, прохання або пораду).


Досягаймо, досягай, досягайте, хай (нехай) досягає, хай (нехай) досягають.

  1   2


Скачати 237.7 Kb.