Первая страница
Наша команда
Контакты
О нас

    Головна сторінка



Фізичні та хімічні явища. Хімічні реакції та явища, що їх супроводжують

Скачати 103.76 Kb.

Фізичні та хімічні явища. Хімічні реакції та явища, що їх супроводжують




Скачати 103.76 Kb.
Дата конвертації13.04.2017
Розмір103.76 Kb.
ТипУрок

Ржищівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів

імені Героя Радянського Союзу Олега Кошового




Відкритий урок на тему: «Фізичні та хімічні явища.
Загальноосві́тня шко́ла - масовий тип навчально-виховних закладів, які дають загальну освіту.
Геро́й Радя́нського Сою́зу - державна нагорода часів Радянського союзу (1934-1991). Встановлена постановою Центрального Виконавчого Комітету СРСР від 16 квітня 1934 року як відзнака за особисті або колективні заслуги перед радянською державою, пов'язані зі здійсненням «героїчного подвигу».
Хімічні реакції та явища, що їх супроводжують»

Виконала вчитель хімії

Аллазарова О.М.

2014 рік


ТЕМА: Фізичні та хімічні явища. Хімічні реакції та явища, що їх супроводжують

Мета: поглибити знання про фізичні і хімічні явища; з’ясувати їхні істотні відмінності; сформувати поняття про хімічні реакції, вивчити ознаки хімічних реакцій і умови їх протікання. Розвивати навички проведення експерименту, спостереження за ним, самостійно робити висновки, логічне мислення учнів.
Хімі́чна реа́кція - це перетворення речовин, при якому молекули одних речовин руйнуються і на їхньому місці утворюються молекули інших речовин з іншим атомним складом. Усі хімічні реакції зображують хімічними рівняннями.
Міркування - зіставлення думок, пов’язання їх задля відповідних висновків, логічне мислення. Можна розглядати міркування як аналіз і синтез даних, та їхню оцінку. Хоча знання фактів і є точкою відліку у вивченні суспільних наук, людина також повинна мати здатність до логічного мислення-міркування, адже саме міркування наповнює факти, проблеми і поняття змістом: міркуючи над засвоєним знанням, людина приходить до повнішого розуміння предмета. Міркування є також предметом логіки, яка вказує нам правила, закони або норми, яким повинне підкорятися наше мислення для того, щоб бути істинним.
Розвивати культуру розумової праці та культуру комунікації, інтерес до предмету і потребу в набуванні знань.
Розумова та фізична праця - два історичні види суспільної праці, що склалися на основі відокремлення нематеріального виробництва від виробництва матеріального. Суспільний поділ праці, що виник на певному ступені розвитку суспільства, виявляється у відокремленні Р.


Учні повинні знати: відмінності фізичних і хімічних явищ, ознаки хімічних явищ, умови виникнення і перебігу реакцій.

Учні повинні вміти: розрізняти фізичні і хімічні явища, наводити приклади хімічних явищ у природі і побуті.

Тип уроку: формування нових знань з використанням комп’ютерної техніки.

Форми і методи роботи: пізнавально-пошуковий, творчий, дослідний, робота в групах, індивідуальна робота, робота зі схемами, комп’ютерна презентація.

Інтерактивні вправи: «Ланцюжок», «Знайди пару», «Сортувальник», «Мікрофон», «Впізнай», «Інтелектуальна розминка».
Обладнання і реактиви: мідний дріт, питна сода, оцтова кислота, шматочок крейди, питна сода, розчин кислоти, лугу, фенолфталеїн, свічка, сірники, хімічний посуд.
Бікарбона́т на́трію або на́трій гідрокарбона́т - хімічна сполука з формулою NaHCO3. Бікарбонат натрію - біла тверда речовина. Має злегка солоний лужний смак, який нагадує смак пральної соди (карбонат натрію).
О́цтова кислота́ - органічна сполука, одноосновна карбонова кислота складу CH3COOH. За звичайних умов є безбарвною рідиною із різким запахом. Температура плавлення чистої кислоти дещо нижча від кімнатної температури, при замерзанні вона перетворюється на безбарвні кристали - це дало їй технічне найменування льодяна оцтова кислота.


Хід уроку

I Організаційний момент

Створення емоційного настрою

У нашому житті, як казали наші предки усе змінюється.

Нехай незмінним залишається гарний настрій! здоров’я і потяг до знань!

Давайте один одному всміхнемося!

Із усмішки натхнення зачерпнемо!

Із настроєм почнемо працювати!

І перешкоди будь які долати!


ІІ Мотивація навчальної діяльності
Сьогодні у нас незвичайний урок, урок подорож!

Подорож таємничою, чарівною і загадковою країною Хімією! Країна ця прадавня. Вона дає відповіді на багато питань повсякденного життя.


Подивіться навколо себе і ви помітите, що ніщо в світі не стоїть на місці, все змінюється. Все тече, все змінюється, стверджували стародавні філософи.
Змінюються пори року, рухається Сонце, день змінюється на ніч, зростає хлібний колосок, старішає людина, з’являється веселка.
Пригадайте. Як називаються зміни, що відбувається в природі і у світі? (Явища)
Різні науки вивчають різні явища. Наука хімія вивчає явища що відбуваються з речовинами. А це фізичні та хімічні явища.
Тому тема сьогоднішнього уроку: «Хімічні та фізичні явища.
Я́вище - філософська категорія, що відображає зовнішні властивості, процеси, зв'язки предмета, які даються пізнанню безпосередньо в формах живого споглядання. Явище може змінюватися, розвиватися відповідно до загальних законів розвитку матеріального світу.
Реакції що їх супроводжують».
Подорожуючи країною Хімія ми повинні вивчити хімічні та фізичні явища.
Фі́зика (від грец. φυσικός природний, φύσις природа) - природнича наука, яка досліджує загальні властивості матерії та явищ у ній, а також виявляє загальні закони, які керують цими явищами; це наука про закономірності Природи в широкому сенсі цього слова.

Подорожувати ми будемо за маршрутом.

1.-Зупинка. Науково-дослідницька

2.-Зупинка. Інформаційна

3.-Зупинка. Хвилинка цікавинка

4.-Зупинка. Фізкульт хвилинка

5.-Зупинка. Експериментальна

6.-Зупинка. Підсумкова
Подорожувати будемо групами:

-науковці

-дослідники

-хіміки


Нам разом потрібно буде пройти випробування, які зустрінуться на нашому шляху. Лише найбільш розумним, наполегливим і сміливим країна Хімія відкриває свої таємниці і надає право стати громадянами цієї чудової країни.
Кожному з Вас я роздаю посвідчення громадянина країни Хімія (додаток). Але щоб його підтвердити потрібно виконати буде всі завдання на уроці.

Отже в країну хімії.

Вперед Сміливо вирушимо і все сьогодні на уроці.

Вивчаймо й пам’ятаймо!


ІІІ Вивчення нової теми
Зупинка Науково-дослідницька
Перебуваючи на цій зупинці ми будемо в ролі наукових дослідників і повинні вирішувати поставлення перед нами завдання .

Завдання:

1.Дослідити у чому полягає відмінність між фізичними та хімічними явищами

2. Результати досліджень занести в опорну схему

3. Зробити висновки


Щоб вирішити цю проблему проведемо дослідження за допомогою дослідів. Повторимо правила техніки безпеки.
Правила техніки безпеки (англ. safety rules, preventive regulations, safety regulations, нім. Sicherheitsregeln f pl, Sicherheitsvorschriften f pl) - правові норми, що передбачають заходи із забезпечення безпечних і нешкідливих умов праці.

Дослід № 1

(Демонструє вчитель.)

Учитель розтирає цукор до порошкоподібного стану.

–Яким був цукор до розтирання? (Кристалоподібним.)

–Який став після розтирання? (Порошкоподібний.)

–Це дві різні речовини чи одна? (Одна, якості цукру не змінилися, змінилась лише форма.)

Дослід № 2

(Демонструє вчитель.)

Учитель у пробірку наливає воду.

–У якому агрегатному стані перебуває вода?

Агрегáтний стан - термодинамічний стан речовини, сильно відмінний за своїми фізичними властивостями від інших станів цієї ж речовини. Переходи між агрегатними станами однієї і тої ж речовини супроводжуються стрибкоподібними змінами вільної енергії, ентропії, густини і інших фізичних властивостей.
(У рідкому.)

Потім нагріває пробірку над спиртівкою, доводячи її до закипання.

–Що ми спостерігаємо? (Вода випаровується.)

–Це який агрегатний стан? (Газоподібний.)

–Чи змінився склад води? (Ні, не змінився.)

Явища, у ході яких не відбувається перетворень одних речовин на інші, а зазвичай змінюється агрегатний стан чи форма, називається фізичними явищами.

Дослід № 3

Учитель у пробірку з питною содою доливає оцет.

–Що спостерігаємо? (Утворилась велика кількість бульбашок.)

Так, ми взяли дві речовини і змішали їх, при цьому утворилися інші речовини, одна з яких є вуглекислим газом, який зумовлює виділення «піни».

Діокси́д вуглецю́, оксид карбону (IV), вуглекислий газ, CO2 - тривка хімічна сполука, поширена в природних газах, що містять його в кількості від декількох відсотків до практично чистого вуглекислого газу.

–Чи відбулися перетворення у цьому випадку? (Так.)

–Яка наука вивчає перетворення речовин? (Хімія.)

–Як же ми назвемо явища , що відбувалися в пробірці? (Хімічні.)
Учні роблять висновки з проведених досліджень (Заповнюють схему).

Які явища називаються фізичними? А які хімічними?



Фізичні явища



Речовина не

змінюється

не



Зупинка інформаційна

Завдання:

  1. Навчитися розрізняти фізичні і хімічні явища.

  2. Виконати логічні завдання


Презентація Фізичні явища. Хімічні явища.

А зараз спробуємо на практиці розрізняти явища фізичні і хімічні. Працювати будемо групами. Коли ви виростете, то уміння працювати в групі допоможе об’єднатися в робочі колективи, і це приведе до об’єднання країни, всього українського народу.

Украї́нці - східнослов'янський етнос, основне і корінне населення України. Як етнос сформувався на землях сучасної України та частині земель сучасних: Польщі, Білорусі, Молдови, Румунії, Угорщини, Словаччини і Росії.


Робота в групах

  1. Учень, називаючи фізичні явища, перелічив:

    1. одержання цукрової пудри з цукру піску;
      Цукро́ва пу́дра - кристали цукру, подрібнені до порошкоподібного стану (з розміром часток не більше ніж 0,1 мм).


    2. танення льоду;

    3. утворення зеленого нальоту на поверхні мідного виробу;

    4. кування заліза;

    5. прокисання молока.

    6. У яких пунктах він допустив помилку?




  1. Закінчіть речення:

    1. Я думаю, що розповсюдження запахів парфумів належить до … явищ

    2. тому що…,

    3. Я вважаю, що горіння природного газу належить до … явищ, тому що…

  2. Визнач явища

  1. Взимку стало холодати

і ставок вже не пізнати.

Там, де була рідина

Лиш дзеркальна площина

Що за диво кристалічне?

Це фізичне чи хімічне?


  1. В  нас  в  дворі  живе  корова.

Молоко  п'єм  для  здоров'я.

А  побуде  в  теплій  хаті-

Будем  сир  й  сметану  мати.

Що  за  наслідок  логічний?

Він  фізичний  чи  хімічний   (хімічний)


  1. На  вогні  пластинка  мідна

Почорніла,  вірогідно.

Що  за  явище  незвичне?

Це  фізичне  чи  хімічне   (хімічне)


  1. Осінь  стала  вмить  до діла-

Листя  геть  все  пожовтіло.

Що  за  результат  класичний?

Він  хімічний  чи  фізичний  (хімічний)
Позначте явище із літер, що відповідають правильним відповідям, отримайте прізвище ученого-хіміка.
4.           Явище                        Фізичне                          Хімічне

1. Йде дощ                                                   М                                               Л

2. Цвях покрився іржею                             О                                               Е

3. Кипить вода                                             Н                                               М

4. Сіль розчиняється у воді                         Д                                               П

5. Падає листя з гілок                                   Е          К

6. Протухання риби, м'яса                           Т                                               Л

7. Плавлення воску                                       Е                                               О

8. Підгорання їжі при смажінні                   Б                                               Є

9. Утворення карамелі з цукру                     Г                                              В

    при нагріванні

        Відповідь – Менделеєв.


Інтерактивна гра «Мікрофон».

Я кореспондент Першого національного каналу.

UA:ПЕРШИЙ (назва на логотипі; заголовок на офіційному сайті - «Перший канал»; колишні назви: УТ-1, Перший національний) - український суспільний телеканал.
Наш репортаж із ЗСШ № 1 міста Ржищева. Ми продовжуємо програму «Явища хімічні й фізичні в нашому житті». Я пропоную запитання учням 7 класу:




  • Ви снідали сьогодні?

  • У чашку з чаєм занурили шматок лимону? Що відбувалося? Про що свідчить?

  • На сковороді смажиться омлет. Як ви вважаєте, яке це явище?

  • На одязі плями від чаю. Ви видаляєте їх з допомогою мийного засобу. Яке це явище? Чому?

Зупинка-цікавинка

Здогадайтесь про що йдеться.



  • Що сходить без насіння? (Сонце)

  • Горя не знаю, а гірко плачу. (Дощова хмара)

  • Ой за полем, за горами золота нагайка в’ється. (Блискавка)

  • Розфарбоване коромисло через річку повисло. (Веселка)

  • Як живе, то летить, як помре, то біжить. (Сніг).

  • Бажаний гість, замість цукерок дрова їсть. (Вогонь)

Вчитель. Як називаються процеси, що відбуваються в природі?

Все це явища природи

В природі відбуваються надзвичайно красиві явища

Презентація



  • Полярне сяйво

  • Вогняна веселка

  • Зоряний дощ


Зупинка фізкульт хвилинка

Ми працювали сьогодні,

Молодці! Відпочинемо!

Дощ, вітер, грім

Це природні явища.

Природне явище - сукупність процесів матеріально-інформаційного перетворення у природі, обумовлених загальними причинами.

А зараз за допомогою вправ ми маємо змогу відтворити їх:



  • Вітер

  • Дощ

  • Грім

Зупинка Експериментальна

Сьогодні ми вивчили хімічні явища. Хімічні явища це і є хімічні реакції

Хімічна реакція-це умовний запис хімічного процесу за допомогою хімічних формул та індексів . Речовини що вступають у реакцію, називаються вихідними реакціями, або реагентами. Речовини, що утворюються в результаті реакції, називаються продуктами реакції.

Хімічні явища – це хімічні реакції


Кожна хімічна реакція супроводжується зовнішніми ефектами, тобто ознаками. Тому щоб визначити ці ознаки проведемо ряд експериментів спостереження запишемо у таблицю. Повторимо правила техніки безпеки.

Хімі́чна фо́рмула - скорочене позначення складу молекул речовини за допомогою хімічних символів. Синонім - молекулярна формула.
Охорóна прáці (рос. охрана труда; англ. labour protection; нім. Arbeitsschutz m) - це: система правових, соціально-економічних, організаційно-технічних, санітарно-гігієнічних і лікувально-профілактичних заходів та засобів, спрямованих на збереження життя, здоров'я і працездатності людини в процесі трудової діяльності; діюча на підставі відповідних законодавчих та інших нормативних актів система соціально-економічних, організаційно-технічних, санітарно-гігієнічних і лікувально-профілактичних заходів та засобів, що забезпечують збереження здоров'я і працездатності людини в процесі праці. дозвіл на початок робіт підвищеної небезпеки, який необхідний організації чи підприємству, хто працює в будівництві.



Дослід № 1

Прожаримо дріт в полум’ї спиртівки. Що спостерігаємо? (Дріт почорнів, змінився колір.)



Дослід № 2

До крейди, додамо хлоридну кислоту.

Хлоридна кислота, також: соляна кислота, хлороводнева кислота - розчин хлороводню (HCl) у воді. Соляна кислота є типовою кислотою. За своєю хімічною активністю вона належить до найсильніших кислот. Подібно до інших сильних кислот вона активно розчиняє більшість металів з виділенням водню, взаємодіє з оксидами металів тощо.
Що спостерігаємо? (Виділення газу).



Дослід № 3

До нашатирю (NH4Cl) додаємо NaOH, з’являється запах. Яка ознака реакції?



Дослід № 4

До розчину Купрум(ІІ)сульфату додаємо розчин Натрію гідроксиду. Що спостерігаємо? (Поява блакитного осаду).



Дослід № 5

Горіння спирту. Що спостерігаємо? (Виділення тепла, світла).

Спостереження заносимо в схеми.

Умови початку хімічної реакції







Ознаки протікання реакції




Гра «Сортувальник ( Обери всі ознаки хімічної реакції )


  • зміна агрегатного стану речовини

  • випаровування

  • утворення осаду

  • плавлення

  • зміна форми

  • виділення тепла

  • поява або зміна запаху

Гра «Знайди пару»

1. Горіння свічки.

2.Почорніння срібних предметів.

3.Взаємодія соди з оцтом.

4. Протухання яєць.

5..Скисання молока.


а.Зміна забарвлення.

б.Поява осаду.

в.Виділення газу.

г.Виділення тепла і світла.

д.Зміна запаху.


Хімічні реакції дуже різноманітні і відіграють важливу роль в природі, побуті, у виробництві, й народному господарстві.
Народнé господáрство - економічний термін, який використовується для позначення сукупності галузей і сфер виробництва, споживання та обміну.
В нас на уроці присутні хіміки, біологи, природодослідники вчені, технологи, журналісти які допоможуть дати відповідь на це питання.

Рольова гра «Прес-конференція»

Роль хімічних реакцій в природі, побуті, виробництві.



IV. Контроль навчальних досягнень

Зупинка Підсумкова

Учень повернувшись з уроку хімії подумав:

«Скрізь явища хімічні, о мамочко моя!

Ось гріє батарея, цьому радію я.

Мій телефон вібрує , а ще – співать він вміє .

Моя кицюня Мурка не хоче молока.

Воно давно прокисло, вреднючка ж ти така!

Готує мама тісто – он соду додала.

Ще й оцтом загасила, ну це її діла.

А я відкрию «фанту» - там бульби, як завжди.

Піду після обіду, є діло в гаражі.

Дивлюсь: там цвях забитий. іржавий, просто страх.

Визначте чи не помилився учень.



V. Підбиття підсумків


  1. Що нового дізналися на уроці?

  2. Що сподобалося на уроці?

  3. Що викликало певні труднощі?

VІ. Домашнє завдання.

  • 1.Вивчити §12

  • 2.Виконати вправи 1,2

  • 3.Творче завдання ” Сюрприз для мами ”

  • “ Сюрприз для мами, або як позбутися накипу”. У чайнику з’явився накип – не розчинені солі Кальцію й Магнію. Щоб його позбутися, налийте в чайник оцет і доведіть його до кипіння. Кип’ятіть пів години. Потім злийте у слив і прополощіть водою. Які явища ви спостерігали? Де ще утворюється накип? Як його позбутися.


Скачати 103.76 Kb.

  • Хімічні реакції
  • Учні повинні знати
  • Тип уроку
  • Інтерактивні вправи
  • Хід уроку I Організаційний момент
  • ІІ Мотивація навчальної діяльності
  • ІІІ Вивчення нової теми Зупинка Науково-дослідницька
  • Дослід № 2
  • Учні роблять висновки з проведених досліджень (Заповнюють схему).
  • Фізичні явища Речовина не змінюється не Зупинка інформаційна
  • Робота в групах Учень, називаючи фізичні явища, перелічив: одержання цукрової пудри
  • Позначте явище із літер, що відповідають правильним відповідям, отримайте прізвище ученого-хіміка.
  • Першого національного каналу
  • Зупинка фізкульт хвилинка
  • Зупинка Експериментальна
  • Дослід № 1
  • Дослід № 3
  • Дослід № 5
  • Ознаки протікання реакції
  • Рольова гра «Прес-конференція»
  • V. Підбиття підсумків