Ігри на уроках інформатики
У ході своїх досліджень визначний швейцарський психолог Жан Піаже висловив думку, що логіка не є вродженою, а розвивається поступово з розвитком дитини. І я з ним згодна. Тому на уроках я використовую якнайбільше логічних завдань, пов’язаних з математикою, мовою, пізнанням навколишнього світу тощо. Завдання потребують виконання конкретних операцій: інтуїтивне мислення, що спирається на детальні представлення про об’єкти, прості операції (класифікація, узагальнення, взаємно однозначна відповідність).
| Світ - назва планети Земля з людської точки зору, як місце заселене людськими істотами. Термін часто вживається для означення суми людського досвіду та історії, людського стану взагалі. На земній кулі проживає понад 7 мільярдів людей. |
Бієкція (бієктивна функція, бієктивне відображення, взаємно однозначна відповідність) - в математиці відображення, яке є одночасно сюр'єктивним та ін'єктивним. Наприклад виконуючи логічні розминки, я пропоную учням виконати такі вправи:
-
Уночі троє півнів розбудили своїм співом 5 чоловік. Скільки півнів розбудять 10 чоловік?
-
Дві автомашини проїхали 350 кілометрів. По скільки кілометрів проїхала кожна автомашина? [1, с.22].
Гра «Розтлумач інформацію»
Учитель показує зображення інформації, поданою різними способами, а учні розповідають про її зміст.
- Варіант відповіді: цей малюнок передає інформацію про дике плем’я і їх життя. Інформація передається за допомогою фотокартки.
- Варіант відповіді: на цьому малюнку зображена лічба на пальцях. Інформація передається за допомогою пальців руки.
- Варіант відповіді: цей малюнок передає інформацію про суму чисел 2 і 3. Інформація передається за допомогою чисел.
- Варіант відповіді: на цьому зображені – інформація про ім’я та по батькові вчителя інформатики. Інформація передається за допомогою літер.
Гра «Несправний телефон»
Група ділиться на дві команди, кожна з яких шикується в ряд. Учитель першому в кожному ряду сповіщає інформацію, наприклад, слова «комп’ютер» і «принтер», і пропонує передати її наступному в ряду одним з таких способів:
- пошепки на вушко, так щоб інші не чули;
- жестами та мімікою (інші учасники команди не повинні бачити);
- знаками або малюнками (інші учасники команди не повинні бачити).
Останній в ряду кожної з команд повідомляє учителеві отриману інформацію, і вона порівнюється з початковою.
Завдання: з’ясувати, чи були втрати інформації, чи була спотворена інформація.
Гра «Я тебе розумію»
Група поділяється на пари. Партнер задає запитання партнеру відносно його емоційного стану.
| Емо́ції (від фр. emotion - «хвилювання», «збудження») - складний стан організму, що припускає тілесні зміни поширеного характеру - в диханні, пульсі, залозо-виділеннях тощо - і на ментальному рівні, стан збудження чи хвилювання, що позначається сильними почуттями, і зазвичай імпульсом щодо певної форми поведінки. | Необхідно отримати не менше трьох позитивних відповідей.
Наприклад:
- Ти сьогодні вмивався? (так)
- Тобі сумно? (ні)
- Ти задоволений сьогоднішнім уроком? (так)
- Ти задоволений цією грою? (так)
Завдання: обговорити процес обміну і корекції інформації.
Гра «Крокодил»
Група поділяється на пари. Партнер задумує слово (записує його на окремій картці) і вербально (жестами, мімікою) повідомляє його іншому партнеру . Той висуває версії загаданого слова, його завдання – відгадати слово (прийняти повідомлення).
Завдання: обговорити багатоваріантність представлення повідомлень і важливість збігу інформації у відправника й у людини, що отримує інформацію.
Гра «Спільна справа»
Група поділяється на трійки. Вводяться обмеження: перший партнер нічого не бачить, другий партнер – не чує, а третій партнер – не говорить. Необхідно домовитись про здійснення спільної справи, наприклад про малювання ялинки.
Завдання: обговорити, як здійснюється обмін інформацією у разі неможливості використання єдиного способу передачі [1, с.54]. Комуніка́ція (від лат. communicatio - єдність, передача, з'єднання, повідомлення, пов'язаного з дієсловом лат. communico - роблю спільним, повідомляю, з'єдную, похідним від лат. communis - спільний) - це процес обміну інформацією (фактами, ідеями, поглядами, емоціями тощо) між двома або більше особами, спілкування за допомогою вербальних і невербальних засобів із метою передавання та одержання інформації.
Гра «Доповни речення»
Учням пропонується текст з «пропусками». Замість них вони повинні написати правильне твердження.
Текстовий редактор – це спеціальна _________________, за допомогою якої можна _________________ і _____________________ текстові ____________________, що можуть містити _____________________________ і зберігатись у форматах _________ Наприклад, за допомогою текстового редактора Блокнот можна створити _____________, замінити ___________________, видалити з ________________ тощо.
| Текстовий редактор - комп'ютерна програма-застосунок, призначена для створення й зміни текстових файлів (вставки, видалення та копіювання тексту, заміни змісту, сортування рядків), а також їх перегляду на моніторі, виводу на друк, пошуку фрагментів тексту тощо. |
|