Первая страница
Наша команда
Контакты
О нас

    Головна сторінка



Ключові компетентності вміння вчитися: навчально-організаційні вміння І навички

Скачати 138.72 Kb.

Ключові компетентності вміння вчитися: навчально-організаційні вміння І навички




Скачати 138.72 Kb.
Дата конвертації25.04.2017
Розмір138.72 Kb.
ТипУрок


Урок 19. Використання корисних копалин у господарській діяльності людини
Ключові компетентності
вміння вчитися:

навчально-організаційні вміння і навички:

- під керівництвом учителя визначає мету роботи і план її виконання;

Ко́рисні копáлини - мінеральні утворення земної кори, хімічний склад і фізичні властивості яких дають змогу ефективно використовувати їх у сфері матеріального виробництва. За В .С .Білецьким та В. О. Смирновим, корисними копалинами називають природні мінеральні речовини, які за сучасного рівня розвитку техніки можна з достатньою ефективністю використовувати у господарстві безпосередньо або після попередньої обробки.



загально мовленнєві вміння і навички:

- міркує взаємопов’язаними судженнями;



загально пізнавальні вміння:

- робить висновок – узагальнення за допомогою вчителя;

контрольно-оцінні вміння:

- висловлює оцінні судження щодо якості своєї роботи та інших завдань;



інформаційно-комунікативна:

- знаходить у тексті конкретні відомості;



загальнокультурна:

- дотримується правил поведінки на уроці;



здоров’язбережувальна:

- розпізнає правильне і неправильне сидіння за партою;



соціальна:

- співпрацює в команді.



Предметні компетентності

(конкретизовані навчальні цілі, очікувані результати)

Початковий рівень:

  • знає, що називають корисними копалинами

Середній рівень:

- розуміє значення корисних копалин для людей та необхідність їхнього збереження



Достатній рівень:

- знаходить необхідну інформацію (за завданням вчителя) у підручнику або інших джерелах про значення корисних копалин для людей ;

- відтворює природознавчі знання про використання корисних копалин в іншій діяльності ( складає схему - «павутинку»);

- визначає корисні копалини, з яких виготовлено зображені предмети;

- виконує завдання з метою перевірки вивченого

Високий рівень:

- встановлює відповідність між назвою корисної копалини та описом її властивостей;

- висловлює оцінні судження про власне ставлення до корисних

копалин та їх економного використання;



- моделює життєві ситуації, вибирає допустимі форми поведінки, які не шкодять довкіллю;

- розкриває свою участь у збереженні корисних копалин (складає поради про ощадливе використання корисних копалин та предметів, які з них виготовляють;

- презентує виконане творче завдання;

- висловлює оцінні судження про власну роботу та роботу, виконану однокласниками



План уроку

  1. Відгадування загадки з метою організації класу та оголошення теми уроку. (Додаток 1).

  2. Пригадування вивченого про корисні копалини. Встановлення відповідностей між назвами корисних копалин та описом їх властивостей. (Додаток 2).

  3. Читання текстів. Знаходження інформації про значення корисних копалин для людей. Відтворення отриманої інформації «своїми словами». Складання схеми – «павутинки» про використання корисних копалин людиною. Робота в групах. (Додаток 3).

  4. Презентація учнями отриманої інформації.

  5. Читання тексту. Виконання завдання «Доповніть речення».

Висловлення оцінних суджень про власне ставлення до корисних

копалин та їх економного використання. (Додаток 4).



  1. Визначення корисних копалин, з яких виготовлено зображені предмети. (Додаток 5).

  2. Виконання перевірного завдання за темою. (Додаток 6).

  3. Читання тексту, давання відповідей на запитання. Виконання завдання «Доповніть речення».Складання за ілюстрацією 2 -3 порад, як ощадливо використовувати електрику в оселі. (Додаток 7).

  4. Читання тексту – п’єси «Хто найголовніший» про важливість корисних копалин для людини. Інсценізація п’єси. Робота в парах.(Додаток 8).

  5. Презентування групами виконаного творчого завдання.

  6. Висловлення оцінних суджень про власну роботу та роботу, виконану однокласниками .

  7. Підведення підсумків уроку.



Додаток 1

Відгадайте загадку.
Нас у світі дуже є багато.

Та навчіться, друзі, шанувати.

Кожна з нас людині необхідна.

Всі ми різні, та усі потрібні:

- Я тепло в будинки вам дарую.

- Вашою рукою я малюю.

- Без заліза ви не проживете.

- А без мене їсти не будете.



(Корисні копалини)

Додаток 2
Встановіть відповідність між назвою корисної копалини та описом її властивостей.
А Сипкий, часто забарвлений в різні кольори, легко пропускає

воду, використовується на будівництві, придатний

для виготовлення скла.

Б Його видобувають у місцях висихання боліт і використовують

для опалення.

В Утворися з відмерлих живих істот на дні морів і океанів.

Добувають у кар’єрах.

Г Тверда речовина червоного або бурого кольору, важко плавиться.

Ґ Масляниста рідина темно-бурого кольору з різким запахом, легша

за воду.


Д Сипка речовина, розчинна у воді, має біле забарвлення, не

горить, без неї не можна приготувати страви. (Кухонна сіль);

Е Глибоко в землі ховається, «чорним золотом» називається.
1. Вапняк 4. Нафта

2. Пісок 5. Кухонна сіль

3. Торф 6. Залізна руда

7.

Тверде́ ті́ло (англ. solod) - агрегатний стан речовини, що характеризується стабільністю форми на відміну від інших агрегатних станів рідини та газу. Атоми твердих тіл більшість часу проводять в околі певних рівноважних положень, здійснюючи тільки незначні теплові коливання.
Харчова́ кухо́нна сіль - це речовина у вигляді кристаликів, яка містить 93-99 % хлористого натрію і домішки солей кальцію, магнію, калію, які надають їй гігроскопічності, жорсткості і гіркуватого присмаку.
Залізні руди (рос. железные руды, англ. iron ores, нім. Eisenerze n pl) - природні мінеральні утворення з вмістом заліза у таких кількостях, при яких його економічно вигідно видобувати.
Кам’яне вугілля



А

Б

В

Г

Ґ

Д

Е























Додаток 3
1 група

Прочитайте текст
Нафта використовується людиною багато тисяч років.

В давнину нафта використовувалася для факелів при освітленні, додавалася при виготовленні цегли, нею обмазували корзини та корабельні днища, щоб вони не пропускали воду. Використовували «кам'яне масло» при лікуванні деяких захворювань.

Нафта, що видобувається зі свердловин, практично ніде не використовується. Її необхідно переробити. При нагріванні відбувається поділ нафти на її складові, які були з'єднані природою воєдино. Спочатку виділяється бензин, потім парафін, газ, оливи та мастильні матеріали.

Нафта приносить величезну користь людству. З її допомогою ми отримуємо світло, тепло, вона приводить у рух автомобілі, трактори, літаки і кораблі. Без неї всі двигуни зупиняться .

З нафти отримують технічний спирт, парафін, паливо, змащувальні масла, технічний жир, смоли, асфальт, вибухові речовини, ліки і інші продукти.

Масти́льні матеріа́ли (рос. смазочные материалы; англ. lubricants, oils, нім. Schmiermittel n pl) - речовини, які мають мастильні властивості.
Вибухо́ві речови́ни (ВР) - хімічні сполуки або механічні суміші речовин, здатні під впливом зовнішньої дії (початкового імпульсу) до швидкого самопоширюваного хімічного перетворення (вибуху) з виділенням великої кількості теплоти та утворенням газів, здатних спричиняти руйнування і переміщення навколишнього середовища.

http://znayka.org.ua/


Обговоріть в групі отриману інформацію. Розкажіть «своїми словами» про значення нафти для людей та необхідність її збереження.
Доповніть схему використання нафти (рис.1).

Рисунок 1

2 група

Прочитайте текст
Вугілля чорне, а одержують з нього різнобарвні фарби; вугілля нічим не пахне, а з нього виготовляють духи та різні запашні сиропи для цукерок і тістечок. Вугілля непрозоре, а з нього можна зробити найкраще скло – легке, міцне, чисте.

Чого тільки не виробляють! Рахуй хоч до тисячі – і половини не перелічиш.

Уявіть собі – вугілля зникло і в нас, і скрізь. Що ж тоді буде? Зупинилась електрична станція, - вона не може працювати без вугілля.

Електроста́нція (електрична станція) - промислове підприємство або комплект обладнання для вироблення електроенергії з різних форм первісної енергії.
Немає електрики – замовкнув радіоприймач, виключився телевізор. У будинку стало холодно, тому що не має чим підігріти воду. І води не має, бо без моторів вода не може піднятися вгору. І це ще не всі біди. Зупинилися трамваї, тролейбуси. У метро стоять поїзди, там темно, як у старій шахті. І це ще не все. Без вугілля не виплавиш чавуну, а з чавуну варять сталь.

Уявіть собі, як можна без сталі? Не буде ні літаків, ні супутників, ні космічних кораблів, ні поїздів, ні найпростіших машин. Все, все зникне. Що тоді робити?

Та вугілля видобували, видобувають і завжди будуть видобувати. З кожним днем його треба буде все більше і більше.

С. Гарін
Обговоріть в групі отриману інформацію. Розкажіть «своїми словами» про значення вугілля для людей та необхідність його збереження.



Доповніть схему використання кам’яного вугілля.



3 група

Прочитайте текст


Багато століть тому в містечку Дельфи в Греції один пастух зауважив, що із землі щось виділялося таке, що змушувало овець поводитися дивно, а люди від цього п'яніли, мова їх ставала заплутаною. Греки вирішили, що це був дух якогось Бога, і побудували на цьому місці храм. «Дух» цей був природним газом.

Родовища газу розташовані в багатьох районах Землі. Він знаходиться в підземних сховищах. Довгі газопроводи переносять газ під тиском у міста на відстані в тисячі кілометрів, де він, в основному, використовується на металургійних заводах і електростанціях.

Металургі́йний заво́д - підприємство чорної металургії, що випускає чавун, сталь, прокат і інколи ще й вироби з прокату. Металургійний завод може бути з повним металургійним циклом (виробляє три основні види продукції: чавун, сталь, прокат) і з неповним циклом (виробляє один або два види цієї продукції).

У даний час газ практично не використовують для освітлення. Більшу частину одержуваного газу використовується для приготування їжі та опалення житлових приміщень, на промислових підприємствах. Газ відноситься до чистих видів палива, тому він дуже широко використовується.

Використання газового палива — це один із способів забезпечення відносної чистоти повітря в містах.

http://znayka.org.ua/



Обговоріть в групі отриману інформацію. Розкажіть «своїми словами» про значення природного газу для людей та необхідність його збереження.

Доповніть схему використання природного газу.


4 група

Прочитайте текст
Сіль людині дуже потрібна, вона без неї довго не проживе. Сіль є майже у всьому, що ми їмо: і в моркві, і у м’ясі, і в молоці. Навіть у яблуці. Але нам цього замало – в їжу треба ще додавати солі.

Її дуже багато в природі – і на землі, і під землею, і у воді. Під землею вона лежить пластами, як кам’яне вугілля. Однак сіль досить складно добувати. В давнину люди могли одержувати цей життєво важливий продукт лише шляхом випаровування із солоної води озер. В Україну сіль привозили переважно з Криму. Володіння нею приносило багатство і владу, вона цінувалася нарівні із золотом. Сіль була причиною сварок, державних конфліктів і навіть воєн.

Сіль і сьогодні високо цінується. Кухонна сіль – найдавніша із спецій.

Існує відома крилата фраза «Пуд солі з'їсти» (спілкуватися, прожити з людиною пліч-о-пліч тривалий час). За оцінками фізіологів, сучасна людина споживає в рік близько п'яти кілограмів солі, отже пуд солі удвох можна з'їсти за півтора-два роки. Раніше цей час через дорожнечу продукту був значно більший.
Без неї не можна приготувати майже жодної, навіть солодкої, страви. Нею приправляють страви, консервують м’ясо. Сіль необхідна для збереження здоров’я населення: її збагачують йодом , нестача якого спричиняє затримку розумового розвитку в дітей. Сіль розчиняють у воді для полоскання, коли болить горло. Її використовують в зубних пастах, щоб запобігти карієсу. Сіль потрібна для виготовлення мила, скла.

Завдяки сучасним методам виробництва, сіль стала найдоступнішим нерудним мінералом в світі, але запаси солі виснажуються, їх треба берегти.



Обговоріть в групі отриману інформацію. Розкажіть «своїми словами» про значення кухонної солі для людей та необхідність її збереження.
Звичайна харчова сіль у великих кількостях є отрутою - летальна доза в 100 разів перевищує добову норму споживання і становить 3 грами на 1 кілограм маси тіла, тобто для людини вагою 80 кг смертельною є доза в 240 грамів солі.


Доповніть схему використання кухонної солі.


4 група

Прочитайте текст
Пісок є всюди, де вітер і вода руйнують гори.
Навесні 1648 року в Москві стався Соляний бунт, викликаний, серед іншого, непомірно високим податком на сіль. Тисячоліття тому сіль була настільки дорогою, що через неї влаштовували війни. Зараз сіль є найдешевшою з усіх відомих харчових добавок, якщо не брати до уваги воду.
Особливо багато його на морському березі. Він утворюється під впливом припливів, тертя каміння і скель, внаслідок розчинення гірських мінералів у солоній воді.

Сьогодні пісок-ракушняк – популярний матеріал, який застосовують у скляній промисловості, у будівництві житла та доріг.

Скляна́ промисло́вість (стара назва - гутництво), галузь промисловості, що виробляє будів.-техн. (віконне скло, скляні блоки й труби), тарне (пляшки, консервну й парфюмерну скляну тару тощо), хім.-лабораторне та приладобудів.
Він є основним наповнювачем у цементно-пісочних розчинах для мурування, стяжки, для декоративної штукатурки і облаштування ландшафтного дизайну.

Як і сторіччя тому, з піску - ракушняка будують будинки. Жителі Приазов’я використовують пісок для облаштування території: посипають подвір’я у присадибних господарствах, укладають виготовлені з піску тротуарну плитку, бордюри, кільця для криниць.

Пісок стає у пригоді взимку, коли на дорогах ожеледиця, його використовують у будівництві автомобільних та залізничних доріг.

Ландшафтна архітектура - об'ємно-просторова організація території, об'єднання природних, будівельних і архітектурних компонентів у цілісну композицію, що несе певний художній образ. Подібно архітектурі і містобудуванню ландшафтне мистецтво належить до просторових видів мистецтва.
Особисте селянське (підсобне) господарство - форма організації аграрного виробництва, здійснюваного працею членів сім'ї на основі їх приватної власності.
Залізни́чний тра́нспорт (залізни́ця) - вид рейкового транспорту, що здійснює перевезення пасажирів та вантажів в колісних екіпажах, що рухаються залізничною колією. Залізничний транспорт є галуззю промисловості, частиною транспортної мережі логістичних ланцюгів, які сприяють міжнародній торгівлі і економічному зростанню.
Будете мандрувати потягом, зверніть увагу: у багатьох місцях полотно між рейками південних залізниць засипане піском.
Південні залізниці - засновані в українських губерніях Російської імперії у 1907 внаслідок об'єднання Курсько-Харківсько-Севастопольської та казенної Харківсько-Миколаївської залізниць. Залізничне управління в місті Харків.
Вапном з піску-ракушняку білять дерева, будівлі.



У спекотні години походіть босоніж по піску. Така процедура допоможе від застуд, бронхітів, захворювань суглобів і розтягнення зв’язок. Втім, слідкуйте, щоб не обпекти стопи.

http://kolosok.org.ua/ _2_2013.pdf

Обговоріть в групі отриману інформацію. Розкажіть «своїми словами» про значення піску для людей та необхідність його збереження.

Доповніть схему використання піску.


Додаток 4

Прочитайте текст.

На перший погляд здається, що корисних копалин багато і вони невичерпні. Проте це не так. Людина видобуває їх за один рік стільки, скільки природа створювала тисячі років.

Інтенсивність видобутку корисних копалин постійно наростає.
Видобуток корисної копалини (рос. добыча (полезного ископаемого), англ. mining, recovery, output; нім. Abbau m, Gewinnung f - кількість корисної копалини, добута з надр за певний проміжок часу.
Якщо за останні 25 років населення Землі збільшилося наполовину, то споживання вугілля зросло у два рази, залізної руди – у три, нафти і газу - майже у шість разів.
Залізняк (рос. железняк, англ. iron ore, нім. Eisenerz n) - загальна назва оксидів заліза.
 Тож перед людством уже тепер постають важливі завдання - правильно видобувати корисні копалини та раціонально їх використовувати.


Бережливе ставлення до корисних копалин – це бережливе ставлення до речей, які з них виготовлені, збудовані, змайстровані.
Висловіть думку про власне ставлення до корисних копалин та їх економного використання.

Доповніть речення. На мою думку, корисні копалини потрібно використовувати ____________________________.


Додаток 5

Визначте корисні копалини, з яких виготовлені зображені предмети.

Як треба ставитися до цих предметів, щоб зберегти корисні копалини, з яких вони виготовлені?












Додаток 6
Виконайте перевірне завдання, обравши правильне твердження.

  • Корисні копалини належать до живої природи? (Так/ні)

  • Корисні копалини людина видобуває лише з надр Землі? (Так/ні)

  • Нафта – це будівельна корисна копалина? (Так/ні)

  • Природний газ – це тверда корисна копалина? (Так/ні)

  • Чи треба ощадливо витрачати корисні копалини? (Так/ні)

  • Бережливе ставлення до корисних копалин – це бережливе ставлення до речей, які з них виготовлені, збудовані, змайстровані? (Так/ні)


Додаток 7

Прочитайте текст.

Навіщо заощаджувати електрику?

    По – перше. Бережливе використання електроенергії сприяє зменшенню споживання паливних корисних копалин, з яких її добувають.

По – друге. Кожна людина хоче насолоджуватися чистим довкіллям: прозорою водою в річках, зеленим листям, мальовничими краєвидами. Якщо всі почнуть споживати енергію лише тоді, коли вона потрібна, зникнуть величезні димарі, не буде рудого снігу та пожовклого листя, бо зменшаться шкідливі викиди в повітря, що пов'язані з роботою електростанцій.
А для цього досить простягнути руку, аби вимкнути світло, що вже не потрібне. Такими малими зусиллями можна досягти великого результату: чистого довкілля та збережених корисних копалин.

Ощадливо стався до електрики сам та спонукай інших до цього!


   

Дайте відповідь на запитання.

- Навіщо заощаджувати електроенергію? Яку корисну копалину ми цим збережемо?



Доповніть речення.

  Бережливе використання електроенергії сприяє зменшенню споживання паливних ________ _______, з яких її добувають, та збереженню чистого ______


Складіть за ілюстрацією 2 -3 поради, як ощадливо використовувати електрику в оселі.


Додаток 8.
Прочитайте текст. Дайте відповідь на запитання, що міститься в заголовку. Розіграйте в ролях.
Хто важливіший для людини?

(Входять Пісок і Магнетит – залізна руда)
Пісок. А чому ти стоїш поруч зі мною, мінералом мінералів? Я поширений по всій земній кулі. Мене найбільше на планеті. Я повинен стояти першим.

Магнетит. Кому ти потрібен? Пісок та скелі! От я… З давніх-давен мене використовували люди. На мою честь навіть вік назвали залізним. Я потрібен всюди і всім, а ти – нікому. Лише на пляжі добре загоряти на твоїх пісках.

Пісок. А скло? Прозоре скло не з тебе роблять, а з мене. І ти смієш стояти поруч зі мною?

Магнетит. Та що ти знаєш про мене? Мене називають хлібом промисловості. Та я – основа всього світу! Я – зброя і війни і мирної праці.

Пісок. Так і є. жодна війна не обійшлася без тебе. Десь брязкотить зброя – це все ти, ти…. А я… - в кожній будівлі, в кожній цеглині, в кожному вікні.

Магнетит. Та вся будівля зруйнується, якщо мене не буде в ній. Я – ж залізна руда.

Пісок. А я кварц – найбільш поширений мінерал.

(Вбігає кам’яна сіль).

Сіль. Друзі, не сперечайтеся; бо найпотрібніший мінерал – це я, кухонна сіль. Я утворююсь з морської води там, де сухо і жарко, в озерах, затоках.
Продавана в магазинах сіль складається з NaCl приблизно на 97 %, інша частка припадає на різні добавки. Найчастіше додають йодиди і карбонати, в останні роки все частіше додають фториди. Додавання фторидів практикують для профілактики зубних захворювань. З 1950-х років додавати фторид до солі стали в Швейцарії, і завдяки позитивним результатам в боротьбі з карієсом в 1980-х роках фторид стали додавати в сіль у Франції і в Німеччині. До 60 % продаваної солі в Німеччині і до 80 % у Швейцарії містять фториди.
Вода випаровується, а я лишаюся на дні. Без мене неможливе життя людей.

Магнетит. Ви перебільшуєте.

Сіль. Ні, я кажу правду. Люди споживають мене щороку до 8 кг. Зараз у кожному домі мене вдосталь, а були часи, коли чумаки за мною їздили аж в Крим… І розплачувалися колись не золотом, грошима, а звичайною сіллю.

А ще кухонна сіль – це мінерал мудрості.

Іноді в кухонну сіль додають інші допоміжні речовини, наприклад ферроціанід калію (E536 в європейській системі кодування харчових добавок; неотруйна комплексна сіль) як агент, що запобігає злипанню.
Сіль виконує у нервовій системі одну з найважливіших функцій – сприяє передаванню сигналів до мозку



(Входять Золото та Алмаз).
Нервова система - цілісна морфологічна і функціональна сукупність різних взаємопов'язаних нервових структур, яка спільно з гуморальною системою забезпечує взаємопов'язану регуляцію діяльності усіх систем організму та реакцію на зміну умов внутрішнього та зовнішнього середовища.


Алмаз. Я найсильніший!

Золото. Я найзнатніше!

Алмаз. Я мінерал мінералів.

Золото. Ні, я! З мене виплавляють корони султанів, шахів, королів.

Алмаз. Я теж прикрашаю трони, корони і персні фараонів та царів.

Золото. Запитаємо у Сонця, хто з нас могутніший і сильніший?

Голос Сонця. Я не чую вас, підійдіть ближче.

1-й учень. Зачекай, благородне золото. Якщо ти підійдеш ближче до Сонця, то почервонієш, розплавишся і проллєшся на Землю золотим дощем.

Алмаз. Отже, я сильніший ніж ти?

2-й учень. Алмазе, ти найтвердіший і найміцніший, але утворений з Вуглецю – того самого хімічного елемента, який є основною складовою частиною всіх живих організмів, торфу, вугілля.
Хімі́чний елеме́нт (заст. первень) - тип атомів з однаковим зарядом атомних ядер (тобто однаковою кількістю протонів в ядрі атому) і певною сукупністю властивостей. Маса ядра атома хімічного елементу може бути різною, в залежності від кількості нейтронів у ньому.
Вуглець горить. І ти, наблизившись до Сонця, згориш від його надзвичайно гарячих променів.

Алмаз. Як же так? Я можу зникнути? Я не цар мінералів?

(Входить Крейда)

Крейда. Я теж не цариця. Але жоден учень, жоден учитель не обійдеться без мене навіть 45 хвилин.

3-тя учениця. Здраствуйте, шановна крейдо!

Крейда. Так, я звичайна біла крейда, утворена з черепашок давніх молюсків. А можете ви без мене обійтися? Ні. Всі ми по-своєму важливі, по-своєму красиві й необхідні. Чи не так, колеги-мінерали?

Залізна руда (магнетит). Саме так, шановна Крейдо. Дякую, що ви нас помирили.


Скачати 138.72 Kb.