Первая страница
Наша команда
Контакты
О нас

    Головна сторінка



Лабораторна робота №15 Тема: Дослідження особливостей суб'єктивного розміщення приладів Електронного Планшета Льотчика в кабіні літака для комфортності сприйняття польотної інформації на підґрунті вивчення теорії

Скачати 118.17 Kb.

Лабораторна робота №15 Тема: Дослідження особливостей суб'єктивного розміщення приладів Електронного Планшета Льотчика в кабіні літака для комфортності сприйняття польотної інформації на підґрунті вивчення теорії




Скачати 118.17 Kb.
Дата конвертації24.05.2017
Розмір118.17 Kb.
ТипЛабораторна робота

Лабораторна робота №15
Тема: «Дослідження особливостей суб'єктивного розміщення приладів Електронного Планшета Льотчика в кабіні літака для комфортності сприйняття польотної інформації на підґрунті вивчення теорії.

Мета: Засобами кожного з вивчених теорій досліджувати особливості суб'єктивного розміщення Електронного Планшета Льотчика в кабіні літака для комфортності сприйняття польотної інформації в кабіні літака.

Стислі теоретичні відомості

У рамках розвитку автономного пілотажно-навігаційного засобу випустилі програмне забезпечення ПНС-А з функціями Електронного Планшета Льотчика (ЕПЛ).

Програ́мне забезпе́чення (програ́мні за́соби) (ПЗ; англ. software) - сукупність програм системи обробки інформації і програмних документів, необхідних для експлуатації цих програм.

Електронний планшет (Electronic Flight Bag - EFB) у цей час зайняв міцне місце в кабінах авіалайнерів і літаків ділової авіації як замінник паперових документів (карт, схем, руководств). ЕПЛ, реалізований у ПНС-А забезпечує наступні функції:

- Бортова база аеродромів району польотів, що включає схеми рулювання, стоянок, дані по роботі радіотехнічних засобів навігації й посадки;

- Інженерно-штурманський розрахунок польоту з висновком на печатку бортового журналу штурмана;



- Карта контрольних доповідей.





Основної пілотажний кадр ПНС-А

Сумісний пілотажно-навігаційний кадр

Безпека польоту повітряного судна, обладнаного ПНС-А, забезпечується за рахунок:

  • подання пілотажно-навігаційної інформації у вигляді добре зрозумілих льотчикові тривимірних і двовимірних графічних образів;

    Повітряне судно - літальний апарат, що підтримується в атмосфері у результаті його взаємодії з повітрям, відмінної від взаємодії з повітрям, відбитим від земної поверхні. Повітряне судно долає силу тяжіння використовуючи статичний підйом або підйомну силу крила.

    Гра́фіка (нім. Graphik, грец. graphikos «написаний») - вид образотворчого мистецтва, для якого характерна перевага ліній і штрихів, використання контрастів білого і чорного та менше, ніж у живописі, використання кольору.



  • поліпшення просторового й навігаційного орієнтування екіпажа (особливо вночі);

  • своєчасного попередження екіпажа про можливість зіткнення із земний;

  • поверхнею й перевищенні експлуатаційних обмежень вертольота;

  • підказки льотчикові про величину потребного відхилення органів керування;

  • выдержания заданої траєкторії польоту.



Планування польота













прокладка маршруту

прокладка маршруту




















Побудова схеми захода

База даних аеродромов




ПНС забезпечує підготовку екіпажа до виконання польотного завдання як завчасно (з використанням сертифікованих аеронавігаційних баз даних і цифрових карт відомих форматів), так і безпосередньо перед польотом. Програмне забезпечення ПНС-А дозволяє створити електронні карти району на базі звичайних навігаційних карт для рішення типового завдання й запрограмувати маршрут польоту. Перевірка правильності складання польотного завдання забезпечується шляхом імітації польоту в режимі тренаж.






















Сумісний пілотажно-навигаційнй кадр с ЦКРМ і ЕК

3D індікація рельеф



2D індікація рельеф

Пілотажно-навігаційна інформація, що надходить від ИНС і приймача СНС, відображається на кадрах бортового комп'ютера й, забезпечує:

  • точне пілотування по заданій траєкторії;

  • виконання маршрутного польоту з навігаційним орієнтуванням по електронній карті;

  • захід на посадку за встановленою схемою на аеродром і задану площадку;

  • поле на гранично малій висоті в рівнинній і гірській місцевості з огибанием рельєфу й обходом перешкод;

  • попередження про зіткнення з поверхнею.

ПНС-А має бортову базу даних, у якій перебувають:

  • маршрути польоту

  • поворотні пункти маршруту

  • коробочки й рубежі заходу на посадку

  • перешкоди

  • навігаційні крапки

  • електронні карти й цифрові карти рельєфу місцевості

  • аеродроми.








1. Інтегрований блок INS/GPS

2. Мобільний комп'ютер

3. Приймач СНС

4. Комутатор з резервним джерелом харчування

5.Твердотельный експлуатаційний накопичувач



Мережне керування призначене для керування (зміни) індикації на провідному комп'ютері командира корабля через комп'ютер другого пілота (штурмана).

Другий пілот - у цивільній авіації, фахівець на борту повітряного судна з посвідченням пілота, який виконує функції пілота, але не є командиром повітряного судна (КВС). Льотчики, що знаходяться на борту виключно з метою підготовки, не вважаються другими пілотами.


Дане керування дозволяє, не міняючи кадр на екрані комп'ютера командира екіпажа, підготувати додаткову інформацію (кадр) на дисплеї комп'ютера другого пілота (штурмана) і по команді передати його на дисплей командира екіпажа.
Переваги мережного керування полягає в тому, що перемикання в потрібний кадр ( або відображення необхідної інформації) відбувається без втручання командира екіпажа, що у свою чергу:

  • не відволікає пілота на роботу з тактильним екраном на вибір кадрів;

  • підвищує безпека польоту;

  • знижує навантаження й напруженість льотчика;

  • постійно перебуває в контруправлении.





Цифро-шкальна індікація










Цифро-шкальна індікація

Сумісний пілотажний кадр с цифро-шкальної індікацією

У режимі цифро-шкальної індикації літна інформація відображається у вигляді стандартної приладової панелі. Система видає дані еквівалентні авіаційним приладам:

  • авіагоризонт;

  • покажчик швидкості;

  • варіометр;

  • покажчик нормального перевантаження;

  • баровисотомер;

  • навігаційно-плановий прилад.

 

Інформація , записана на накопичувачі, дозволяє провести розбір польоту й виявити помилки в техніку пілотування. У ПНС-А реалізований режим висіння, що индицируется в кадрі 3-D і 2-D. Пілотажний кадр показує величину відхилення центра ЛА щодо заданої крапки висіння на поверхні землі й висоту перевищення над поверхнею.

Географі́чна оболо́нка (англ. geography envelope; нім. geografischer Mantel, m) - верхня комплексна оболонка Землі, що утворилася внаслідок взаємопроникнення і складної взаємодії окремих геосфер - літосфери, гідросфери, атмосфери і біосфери.





 

Виконання вісенія на малої висоте

Індікаційний кадр режиму "вісення"

У рамках розвитку Автономного Пілотажно-Навігаційного Засобу випустили програмне забезпечення ПНС-А з функціями Електронного Планшета Льотчика (ЭПЛ). Електронний планшет (Electronic Flight Bag - EFB) у цей час зайняв міцне місце в кабінах авіалайнерів і літаків ділової авіації як замінник паперових документів (карт, схем, руководств). ЭПЛ, реалізований у ПНС-А забезпечує наступні функції:

  • Бортова база аеродромів району польотів, що включає схеми рулювання, стоянок, дані по роботі радіотехнічних засобів навігації й посадки;

  • Інженерно-штурманський розрахунок польоту з висновком на печатку бортового журналу штурмана;

  • Карта контрольних доповідей.

Почали пророблення можливості підключення електронних документів, що поставляються компанією Jeppesen у своє програмне забезпечення.

Електро́нний докуме́нт - документ, інформація в якому зафіксована у вигляді електронних даних, включаючи обов'язкові реквізити документа. Електронний документ може бути створений, переданий, збережений і перетворений електронними засобами у візуальну форму.

Індикація заснована на даних яка автоматично переводиться в инерциальный режим числення, забезпечуючи високу точність і динамічність індикації кутових і лінійних просторових переміщень вертольота, на відміну від приймача GPS, чиї помилки при малих переміщеннях об'єкта на дозволяють атономно застосовувати приймач супутникової навігації для контролю виконання висіння вертольота.

Супутникова система навігації (англ. GNSS - Global Navigation Satellite System) - комплексна електронно-технічна система, що складається з сукупності наземного та космічного обладнання та призначена для позиціонування в просторі (місцезнаходження в географічній системі координат) і в часі, а також визначення параметрів руху (швидкості, напрямку та ін.)

Даний режим істотно спрощує виконання спеціальних операцій на вертольоті, підвищуючи безпеку й знижуючи навантаження на пілота.

Спеціальна операція військ (сил) - загальновживане поняття, що набуло широкого вжитку у різних сферах діяльності силових структур та правоохоронних органів світу з другої половини 20 століття.

Роботи з літака Ан-148 у частині планера, його льотно-технічних характеристик, загальлітакового й агрегатного встаткування були початі в АНТК ім. O.K. Антонова в 2001 р.

Завдання по формуванню вигляду бортового радіоелектронного встаткування, вибору розроблювачів і постачальників цього встаткування при широкій пропозиції з боку різних російських і західних виробників зажадала від технічних фахівців і менеджерів української фірми багатьох місяців для її рішення.

Зложилося так, що в цей же період часу, а саме з 2002 р., у компанії «Авіа- прилад-холдинг» була почата розробка нового покоління цифрових пілотажно-навігаційних систем і приладів. Зокрема, для нового пасажирського регіонального літака Ту-334 минулого розроблена автоматична система керування АСШУ-334;

Автомати́чна систе́ма керува́ння - це сукупність керованого об'єкта й автоматичних вимірювальних та керуючих пристроїв.

обчислювальна система керування польотом і тягою ВСУПТ- 334;

Обчи́слювальна систе́ма (англ. computer system) - сукупність ЕОМ та їх програмного забезпечення, що призначені для організації ефективного обчислювального процесу;

комплексна система електронної індикації й сигналізації КСЭИС-334.

Для нового учбово-бойового літака Як- 130УБ у цей же час були створені комп- лексная система керування КСУ-130; система керування загальлітаковим устаткуванням СУОСО-130 і бесплатформенная инерциально-супутникова система на лазерних гіроскопах БИНС-СП.

У лютому 2003 р. група керівників компанії « Авіаприлад-Холдинг» і її дочірніх підприємств була запрошена в Київ для знайомства з роботами з Ан-148 і обговорення перспективи робіт з комплексу бортового встаткування.

Дочірнє підприємство (англ. subsidiary firm) - суб'єкт господарювання, контрольним пакетом акцій якого володіє материнська компанія.

Під час цього візиту Холдингова компанія одержала офіційну пропозицію про участь у програмі нового регіонального літака на правах паритетного поділу ризиків по створенню электродистанционной системи керування ЭДСУ-148, системи автоматичного керування САУ-148, комплексної системи електронної індикації й сигналізації КСЭИС-148 і обчислювальної системи літаководіння ВСС-100, тобто практично всіх комплексообразующих систем літака.

Автомати́чне керува́ння (англ. automatic control) - виконання без безпосередньої участі людини певних впливів на об'єкт керування, необхідних і достатніх для одержання цілеспрямованого його функціювання із заданою точністю.

Хо́лдингова компа́нія (від англ. holding company) - юридична особа, що є власниками інших юридичних осіб або здійснює контроль над такими юридичними особами як пов'язана особа. Зазвичай це публічне акціонерне товариство, яке володіє, користується та розпоряджається холдинговими корпоративними пакетами акцій (часток, паїв) двох або більше корпоративних підприємств.

За цей час на базі створеного науково-технічного заділу були розроблені, випробувані й поставлені на стенди й на літак якісно нові системи - ЭДСУ-148, САУ-148, КСЭИС-148, ВСС- 100.

Найважливіша роль у забезпеченні своєчасних поставок належить заводам Компанії й координаторові виробничої діяльності - 3AО «Aвиаприбор», що обеспечили оптимальней кооперацію й своєчасне - починаючи з виготовлення перших досвідчених зразків - підключення серійних заводів. Треба від- мітити, що виробництво в « Авіаприлад-Холдингу» не разделется на досвідчене й серійне. З метою виключення невиправданих витрат на подвійне освоєння технологічний процесів спочатку досвідченого, а потім серійного виробництва випуск перших досвідчених зразків для всіх видів досліджень і випробувань здійснюється на тім же заводі, де буде випускатися рє- рийное виріб.

Серійне виробництво - тип організації виробництва, що характеризується одночасним виготовленням на підприємстві широкої номенклатури однорідної продукції, випуск якої повторюється протягом тривалого часу, і широкою спеціалізацією робочих місць.

У цьому номері «Миру авионики» провідні спеціалісти АНТК ім. O.K. Антонова й « Авіаприлад-Холдингу» докладно розповідають про бортове встаткування Ан-148. Розуміє акцент зроблений тільки на основних відмітних ознаки) устаткування, створеного компанією « Авіаприлад-Холдинг» і застосування, що забезпечує перспективність його, на літаку Ан-148 на найближчі 15 років.

Электродистанционная система керування ЭДСУ-148 є чотирьох-кратно резервованою цифровою системою, патентнозащищенной по способі керування й побудованої з використанням нових технологічних можливостей. Відмінними рисами побудови ЭДСУ-148 є:

• розподілена многопроцессорная система;

• єдині интерфейсные пристрою уведення-висновку й електроживлення;

• цифрова реалізація керування приводами;

• використання високопродуктивних процесорів;

• контейнерна конструкція системи зі знімними функціональними модулями.

Ці особливості разом з результатами раніше проведених робіт дозволили вивести на зовсім новий якісний рівень всі основні технічні характеристики системи. Для забезпечення експлуатації в ній передбачені засоби для автоматичного регулювання у випадку заміни кермових приводів і убудована система предполетного й наземного контролю (ВСК), що забезпечує перевірку работо- здатності системи без залучення додаткового контрольно-перевірочного встаткування.

Автома́тика (грец. αύτόματος - самодіючий) - галузь науки і техніки, яка розробляє технічні засоби і методи для здійснення технологічних процесів без безпосередньої участі людини.

Система автоматичного керування САУ- 148 є єдиною інтегрованою системою керування польотом і тягою двигунів. Ресурси й надійність системи забезпечують автоматизацію польоту від зльоту до посадки по категорії III ICAО. У ході створення системи САУ-148 розроблені й застосовані елементи методичної, програмної й апаратної уніфікації, що дозволяють істотно скоротити



Система автоматичного управління лайнера Ту-334 розроблена

ОАО «Авиаприбор-Холдинг»

тривалість розробки й адаптації систем автоматичного керування польотом і тягою для вантажопасажирських літаків різного класу.

Обчислювальна система літаководіння ВСС-100 призначена для забезпечення полетов по вітчизняним і закордонним авіатрасам з виконанням діючих і перспективных норм літаководіння з обліком рекомендаций ARINC 702A. Система ВСС-100 дозволяє вирішувати завдання автоматичного керування по- улітку в четырехмерном просторі з виконанням вимог точної зональної навігації P-RNAV, а надалі PNP-RNAV.

Система забезпечує автоматичне маневрирование по стандартним

Ан-148 - яскравий приклад динамічного розвитку взаємовигідних відносин між авіабудівниками України й Росії

схемам прибуття (STAR), вильоту (SID), заходу на посадку (APPROACH) і маневрування в зонах очікування (HOLD), виконує розрахунки злітно-посадочних характеристик повітряного судна, включаючи безмоторний політ у випадку повної відмови силової установки.

Двигу́н (або мото́р, руші́й, також силова установка) - енергосилова машина, що перетворює який-небудь вид енергії на механічну роботу.

Для сік- рощення завантаження екіпажа, що складає із двох пілотів, пророблена більша робота з оптимизации операторських процедур і информаци- онных кадрів ВСС-100, організований обмін рег- ламентированными форматами повідомлень із радиосвязным устаткуванням для піду- щей їхньої трансляції на землю по каналі ACARS.

У системі ВСС-100 може використовуватися будь-яка база аеронавігаційних даних, подго- товленная у відповідності зі специфікацією ARINC-424 і минулу процедуру контролю ка- чества по кваліфікаційних вимогах КТ- 200А, затвердженим АРМАК в 2004 р. По жела- нию замовника до складу системи додатково може бути включений електронний информаци- онный планшет EFB (Electronic Flight Bag), поз- воляющий замінити традиційну эксплуатаци- онно-технічну документацію на електрон- ную, т.е. реалізувати принцип «безпаперової кабіни» і забезпечити висновок екіпажу аэронави- гационной, службової й довідкової информа- ции.

Комплексна система електронної индика- ции й сигналізації КСЭИС-148 є далечінь- нейшим розвитком систем подібного класу, зокрема встановленої на літаку Ту-334. Відмінними рисами КСЭИС-148 є застосування Жк-Індикаторів з разви-

 

тым інтерфейсом, включаючи порт Ethernet, при- менение високопродуктивних обчисли- тельных блоків зі зменшеними массово-габа- ритными характеристиками, застосування инте- грированного пульта керування індикацією й пульта керування курсором. Вхідний до складу системи жидкокристаллический індикатор ЇМ-16 є сертифікованим виробом і по своїх характеристиках відповідає кращим світовим аналогам.



Обчислювальні блоки управляють роботою всієї системи КСЭИС-148, забезпечуючи кін- центрацию даних попередню обробку й вибірку достовірної інформації, формиро- вание мовних і звукових попереджень і пі- лота. Пульти керування індикація мають але- вую поліпшене компонування для розміщення на «козирку» поруч із пультом керування САУ-148. Пульт керування курсором дозволяє з по- міццю трекбола здійснювати керування бло- кому баз даних (Electronic Flight Bag) з екранів за допомогою меню й віртуальних кнопок.

Єдність використовуваних при розробці про- рудования для літака Ан-148 методичних підходів, системних, схемотехнических і про- граммных рішень дозволило створити нове сучасне покоління базового бортового встаткування. На найближчу перспективу: про- рудование при відповідній адаптації про- граммного забезпечення може бути рекомен- довано для широкого класу знову споруджуваних і модернизируемых літаків цивільного й військового призначення.



Носимый комплект ПНС-А в ударопрочном кейсе



В двухмоторной амфибии Л24 "Чайка"



В легкомоторном самолете Сигма-4



В Вертолете Ми-8

Вариант размещения на борту МИ-8 двух комплектов ПНС-А

Полет вертолета Robinson R44 по ПНС-А



В самолете Як18-Т

ООО «ТеКнол» выпустило релиз ПО Электронного планшета петчика

В рамках развития опций Автономного пилотажно-навигационного средства
ООО «ТеКнол» выпустило релиз программного обеспечения ПНС-А с
функциями Электронного планшета петчика (ЭПЛ).

Электронный планшет (Electronic Flight Bag — EFB) в настоящее время занял прочное место кабинах авиалайнеров и самолетов деловой авиации как заменитель


бумажных документов (карт, схем, руководств).

ЭПЛ, реализованный в ПНС-А обеспечивает следующие функции:


— бортовая база аэродромов района полетов, включающая схемы руления, стоянок, данные по работе радиотехнических средств навигации и посадки;
— инженерно-штурманский расчет полета с выводом на печать бортового журнала штурмана;
— карта контрольных докладов.

Компания «ТеКнол» начала проработку возможности подключения электронных документов, поставляемых компанией Jeppesen в свое программное обеспечение.



Справка ГИС-Ассоциации

Автономное Пилотажно-Навигационное Средство (ПНС-А) разработано компанией «ТеКнол» на базе малогабаритной инерциально-спутниковой навигационной системы КомпаНав-2 и программного обеспечения с «образной индикацией».

ПНС-А является автономным средством определения параметров навигации и ориентации летательного аппарата. ПНС-А отображает данные параметры на экране графического дисплея в виде символов на фоне электронной карты или 3-х мерной карты рельефа местности с использованием цветового кодирования.

Автономность использования ПНС-А обеспечивается независимым функционированием ПНС от штатного бортового оборудования в течение 2 часов непрерывной работы, а также возможностью эксплуатации ПНС при нахождении ЛА вне основного аэродрома базирования.

ПНС-А предназначена для формирования бортовой базы данных аэродромов, маршрутных траекторий полета, а также схем взлета и посадки на электронных картах с учетом ЦКРМ района полетов, выполнения полета по маршруту с выходом в заданное место в заданное время и т. д.


Состав ПНС-А:


1. Малогабаритная интегрированная навигационно-пилотажная система КомпаНав-2;
2. Переносной персональный компьютер Panasonic CF-18;
3. Приемник СНС Garmin-35 ;
4. Эксплуатационный накопитель полетной информации (опция);
5. Блок коммутатации с батареей резрвного питания.


Скачати 118.17 Kb.

  • Стислі теоретичні відомості