Первая страница
Наша команда
Контакты
О нас

    Головна сторінка



Міністертво освіти на науки України

Скачати 288.56 Kb.

Міністертво освіти на науки України




Скачати 288.56 Kb.
Дата конвертації12.04.2017
Розмір288.56 Kb.

Міністертво освіти на науки України

Департамент освіти і науки Київської обласної державної адміністрації

Відділ освіти Києво-Святошинської районної державної адміністрації

Боярська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №1



Використання інтерактивних методів навчання на уроках музичного мистецтва, як засіб створення позитивного іміджу навчального закладу

Автор : Богатир Любов Станіславівна

вчитель музичного мистецтва Боярської

ЗОШ І-ІІІ ступенів №1

Боярка


2016

Зміст


  1. Вступ……………………………………………………….
    Навча́льний заклад (осві́тній заклад) - організація, що на постійній і безперервній основі здійснює освітній процес з метою навчання, виховання, розвитку і самовдосконалення особистості.
    Навча́ння - це організована, двостороння діяльність, спрямована на максимальне засвоєння та усвідомлення навчального матеріалу і подальшого застосування отриманих знань, умінь та навичок на практиці. Цілеспрямований процес передачі і засвоєння знань, умінь, навичок і способів пізнавальної діяльності людини.
    Му́зика (від грец. μουσική - мистецтво муз) - мистецтво організації музичних звуків, передусім у часовій (ритмічній), звуковисотній і тембровій шкалі. Музичним може бути практично будь-який звук з певними акустичними характеристиками, які відповідають естетиці тої чи іншої епохи, та може бути відтвореним при виконанні музики.
    1


  2. Використання інтерактивних методів навчання

на уроках музичного мистецтва, як засіб створення позитивного іміджу загальноосвітньої школи»……....1-10

3. ( Додаток 1) Урок №30 Тема: Музика в театрі………..19

4. (Додаток 2) Вчимо ноти………………………………....10

5. (Додаток 3) Світ музичних інструментів……………..14

6. (Додаток 4) Розвиваємо слух……………………….........16

7. (Додаток 5) Асорті. Ігри на різну тематику……….....17

8. Висновки…………………………………………………...18

9. Список використаних джерел………………………......25


ВСТУП

Мистецтво – важлива частина життя людини. І воно є одним із головних засобів прилучення дитини до культури і духовних цінностей. Твори мистецтва сприяють художньо-образному засвоєнню світу. Тому в сучасній школі багато уваги приділяється розвитку художньо-творчих здібностей, здатності до сприймання, розуміння й творення художніх образів, потреби в духовному самовираженні.

Духовні цінності - це духовні уявлення, явища, поняття, вимоги, що притаманні людині, спільноті або науковому чи етичному вченню.
Худо́жній о́браз - особлива форма естетичного освоєння світу, за якої зберігається його предметно-чуттєвий характер, його цілісність, життєвість, конкретність.
Нова програма з музичного мистецтва дозволяє вчителю, спираючись на кращі зразки митців української та світової культури, розвивати здібності учнів сприймати, відчувати і розуміти чудове. На своїх уроках учитель формує різні компетенції учнів, готує їх до життя. І нові методи, які він використовує на уроці можуть допомогти йому в досягненні мети. Звертаючись на уроках музики до методів інтерактивного навчання, вчитель може залучити дітей до активної творчої діяльності. (Додаток 1). Їх застосування залежить як від теми, так і від навчальної інформації конкретних уроків, термінів та понять, які необхідно засвоїти. За допомогою методів інтерактивного навчання вчитель може швидко й якісно перевірити знання дітей, цікаво розпочати нову тему, використовуючи гру підвести підсумок уроку.

Ось деякі з них, які можна застосувати на уроках музичного мистецтва. (Приклади будуть надаватися, стосовно програми «Музичне мистецтво» 5 клас)

1. Слово-слово-речення-запитання-відповідь.

Учитель (або учень), звертаючись до одного з учнів, показує портрет композитора і каже: «Слово». Учень відповідає. Іншому учню пропонується продовжити гру, називаючи нове слово (це може бути час, коли жив композитор, країна, де він народився, або його музичний твір тощо). Третій учень, до якого звертаються з завданням – «Речення»,складає речення з названими словами. Четвертий – ставить запитання до цього речення. П’ятий – дає відповідь.

Цю гру можна урізноманітнити, починаючи, наприклад, з уривка одного з музичних творів тощо.

Приклад. «Портрет».

а) Лисенко. – Композитор. – М.В.Лисенко - видатний український композитор ХІХ-ХХст.

Музичний твір - це твір, художні образи котрого виражені за допомогою звуків. Автор музичного твору називається композитором. Музичний твір може існувати у вигляді нотного запису, виконання, звукозапису (цифрового чи аналогового) та відеозапису.
Компози́тор (ж.р. композиторка, від лат. componere - складати в ціле) - автор музичних творів: особа, що займається створенням музики.
– Де народився Микола Лисенко?
Мико́ла Віта́лійович Ли́сенко (10 (22) березня 1842(18420322), с. Гриньки, нині Глобинський район - 24 жовтня (6 листопада) 1912, Київ, нині Україна) - український композитор, піаніст, диригент, педагог, збирач пісенного фольклору, громадський діяч.
– Видатний український композитор М.В.Лисенко народився на Полтавщині.
Композитор Ігнацій Ян Падеревський був прем'єр-міністром Польщі, Верді та Шостакович були депутатами.

б) Лисенко. – Опера. – М.Лисенко написав оперу «Тарас Бульба» - Яку пісню М.Лисенко неодноразово використав в опері «Тарас Бульба»? – В інтродукції до опери М.Лисенка «Тарас Бульба» використана пісня «Засвистали козаченьки».

в) Лисенко. – Кантата. – М.Лисенко створив кантату «Радуйся, ниво неполитая» - На чиї вірші написана кантата «Радуйся, ниво неполитая»? - Кантата М.Лисенка «Радуйся, ниво неполитая» написана на вірші Т.Шевченка.

Варіантів цієї гри може бути дуже багато. Цю гру можна використати як підсумок уроку, як повторення перед уроком, на підсумковому уроці. Вона допомагає перевірити знання з попередніх тем, а також стимулює розвиток мови і мислення.



2.    Вірю - не вірю.

Таку гру можна використати в будь-якій темі. Її можуть проводити як учитель, так і діти, об’єднанні в групи між собою.

Складаються питання і зачитуються в класі. Кожне запитання починається словами: «Чи вірите ви, що…?». Учні погоджуються, або ні. Кожну відповідь треба обґрунтувати, або виправити помилку.

Приклад.


-        Чи вірите ви, що у Бетховена є симфонія№2 «Богатирська»?

-        Чи вірите ви, що лібрето – це літературний текст опери?



3.    Митці та їх твори.

Гру можна проводити ланцюжком по кожному з рядів. Кожний ряд є командою. Один учень називає прізвище композитора, художника, скульптора тощо, інший має швидко назвати його твір. Якщо відповідь вірна, естафета гри передається наступному. Якщо учень відповідає невірно, або затримується з відповіддю, він вибуває з гри і його замінює інший. Перемагає той ряд (або команда, якщо діти об’єдналися у групи) де залишилося більше гравців.



4.    Музичне доміно.

Учні об’єднані в групи. Кожній з груп пропонують аркуші, на яких записано 12 фраз, які не мають закінчення. На інших аркушах – їх закінчення. Необхідно підібрати правильні закінчення до цих фраз.

Приклад.

1.    Вокаліз – це музичний твір для виконання…(голосом без слів).

2.    Лібрето – літературний текст …(опери).

3.    Оркестровий вступ до опери, балету тощо називається…

(увертюрою).

4.    В фіналі Другої симфонії П.І.Чайковського використана українська народна пісня…(«Журавель»).

5.    Славетний український композитор С.С.Гулак-Артемовський був ще й чудовим… (актором, співаком).

Серед радянських композиторів є Герої Соціалістичної Праці, наприклад, Кабалевський.

6.    Квартет – це музичний твір для… (4-х виконавців).

7.    Йохим, один з героїв повісті «Сліпий музикант», співав пісню… («Ой, там на горі та й женці жнуть»).

8.          В оповіданні «Старий кухар» згадується музичний інструмент під назвою… (клавесин).

Музи́чний інструме́нт - інструмент, призначений для виконання музики. В принципі будь-який інструмент, що здатний відтворювати звуки за певних умов і в певних музичних традиціях може бути використаним, як музичний.

9.    Німа гра акторів в балеті, яка складається з виразних жестів і міміки називається…(пантомімою).

10.                    В інтродукції до опери М.Лисенка «Тарас Бульба» використана пісня… ( «Засвистали козаченьки»).

11.                    Пісню «Засвистали козаченьки» склала відома українська піснярка… (М.Чурай).

12.                    Великий музичний твір, що складається з кількох частин і створений для виконання хором, солістами та симфонічним оркестром називається…(кантатою).

Симфоні́чний орке́стр - великий колектив музикантів (оркестр), що виконують симфонічні музичні твори.



5.    Запитання – відповідь.

Цю гру застосовують під час опитування, повторення, підсумку уроку. До дошки виходять двоє учнів (або у грі приймають участь дві команди) і по черзі ставлять один одному запитання. Оцінка (перемога команди) залежить від кількості правильних відповідей.



6. М’яч із термінами.

Гра дозволяє засвоїти, повторити музичні терміни. Її можна

використовувати, як повторення матеріалу, підсумок уроку, теми.

Кидаючи м’яч, учень називає термін. Той, хто його спіймав, розкриває зміст терміна так, щоб утворилося речення. Кидає м’яч наступному, називаючи новий термін.

Приклад.

Варіації – музична форма, в якій музична тема повторюється з деякими змінами.

Музична форма - у широкому сенсі - матеріальне втілення змісту музики, спосіб його існування, у вужчому - структура музичного твору.

Романс – одноголосий вокальний твір із інструментальним супроводом.

7. Ланцюжок.

Допомагає засвоїти нові терміни, прізвища, назви творів, а також пригадати терміни, вивчені на попередніх уроках. Можна використовувати, як один із багатьох варіантів підсумку уроку. Наприкінці уроку дітям дається завдання: згадати всі нові слова, терміни, прізвища, з якими вони ознайомились. Перший учень називає одне слово (термін, прізвище тощо), другий – попередній і свій, третій – обидва попередніх і свої тощо. Гра розвиває увагу і пам'ять учнів.



8. Змагання.

На підсумковому уроці учням пропонують об’єднатися в групи і записати на аркушах паперу терміни, прізвища композиторів, художників, скульпторів, назви творів , з якими ознайомились у даній навчальній темі. Коли завдання виконано, учень однієї з груп зачитує записані слова. Інші групи викреслюють назви, що повторюються. Група, в якій залишилось найбільше не закреслених термінів, перемагає.



9. Асоціації.

Після прослухування музичного твору, або після перегляду репродукцій картин тощо, учитель пропонує учням проасоціювати і змалювати ці твори з точки зору іншого виду мистецтва.

Аспект (лат. aspectus - вигляд, погляд) - поняття філософії (онтології, теорії пізнання). У філософії аспект розглядається
Це буде підтвердженням того, що сприймати й зображати той чи інший твір мистецтва можна по різному.
Твір мистецтва, художній твір - об'єкт, що володіє естетичною цінністю; матеріальний продукт художньої творчості (мистецтва), свідомої діяльності людини.

Приклад.

-        Якого кольору «Зима» А.Вівальді?

-        А які краски можна використати, змальовуючи зиму в кантаті Г.Свиридова?

-        Який характер у картини Й.Бокшая «Зима»?

-        А про що співає «Лютнева блакить» І.Грабаря?

10. Знайди пару.

За допомогою цієї гри можна закріплювати або перевіряти знання учнів з вивченої теми. І варіант.

Клас поділено на 2-3 групи. Кожна група отримує однакові комплекти листівок. На них прізвища композиторів (скульпторів, художників) і назви їх творів. Завдання: знайти листівку-пару. ІІ варіант.

Клас поділено на 2-3 групи. Кожна група отримує листівки із запитаннями і відповідями на них. Перемагає та група, яка швидше добере відповіді до запитань.



11. Знавці мистецтва.

Учням надається можливість знайти відповідності між музичними творами та відомими їм творами живопису або скульптури.



12. Текст з помилками.

Учитель пропонує текст з вивченого матеріалу, в якому навмисно допущено помилки. Діти на слух повинні їх помітити і виправити, обґрунтовуючи свою думку.

Приклад.

«М.Лисенко – український композитор, засновник української музичної класики, диригент, піаніст, живописець і музичний педагог ХІХ-ХХ ст.

В своїх творах М.Лисенко з високою майстерністю відображав героїчну боротьбу українського народу проти поневолювачів.

Серед українських композиторів є «герої України» - Євген Станкович та Мирослав Скорик.
Так за оповіданням К.Паустовського він написав історичну оперу «Тарас Бульба», де використав багато українських народних пісень.
Украї́нці - східнослов'янський етнос, основне і корінне населення України. Як етнос сформувався на землях сучасної України та частині земель сучасних: Польщі, Білорусі, Молдови, Румунії, Угорщини, Словаччини і Росії.
Украї́нські наро́дні пісні́ - це фольклорні твори, які створені в усі епохи розвитку нації, зберігаються в народній пам'яті й передаються з вуст в уста.
В інтродукції до цієї опери ми чуємо українську народну пісню «Їхав козак за Дунай». Вона своїм героїчним, піднесеним характером готує нас до сприймання опери. В сцені «Запорізька Січ» теж звучить багато українських пісень, серед них: «Засвистали козаченьки», «Ой на горі та й женці жнуть» та інші. Вони вдало завершують народну масову сцену на Запорізькій Січі».

Таке завдання (скласти музичну казку, невеличкий текст з помилками тощо) можна також запропонувати учням, об’єднавши їх в групи.



13 . Виправ помилку.

На дошці записується ритм вивченої пісні з пропущеними тривалостями звуків або з помилками. Учні повинні виправити помилки і записати правильно.



14. Музичне змагання.

Учитель визиває до дошки двох учнів. Дає завдання розставити визначення темпу (динаміки, регістру, тривалостей звуків) по порядку

( в сторону збільшення або зменшення). Виграє той учень, який першим впорається з завданням.

Приклад.


Динаміка: дуже тиха, помірно тиха, помірно голосна, голосна, дуже голосна.

15. Знайди зайвого.

І варіант.

Учитель надає три-чотири поняття ( терміни, назви творів, прізвища композиторів, художників тощо). Діти мають визначити, яке з поданих понять зайве.

Приклад.


Пісня – мелодія – лібрето – вірш.

Кантата – оповідання – хор.

Лисенко – Ревуцький – Гоголь – Гулак-Артемовський.

Таку ж роботу можна проводити, використовуючи портрети композиторів, репродукції тощо.

ІІ варіант.

Діти, об’єднані в групи, самі готують це завдання. І потім пропонують його по черзі. Перемагає та група, яка складе більше варіантів понять.

Отже, використання інтерактивних методів та форм надає можливості для організації ділової співпраці з метою вирішення поставленої в класі навчальної проблеми.

Вільне спілкування на уроці, висловлювання власної думки, повага до думки оточуючих — необхідні умови, що забезпечують ефективність нових технологій.

Техноло́гія (від грец. τεχνολογια, що походить від грец. τεχνολογος; грец. τεχνη - майстерність, техніка; грец. λογος - (тут) передавати) - наука («корпус знань») про способи (набір і послідовність операцій, їх режими) забезпечення потреб людства за допомогою (шляхом застосування) технічних засобів (знарядь праці).

Оптимізація підбору учбово-демонстраційного матеріалу до уроків, на яких застосовується комплекс інтерактивних і аудіовізуальних засобів, може бути здійснена за допомогою учбово-методичного посібника для вчителя, що містить:

- зразкове поурочне планування по курсам, у якому дані поурочні організаційні і методичні рекомендації з підбору і використання інтерактивних мультимедійних комп’ютерних програм і відеопрограм на уроках;

- методичні рекомендації з комплексного використання інтерактивних і аудіовізуальних засобів на різних типах уроків музичного мистецтва;

- варіанти класифікації, у цілому, нових для вчителя інтерактивних засобів навчання;

- докладні анотації широко розповсюджених відеоматеріалів, по яких учитель може самостійно підібрати відео фрагменти до уроку, якщо його не влаштовують запропоновані рекомендації в тексті планування.

Використання нових інформаційних технологій змушує переглядати зміст навчального предмету.

Інформаці́йні техноло́гії, ІТ (використовується також загальніший / вищий за ієрархією термін інформаційно-комунікаційні технології (Information and Communication Technologies, ICT) - сукупність методів, виробничих процесів і програмно-технічних засобів, інтегрованих з метою збирання, опрацювання, зберігання, розповсюдження, показу і використання інформації в інтересах її користувачів.
Від вивчення великого обсягу фактичного

матеріалу поступово має сенс переходити до навчання прийомам його самостійного пошуку, узагальнення і систематизації, оскільки сучасні технічні засоби дозволяють з постійно зростаючою швидкістю обробляти і надавати доступ до великого обсягу людських знань. Особливо велику роль тут відіграють телекомунікаційні мережі типу Інтернету, що стирають просторові бар’єри.

Телекомунікаці́йна мере́жа - комплекс технічних засобів телекомунікацій та споруд, призначених для маршрутизації, комутації, передавання та/або приймання знаків, сигналів, письмового тексту, зображень та звуків або повідомлень будь-якого роду по радіо, проводових, оптичних чи інших електромагнітних системах між кінцевим обладнанням
Інтерактивні технології можна успішно застосовувати в початкових класах — спершу це можуть бути інтерактивні вправи на окремих етапах уроку. Варто починати з найдоступніших і зрозуміліших для дітей. Ось деякі творчі приклади на вивчення нот, музичних інструментів та розвитку слуху. (Додаток 2)



Вчимо ноти

Творча робота «Характер нот»

Учні повинні розуміти, що кожна нота це певний звук. Кожний звук має своє забарвлення, свій характер. Учні з інтересом фантазують, придумують «прізвиська» нотам. Робота барвисто оформляється. Ось зразок.

ДО – весела СОЛЬ - примхлива

РЕ - злюка ЛЯ - балакуха

МІ – пустунка СІ – вередлива

ФА – добра



«Малюємо музику»

Це творча робота. Для учнів початкових класів вона важкувата. Але можна їм завдання трохи спростити. Учні вибирають будь-яку пісню. Але вони повинні обов'язково добре знати мелодію.

Спочатку креслимо основну лінію. З неї ми починаємо малювати музику.________________

Далі ставимо на лінії крапку – це перший звук пісні. Далі повільно проспівуємо мелодію і на кожний склад ставимо крапку. Якщо звук нижче попереднього, то крапка малюється відповідно. Треба стежити за тим, що якщо в пісні зустрінеться такий же звук, як перший, то він теж повинен бути на лінії.

І так усі ноти. Отримані крапки з'єднуємо. Якщо необхідно, підписуємо слова.

Звичайно, не всі правильно й успішно справляються з роботою. Завдання важке, але дуже корисне для розвитку музичного слуху.

Музичний слух - сукупність здібностей, необхідних для творіння, виконання і активного сприйняття музики.



«Гучні ноти»

На дошці, на нотному стані в довільному порядку написані ноти.

Нотний стан (також нотоно́сець) - система паралельних горизонтальних ліній для записування звуків спеціальними знаками - нотами. Нотний стан з чотирьох ліній запропонував Ґвідо д'Ареццо (11 століття). У сучасній практиці застосовують нотний стан з п'яти основних ліній та необхідної кількості додаткових ліній над і під нотним станом.

У руках у педагога вказівка. Учитель показує на першу ноту. У цьому випадку це нота - ре. Педагог задає учням запитання:


  • Це нота мі?

…./Діти мовчать, хитають головою, тому що це не нота названа вчителем/

  • Це нота сі?



  • Це нота ре?

Так. / Учні 3 рази плескають в долоні/

Подібні опитування проводяться й з наступними нотами.

Виграє ряд, де буде допущено менше помилок.

«Заборонена нота»

Перед початком гри вибирається заборонена нота. Наприклад: «мі». На дошці, на нотному стані написана гама / від До до До/. Учитель показує на будь-яку ноту. Учні називають цю ноту і плескають. Якщо вчитель покаже на заборонену ноту, учні мовчать. Якщо хтось випадково плесне або викрикне, то даному ряду, де сидить роззява, приписується штрафне очко. Виграє ряд, який одержить менше штрафних очок. Гру можна проводити під музику. У даному варіанті учні увесь час плескають. Але як тільки вчитель вкаже на заборонену ноту, учні перестають плескати. Гра розвиває увагу, уміння стежити за грою.



«Чарівна ялинка»

На дошці або ватмані намальована ялинка. На гілочках ялинки недописані, тобто зашифровані слова. Треба підібрати до кожного слова іграшку за змістом, щоб можна було прочитати слова. Ускладнений варіант: на іграшках ноти не писати, а розташовувати на нотному стані. Наприклад: іграшка з нотою мі, а зашифроване слово на ялинці камін, або іграшка сі, а зашифроване слово таксі. Дана гра дозволить учням без труднощів й з більшим задоволенням запам'ятати назва нот і розташування нот на нотному стані.



«Гірка»

На дошці або ватмані намальована гірка. Нота мі катається на санках. Вибрала вона гірку, піднімається нагору, стоїть перед кожним словом, читає. А коли їде з гірки, отут вуж не затримаєшся – санки летять. Не встигає «мі» прочитати, що за нове слово вийшло. Допоможіть їй!

Відповідь: помідор , мімоза, камін, місто, доміно.

Такі гірки можна робити й з іншими нотами.



«Веселі кулі»

На дошці або ватмані намальований чоловічок з кулями. У кулях зашифровані слова. Щоб кулі не полетіли, треба вставити ноти, щоб вийшли слова.



«Музичні ребуси»

Ребуси можна писати на дошці, або на листочках. Учні самі із задоволенням вдома складають ребуси й на уроці загадують однокласникам. Наприклад: на картці, на нотному стані намальована нота ля, за нотним станом недописане слово (лька). Виходить, що зашифроване слово (лялька) або на картці намальована нота до, за нотним станом недописане слово (рога). Виходить, що зашифроване слово (дорога).



«Фотополювання»

Заготовлюються фотографії із зображенням тварин. Вони розрізаються на 2 частини.

Зі зворотної сторони листівки на одній частині намальована нота на нотному стані, на іншій – її назва. Учень бере половинку, де намальована нота. Потім вибирає її назву. Якщо назва обрана, вірно, то при сполученні частин, коли перевернемо листівку, вийде картинка із зображенням тварини.

«Допоможи розпуститися квітці»

Заготовка: серединка листка - квіточки, на якій напис - гама. Окремо заготовлюються пелюстки, на яких написані ноти на нотному стані. Завдання в правильному порядку прикріпити пелюстки, щоб вийшла гама.Якщо завдання зроблене, вірно, з букв на пелюстках можна скласти слово.



Гра « Веселий звукоряд »

Мета: розвивати комунікативні навички , формувати швидкість реакції.

Хід гри

Зібрати 2-3 команди дітей по 7 чоловік ( залежить від загальної кількості дітей у класі) роздати різнокольорові картки , на яких написані назви нот. Під веселу музику діти веселяться , стрибають, або виконують довільні рухи, із закінченням музики необхідно швидко зібратися в свої команди , головне встати по порядку : до -ре- мі-фа -соль- ля- сі. Перемагає команда , яка збереться швидше і правильно. Гру можна повторити 2-3 рази. Ця гра даєможливість не тільки порухатися , а й запам'ятати ноти по порядку. Можнавикористовувати на уроці замість фізкультхвилинки.




Сі

Ля

Соль

Фа

Мі

Ре

До


(Додаток 3)

СВІТ МУЗИЧНИХ ІНСТРУМЕНТІВ

«Загадковий інструмент»

Учні вибирають того, хто водить. Він виходить із класу. А всі інші загадують який-небудь музичний інструмент (наприклад: скрипка) Той, хто водить вертається в клас і підходить по черзі до кожного гравця. Кожний учасник говорить яку-небудь ознаку загадкового інструмента.

дерев'яна основа

має струни

середніх розмірів

грають за допомогою смичка.

має співучі звучання.

Скрипка, здогадується учень. Відповідь вірна. Новим, що водить стає гравець, що назвав останню ознаку. У цьому випадку: має співуче звучання. Ідеально було б мати картинки із зображенням музичних інструментів і запис їх звучання на диску або касеті.



«Живе слово»

Беруть участь 2 команди. Учитель роздає кожному гравцеві заздалегідь заготовлені букви.

Букви мають 2 кольорів. Учасники спочатку повинні зібратися в команди /кожна команда має свій колір/, а потім скласти з букв назва музичного інструмента, побудуватися так, щоб можна було прочитати слово. Виграє команда, що зробила завдання швидше.

Примітка: учасників стільки, скільки букв.



«А Б»

Грають 2 команди /по 5 учнів. Команди загадують по одному музичному інструменту. Потім, спочатку одна команда голосно, разом виголошує 1-й склад загаданого слова. Протилежна команда думає 3 секунди й говорить закінчення слова. Наприклад: скри….пка; ро….яль; ма…ракасы. Потім друга команда пропонує свою назву. А протилежна команда повинна дружно доказати слово.Виграє команда, що допустила менше помилок.



« Лідер Інструмент»

Вибирається один учень, він виходить із класу. Усі інші загадують музичний інструмент. Наприклад: трикутник. Репетирують «гру» на даному інструменті. А хтось один із гравців / про це домовляються/ є лідером, тобто він «грає» на якімсь іншому інструменті, допустимо на сопілочці.

Коли заходить вибраний учень, усі гравці грають на одному інструменті, а лідер на своєму. Завдання, учня знайти лідера. Якщо лідер знайдений вірно, учень повинен сказати на якому інструменті той грав, на яких усі інші. Лідер стає новим гравцем, який відгадує.

«Склади інструмент»

Учням треба скласти назву музичного інструмента з перших букв наступних слів, які назве вчитель. Наприклад: учитель називає слова: 1)бобер, абрикос, яблуко, нарцис. 2) сом, олово, піч, ізюм, літо, каруселі, азбука.



«Хто швидше?»

З кожного ряду вибирається по одному представникові. Вони встають в одну лінію. Завдання: кожний учасник один за одним робить крок уперед і говорить назву музичних інструментів.

Правило: повторювати двічі одне слово не можна, думати більш 5 секунд не можна. Якщо час минув учасник залишається на місці. Виграє той, хто швидше дійшов до «фінішу».

Примітка: завдання можна ускладнити наприклад: учасники повинні називати інструменти симфонічного оркестру або народного або духового.

«Свій оркестр»

Для гри знадобляться листівки із зображенням музичних інструментів. Учитель включає будь-яку веселу музику й показує листівки, чергуючи одну за одною.

Який інструмент зображений на малюнку, на такому інструменті «грають учні». Для пожвавлення гри іноді вчитель дуже швидко міняє листівки. Деякі учні не можуть швидко зорієнтуватися, плутаються. Це вносить нотки гумору, пожвавлення в гру. Якщо вчитель листівки не показує, учні просто сидять і слухають музику.

Гра виховує уважність, спостережливість, уміння швидко перемикати увагу.



(Додаток 4)

РОЗВИВАЄМО СЛУХ

«Луна»

Учитель голосно, чітко співає окремі ноти й з'єднання. А учні тихо повторюють дані звуки, як відгомін луни.Можна гру проводити трохи інакше. Учитель співає звук голосно. Учні 1-го ряду повторюють цей же звук не дуже голосно. За ними учні 2-го ряду повторюють цей звук не дуже тихо. А учні з 3-го ряду повторюють дуже тихо. Таким чином, діти одночасно знайомляться відтінками, з їхніми умовними позначками.



«Лисичка, пташка, ведмідь»

Це трохи умовна назва. Насправді можна придумати безліч варіантів цієї гри.



1-й варіант: учитель грає на інструменті довільні звуки. Учні записують відповіді за допомогою умовних позначок. Низький звук порівнюємо з образом ведмедя, тому позначаємо умовно В. Середній звук порівнюємо з бешкетником-зайченям, позначаємо буквою З. А високі звуки - це, звичайно ж, дзвінке щебетання пташок, позначаємо П. От так легко діти можуть ознайомитися з темою «Висота звуків».

2-й варіант більше схожий на творчу роботу. Учитель грає різні комбінації нот у різному темпі. Учні намагаються пожвавити музику. Вони думають, якій тварині підійде ця мелодія. Швидка, легка музика - може бути це пробіг їжачок?
Легка́ му́зика або оркестровий поп (англ. Easy listening) - термін у поп-музиці, що охоплює різні стилі, загальним для яких є прості, легкі й запам'ятовувані мелодії, виконувані, як правило, під акомпанемент естрадного оркестру: невипадково безліч композицій «легкої музики» - інструментальні обробки відомих хітів.
Лукава, гостра музика схожа з витівками хитрої лисиці.Але ж кожна нота має свій колір. « ДО» звучить як опора, деякі порівнюють звук із синім кольором. Для когось синій колір видасться суиним, вважають, що більш підійде блакитний. А нота «СІ», погодьтеся, звучить незатишно. Швидше за все схожа з жовтогарячим кольором. Це тільки кілька варіантів. Але ж ноти можна порівнювати із квітами й навіть із характерами самих учнів.

(Додаток 5)

АСОРТІ

Ігри на різну тематику

«Знавці пісні»

Учні співають добре відому їм пісню. Коли пісня закінчиться, учитель швидко підходить до одного з учнів і говорить яке-небудь слово або рядок з пісні. Той, до кого вчитель звертається, повинен зараз же сказати наступне слово або рядок пісні. Хто із учнів помиляється - встає. Переможці ті, хто залишився після закінчення гри сидіти на місцях.



«Самі композитори»

Учитель пише на окремих листках рядки з віршів і роздає учням. Завдання граючих - придумати мелодію для даних слів. Не обов'язково спеціально придумувати риму. Можна використовувати відомі дитячі вірші.



«Музичний поїзд»

Гру можна проводити при вивченні теми «Ритм». Учитель - машиніст. Один з учнів - помічник машиніста.

Помічник машиніста локомотива (розмовне: Помогала, Помогало, Пряник, Помоха, Штурман, Студент) - працівник залізничного транспорту, що входить до складу локомотивної бригади. Відноситься до категорії технічних виконавців і в своїй трудовій діяльності підпорядковується безпосередньо машиністу локомотива.
3 ряди - 3 вагончики. Помічник плескає ритм. «Вагончики» за ним повторюють. Учитель - машиніст контролює обстановку. Ритмічні малюнки зображені на дошці. Учні повинні вміти добре вистукувати цей найпростіший ритм. Виграє вагончик - ряд, який допустить менше помилок.



«Інсценівка»

Знаємо, що діти дуже люблять виступати в ролі артистів. А чому б їм не надати цю можливість на уроках музики?

Прекрасні приклади для інсценівки - пісні «Чому ведмідь спить узимку», «Галя по садочку ходила», «Ходить гарбуз по городу». Сильно ускладнювати гру не потрібно. Треба просто пояснити деякі моменти, а далі, можна не сумніватися, учні прекрасно зіграють свою роль.

«Загадки»

Учні із задоволенням відгадують загадки. Вони допомагають активізувати увагу, розвивають мислення. Загадки, зрозуміло, пов'язані з музикою.

Сам порожній, голос густий, дріб відбиває, крокувати допомагає (барабан).

Ящик на колінах танцює, то співає, то гірко плаче (гармонь).

П'ять сходинок - драбинка, на сходах - пісенька (ноти).

В арсеналі методичних прийомів кожного учителя є багато цікавих форм роботи на уроці. Надані методи інтерактивного навчання на уроках музики, дозволяють учням не тільки глибше проникнути в світ музики і образотворчого мистецтва, а й творчо розкрити свій внутрішній світ, виявити все краще, що в них є. Діти починають розуміти, до духовна культура пробуджує в людині особистість, підносить саму людину та її роль у світі до найвищих цілей і завдань.


Висновки

Інтерактивне навчання – це насамперед діалогове спілкування між вчителем і учнем. Тому вчитель організує навчальний процес таким чином,що практично всі учні виявляються залученими в процес пізнання.

Духо́вна культу́ра - складова культури, що охоплює мистецтво та філософію.
Образотво́рче мисте́цтво - мистецтво відображення сущого у вигляді різних образів, зокрема таких як художні образи на площині (графіка, малярство тощо) та в просторі (скульптура).
Пізнáння - сукупність процесів, процедур і методів набуття знань про явища і закономірності об'єктивного голату. Пізнання є основним предметом науки гносеології (теорії пізнання).

Спільна діяльність учнів у процесі освоєння навчального матеріалу означає , що кожний вносить свій внесок, йде обмін знаннями, ідеями, способами діяльності. В умовах доброзичливості , взаємної підтримки учні одержують не тільки знання, але йде і розвиток пізнавальної діяльності, що переводить її на більш високі форми кооперації і співробітництва.

У ході діалогового навчання учні вчаться критично мислити , вирішувати складні проблеми на основі аналізу обставин і відповідної інформації, брати участь у дискусіях , спілкуватися з іншими людьми.

З метою підтримки інтересу до предмета рекомендується впроваджувати науково- пошукові дослідницькі уроки.

Серед форм і методів, які включає у себе інтерактивне навчання на уроках музики мають переважати наступні:

·         форми: традиційні і нетрадиційні творчі, самостійні роботи, уроки-семінари , ділові ігри, конференції, подорожі і т.д.

Ділова гра - метод пошуку рішень в умовній проблемній ситуації. Елементи ділової гри: розподіл за ролями, змагання, особливі правила тощо. Ділова гра застосовується як метод активного навчання її учасників з метою вироблення у них навичок прийняття рішень в нестандартних ситуаціях, а також як засіб тестування здібностей.

·         методи : інтерактивні, метод дискусій, метод проектів, метод проблемного викладення матеріалу.



(Додаток 1)

Урок 30

Тема. Музика в театрі.

Мета: Ознайомити учнів з особливостями театрального мистецтва, спільними та відмінними рисами музичного та театрального мистецтва, із жанром балет, пригадати особливості танцю вальс, розглянути особливості творчості П.
Театра́льне мисте́цтво (англ. Performing arts) - вид мистецтва, особливістю якого є художнє відображення життя за допомогою сценічної дії акторів перед глядачами.
Чайковського (мелодики, жанрового розмаїття), особливостями жанру балет.

Розвивати: вміння учнів знаходити спільні та відмінні риси між театральним і музичним мистецтвом, давати характеристику музичному образу, створеному в балеті, розрізняти на слух звучання музичних інструментів симфонічного оркестру, виконувати творчі завдання, які розвивають творчу уяву та імпровізацію.

Виховувати: інтерес до балетів П. Чайковського та особливостей його мелодизму, пісень із мультфільмів.

Тип уроку: комбінований, урок заглиблення в тему, урок з елементами інтеграції.

Обладнання: музичний інструмент, програвач, мультимедійна дошка, ілюстрації до музичного твору та пісні або мультимедійна презентація, портрети П. Чайковського, Г. Гладкова.

Основні поняття для засвоєння: інструментальний ансамбль, різновиди ансамблів, склад інструментальних ансамблів.

Твори, що вивчаються на уроці:

  • П. Чайковський. Вальс із балету «Спляча красуня».

  • «Пісенька друзів» із мультфільму «Бременські музиканти». Сл. Ю. Ентіна, муз. Г. Гладкова — виконання.

Хід уроку

1. Вхід до класу під музику П. Чайковського. Організаційний момент. Мотивація до навчання.

2. Актуалізація опорних знань: дискусія — зв'язки музичного мистецтва з розмаїттям візуальних мистецтв, жанри музики та візуальних мистецтв, спільні та відмінні риси, творчість М. Мусоргського, Л. Боккеріні.

3. Бесіда про особливості театрального мистецтва.

Театральне мистецтво виникло у Стародавній Греції з містерій — ритуальних святкувань на честь богів — покровителів землеробства.

Старода́вня Гре́ція - цивілізація в історії Греції, яка існувала на Балканському півострові від III тис. до н. е. до початку Середньовіччя бл. 600 р. нашої ери. Найбільший її розквіт припав на класичний період V-IV ст.
Проте самі обрядові дійства ще не можна вважати театром. На думку мистецтвознавців, театр починається там, де з'являється глядач, тому що саме в живій, безпосередній взаємодії, співпереживанні актора і глядача криється величезна сила театрального мистецтва.

В усі часи театр був мистецтвом колективним. У сучасному театрі в створенні спектаклю беруть участь режисери, актори, художник-сценограф, композитор, хореограф, а також бутафори, костюмери, гримери, освітлювачі та робітники сцени.

Театральне мистецтво синтетичне за своєю природою, оскільки поєднує в собі всі інші види мистецтва: літературу, музику, образотворче мистецтво, хореографію та ін . 




ТЕАТРАЛЬНЕ МИСТЕЦТВО



Музика



Хореографія



Образотворче

мистецтво



Література

Твори театрального мистецтва містять практично всі інші види мистецтва: літературу, музику, образотворче мистецтво, хореографію й ін., а також використовують численні досягнення найрізноманітніших наук та галузей техніки.




Театр опери і балету

Музично-драматичний

Драматичний



РІЗНОВИДИ ТЕАТРІВ



Театр

оперети

Театри

тіней

Театр

ляльок

А чи знаєте ви,що сучасні театри мають декілька різновидів? Зараз існують драматичні театри, опери і балету, театри ляльок, театри тіней та багато інших. Також театр здавна пов'язаний з музикою. Без музики не відбувається жодна вистава.




ТЕАТРАЛЬНІ ЖАНРИ



Опера

Оперета

Балет

Ми крокуємо до театру опери і балету, де послухаємо музику ,П. Чайковського. Пригадайте, який твір композитора ми слухали.



Музичний словничок

Театр — вид мистецтва, що відображає життя у сценічній дії, яку виконують актори перед глядачами.

У театральному мистецтві поєднані література, музика, образотворче мистецтво, хореографія та інші види мистецтва,



4. Музичне сприймання. П. Чайковський. Вальс и балету «Спляча красуня».

5. Аналіз музичного твору.

  • Розкажіть про свої враження від прослуханої музики. 

  • Звучання яких музичних інструментів тобі вдалося розпізнати?

  • Чи допомогла вам музика уявити «сплячу красуню»?

  • Чи може музика розповісти про дію, казку чи танець?

6. Розповідь про літературну основу балету П. Чайковського «Спляча красуня».

«Спляча красуня» — балет П. Чайковського на лібрето Ґ. Всеволожського і Маріуса Петипб за сюжетом однойменної казки Шарля Перро;
Шарль Перро́ (фр. Charles Perrault, *12 січня 1628, Париж, Королівство Франція - †16 травня 1703, Париж, Королівство Франція) - французький письменник, поет і критик, основоположник жанру літературної казки.
складається з трьох дій, прологу й апофеозу — урочистої сцени в кінці спектаклю.

Робота композитора проходила у тісній взаємодії зі знаменитим хореографом М. Петипб. У результаті з'явився абсолютно новий тип балету — музично-хореографічна симфонія, в якій музика й танець злилися воєдино.

Балет «Спляча красуня» став видатним явищем в історії світової хореографії XIX ст. Прем'єра відбулася на сцені петербурзького Марійського театру в 1890 р. Протягом XX ст. балет неодноразово ставили на багатьох сценах, причому в основі спектаклю була хореографія М. Петипб, хоча кожен балетмейстер обов'язково вносив щось від своєї індивідуальності.

«Спляча красуня» — один із найкращих класичних балетів, який і сьогодні збирає повні зали у всьому світі, не залишаючи байдужим жодного глядача.



Музичний словничок

Балет — синтетичний вид сценічного мистецтва, в якому зміст вистави розкривається переважно засобами танцю, міміки і музики. Джерелами виникнення балетного жанру є народні ігри, хороводи, сюжетні танці.

7. Поспівка. Вправи для розвитку музичного слуху та голосу (за вибором вчителя).

8. Виконання пісні. «Пісенька друзів» з мультфільму «Бременські музиканти». Сл. Ю. Ентіна, муз. Г. Гладкова.

9. Виконання творчого завдання.

Уявіть себе музикантом із Бремена та заспівайте з друзями пісню, створивши театральну інсценізацію. Розподіліть між собою ролі героїв мультфільму. Приспів виконайте разом.



10. Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія.

  • Як пов'язана музика і театральне мистецтво? Що є спільного між ними?

  • Розкажіть про особливості театрального мистецтва. Хто бере участь у створенні театральної вистави?

  • Вальс із якого балету звучав на уроці? Про що розповіла вам музика?

  • Що спільного, а що відмінного між балетом, літературою та візуальними мистецтвами?

  • Які різновиди театру ви можете назвати?

11. Домашнє завдання.

Послухайте свій улюблений музичний твір. Спробуйте придумати до нього сюжет балету. <

Намалюйте одну сцену зі створеного вами балету.

Для допитливих — виконання музичного проекту.



Проект «Лісовий театр»

Мета: навчитися ставити театральну виставу.

Очікуваний результат: дія театральної вистави.

План створення:

Чи хочете поставити з друзями театральну лялькову виставу? Тоді за справу! Об'єднайтеся в чотири групи.



Перша група «Сценаристи» — напишіть текст театральної вистави, в якій головними героями будуть ляльки — мешканці лісу. Сюжет простий: зустріч друзів на лісовій галявини навесні. Кожний герой вистави вміє співати та хоче усім довести, що є найкращим співаком лісу.

Друга група «Актори» — виготовте зі старих ляльок або власноруч героїв казки та підготуйтеся до виступу перед глядачами.

Третя група «Музиканти» — підберіть музику до вистави та пісні головних героїв.

Четверта група «Декоратори-художники» — виготовте невеличку ширму та прорекламуйте свою театральну постановку. Запросіть друзів та вчителів на прем'єру казки «Найкращий співак лісу».

12. Вихід із класу під музику П. Чайковського.

Список використаних джерел:

  1. Азарова А. Педагогічна система Карла Орфа (До питання можливостей застосування зарубіжних методик у вітчизняному музичному вихованні) / А.
    Карл Орф (нім. Carl Orff, повне ім'я Карл Генріх Марія, Karl Heinrich Maria; 10 липня 1895 - 29 березня 1982) - німецький композитор, музикознавець, педагог, член Баварської академії мистецтв.
    Азарова //Мистецтвознавчі записки: Зб. наук. праць. – К.: ДАКККіМ, 2003. – Вип.3. – С. 79-87.

  2. Аристова Л. Використання навчально-методичного комплексу "Музичне мистецтво" в естетичному вихованні молодших школярів : [1-2-й класи ЗОШ] / Л. Аристова // Мистецтво та освіта. - 2013. - № 3. - С. 10-13.

  3. Баханов К.О. Інноваційні системи, технології та моделі навчання в школі: монографія / К.О. Баханов. - Запоріжжя: Просвіта, 2000. - 160 с.

  4. Величко С. А. Диски "Електронний конструктор уроку": від економії часу - до творчості / С. А. Величко // Мистецтво в школі (Музика. Образотворче мистецтво. Художня культура). - 2013. - № 7. - С. 37-39. - Шаблони та розробки уроків в електронному вигляді.

  5. Гризоглазова Т. Застосування мультимедійних технологій у проектній діяльності підлітків на уроках музичного мистецтва / Т.
    Мультиме́діа (лат. Multum + Medium) - комбінування різних форм представлення інформації на одному носієві, наприклад текстової, звукової і графічної, або, останнім часом все частіше - анімації і відео.
    Гризоглазова, Н. Новикова // Мистецтво та освіта. - 2012. - № 4. - С. 25-28.

  6. Дмітрієва Л. Інноваційні технології на уроках музичного мистецтва / Л.
    Інноваці́йні техно́логії - радикально нові чи вдосконалені технології, які істотно поліпшують умови виробництва або самі виступають товаром. Зазвичай мають знижену капіталомісткість, характеризуються більшою екологічністю й меншими енергопотребами.
    Дмітрієва // Мистецтво в школі (Музика. Образотворче мистецтво. Художня культура). - 2013. - № 1. - С. 2-6.

  7. Еманова, З. Використання планшетів PocketBook A10 на уроках музики : [в середніх класах загальноосвітніх навчальних закладів] / З. Еманова // Мистецтво та освіта. - 2013. - № 1. - С. 16-18.

  8. Завалко К. В. Основи інноваційної діяльності вчителя музики : навч.-метод. посіб. / К. В. Завалко. - Черкаси : Черкас. ЦНП, 2013. - 211 c.

  9. Завалко К. Система музичного виховання Золтана Кодая / К.
    Золтан Кодай (угор. Kodály Zoltán, [ˈkodaːj ˈzoltaːn], 16 грудня 1882, Кечкемет - 6 березня 1967, Будапешт) - угорський композитор і музикознавець. Президент Угорської Академії Наук у з 24 липня 1946 по 29 листопада 1949.
    Музичне виховання - це педагогічний процес (виховання), спрямований на розвиток музичних здібностей та на формування у людини музичної культури в цілому.
    Завалко. - С. 11-16.

  10. Кабалевський Д.П. Як розповідати дітям про музику / Д. П. Кабалевський. - К.: Вища школа, 1981. – 60 с.

  11. Матвієнко В.П. Орієнтир на освітні технології / В. П. Матвієнко // Педагогічні технології: Досвід. Практика. Довідник. - Полтава: ПОШОППО, 1999.- 12 с.

  12. Мілюкова Н. П. Мультимедійні презентації на уроках музичного мистецтва / Н. П. Мілюкова // Мистецтво в школі (Музика. Образотворче мистецтво. Художня культура). - 2013. - № 6. - С. 2-3.

  13. Новікова Н. Комп’ютерна презентація на уроках музики / Н. Новікова // Мистецтво та освіта. - 2010. - № 3. - С. 25-29.

  14. Пометун О. Інтерактивні технології навчання: теорія, практика, досвід / О. Пометун, Л. Пироженко. -К., 2002. - 135 с.

  15. Ростовський О. Я. Теорія і методика музичної освіти: навч.
    Музи́чна осві́та - процес засвоєння знань, вмінь та навичок, необхідних для музичної діяльності, а також сукупність знань і пов'язаних з ними вмінь та навичок, отриманих у результаті навчання. Під музичною освітою нерідко розуміють і саму систему організації музичного навчання.
    -метод. посіб. / О. Я. Ростовський. - Т.: Навч. кн.-Богдан, 2011. - 639 c

  16. Семенюк О. В. Використання інтерактивних технологій навчання на уроках музичного мистецтва / О. В. Семенюк // Мистецтво в школі (Музика. Образотворче мистецтво. Художня культура). - 2012. - № 1. -

  17. С. 13-16.

  18. Штепа В. В. Комп’ютерні навчаючі програми на уроках музики // Комп’ютер у школі та сім’ї. - 1999. - №3. - С. 33-37.





Скачати 288.56 Kb.