Первая страница
Наша команда
Контакты
О нас

    Головна сторінка



Ситуативні вправи для учнів 5 класу

Скачати 69.58 Kb.

Ситуативні вправи для учнів 5 класу




Скачати 69.58 Kb.
Сторінка1/2
Дата конвертації09.06.2017
Розмір69.58 Kb.
  1   2

СИТУАТИВНІ ВПРАВИ ДЛЯ УЧНІВ 5 КЛАСУ




«Вправа має створювати для учня проблемну ситуацію.

Проблема має бути така, щоб її розв’язання

сприяло автоматизації або закріпленню

певного вміння чи навички…» (О.О.Леонтьєв. Мова,

мовлення, мовленнєва діяльність).


  • Складіть і розіграйте діалог, який міг би відбутися

під час шкільної перерви між двома п’ятикласниками. Використайте подані в рамці слова, словосполучення й речення.
Автоматиза́ція - один з напрямів науково-технічного прогресу, спрямований на застосування саморегульованих технічних засобів, економіко-математичних методів і систем керування, що звільняють людину від участі в процесах отримання, перетворення, передачі і використання енергії, матеріалів чи інформації, істотно зменшують міру цієї участі чи трудомісткість виконуваних операцій.
Словосполучення - поєднання слів, утворене за нормами мови з двох або більше повнозначних слів, пов'язаних між собою синтаксично, яку використовують як лексично-семантичний матеріал номінативної (знакової) функції в реченні й поза ним.



Доброго ранку! (Добрий ранок!) Добридень! (Добрий день!) Як справи? Радий тебе бачити! Розклад уроків. Нові вчителі. Бібліотека. Перелік підручників. Час роботи. Допоможи, будь ласка! Щиро вдячний. Спасибі. Прошу. Дякую. Завжди радий допомогти.

Складіть та попарно розіграйте діалоги між:



  • двома хлопчиками, один з яких неправильно наголошує слова завдання, запитання.
    Питання - форма думки, виражена в мові пропозицією, яку виголошують або пишуть, коли хочуть що-небудь запитати, тобто отримати інформацію, що цікавить. В українській мові, якщо питання виголошують, то використовують питальну інтонацію, а якщо пишуть, то в кінці ставлять знак питання і використовують питальні частки: чи, не… чи, що, як, чи що, то хіба, невже, що якщо, а, так, правда, чи не так, так, але ж, чи не так, вірно; питальні займенникові слова: хто, що, який, який, чий, який, скільки, як, де, куди, звідки, коли, чому, навіщо, наскільки. За допомогою цих засобів будь-яка непитальна пропозиція може стати питанням або перезапитом. Задаючи питання зазвичай чекаємо відповіді. Виняток становить лише риторичне питання, на яке відповідь не потрібна.
    Мета його співрозмовника – тактовно переконати товариша в тому, що правильним наголошенням слів не можна нехтувати.

  • між двома дівчатками (телефонна розмова) з приводу того, як правильно наголошувати слова подруга, приятелька, виразний і як переконатися у правильності вимови того чи іншого слова.

Складіть і розіграйте діалоги, які могли б відбутися в громадському транспорті між:



      • дівчинкою та пасажиром, до якого вона звернулася з проханням підказати, на якій зупинці потрібно вийти, щоб дістатися центра міста (села);
        Громадський транспорт Грома́дський тра́нспорт - мережа пасажирського транспорту, яка обслуговує широкий загал на противагу приватному транспорту, наприклад, приватним автомобілям або автомобілям на прокат. За рідкісним винятком, послуги громадського транспорту надаються за певну плату через придбання спеціалізованих одноразових (на одну поїздку) квитків або проїзних (проїзних документів, карток) на визначений термін (1 місяць, 3 місяці, 6 місяців, рік).


      • хлопчиком, який хоче передати талон на компостер, та іншими пасажиром;
        Компóстер (від фр. - сomposteur) - пристрій, призначений для гасіння талонів (квитків) на перевезення (проїзд) в громадському транспорті та інших пасажирських транспортних засобах. Винайдений в XIX столітті Яном Юзефом Барановським.


      • дівчинкою, яка має вийти на наступній зупинці, та пасажирами, які стоять перед нею;

      • між хлопцем і бабусею, якій він поступився місцем.

Складаючи діалоги, використайте деякі з поданих у рамці висловів.


Вибачте, будь ласка… Даруйте, що турбую… Чи не скажете мені… Яким транспортом можна доїхати… Прошу, пройдіть трохи вперед. Чи не могли б ви пройти трохи вперед? Пропустіть, будь ласка. Будьте ласкаві, яка наступна зупинка? Передайте, будь ласка, гроші на талони. Закомпостуйте, будьте люб’язні, талон! Даруйте, ви не підкажете… Сідайте, будь ласка. Коло вас не зайняте місце? Допоможіть, прошу вас, бабусі!

Уявіть, що ви стали учасником окреслених нижче ситуацій. Складіть і розіграйте за особами можливі за таких умов діалоги.




  • Дівчинка дарує бабусі власноруч сплетену теплу хустку (рукавички). Мета дівчинки – зробити бабусі приємність, підкреслити свою до неї любов. Мета бабусі – подякувати за увагу й працю.

  • Батьки дарують синові на день народження омріяну ним книжку (велосипед, відеокасету, комп’ютерну гру). Мета батьків – привітати сина. Мета хлопчика – висловити вдячність.
    Відеокасета складається з магнітної стрічки розташованої у корпусі з полістиролу, є носієм інформації і застосовується для запису і відтворення відео та звуку за допомогою відеомагнітофону чи відеокамери.
    Вдячність - вміння належно оцінити будь-яку виявлену до нас уважність, всяке зроблене нам добре діло. Вона має велику суспільну вартість, бо підтримує в людях бажання робити добро іншим; бажання ж робити добро іншим - це любов.
    Хлопець скорочено хлоп або хлопак - молода неодружена особа чоловічої статі, дитина чи підліток чоловічої статі. Молодий чоловік, юнак, парубок, легінь.

У репліках діалогів використайте деякі з поданих у рамці висловів.




Прийміть (прийми) подарунок з нагоди… Сердечно (щиро, дуже, красно) дякую! Безмежно вдячний. Прийміть щиру вдячність. Зворушений вашою турботою. Це дуже люб’язно з вашого боку. Не надякуюсь вам. Сердечне (щире, велике) спасибі. Дякую за увагу й подарунок. Нема за що (за віщо). Прошу. Будь ласка.

* Подякуйте бабусі за надісланий до дня вашого народження подарунок. В усному висловлюванні використайте слова сімя, любязність, памятати, святкувати, зїхатися, матірю, здоровя.


* Складіть і розіграйте діалог між аптекарем і хлопчиком, який прийшов по ліки для бабусі. У репліках діалогу використайте подані в рамці слова, попередньо з’ясувавши їхнє значення за словником іншомовних слів.


Діагноз, симптом, рецепт, режим, ін’єкція.

*Складіть і розіграйте діалог між подругами, які збираються до перного театру. У репліках використайте подані в рамці слова, з’ясувавши їхнє значення за словником іншомовних слів. Звернуть увагу на правильне наголошення цих слів.

Аптекар (англ. apothecary) - це історичне найменування професіонала в галузі медицини, який формулює та розподіляє materia medica - медичні матеріали та інформацію для лікарів, хірургів та пацієнтів, - роль, яку в наші дні виконують фармацевти та деякі доглядачі хворих.
Словник Словни́к - упорядкований в алфавітному чи тематичному порядку список заголовних слів, лексикографічно опрацьованих.
На́голос або акце́нт (лат. Accentus, нім. Akzent, англ. stress, грец. τόνος) - надсегментна одиниця мовлення. Наголос є властивістю складу. Його також можна визначити як якісну характеристику (коли якість голосного є засобом вираження наголошення) і, також, як кількісну характеристику (відносно збільшена тривалість наголошеного голосного).




Репертуар, афіша, гастролі, прем’єра, лібрето, тріо, партер, бельетаж, ложа-бенуар, бінокль.

*Складіть і розіграйте діалог між хлопчиком і його дідусем-філателістом. Дідусь дарує хлопцеві зібрану протягом життя колекцію марок. У репліках використайте подані в рамці слова, з’ясувавши їхнє значення за словником іншомовних слів.




Колекція, серія, хобі, клясер, пінцет, перфорація, музей, експозиція.

* Складіть і розіграйте діалог між покупцем і продавцем газет уранці біля кіоску. У репліках використайте деякі з поданих у рамці слів і висловів. Які слова іншомовні? За словником з»ясуйте їхнє значення та походження.




Преса, журнал, комікс, дайджест, програма телебачення, рекламне видання.

*Складіть і розіграйте діалог між


Каталог: files -> Українська мова -> Навчання за видами мовленнєвої діяльності
files -> Виховна година «Майбутнє — без сніду» Обладнання: маркери, роздавальний матеріал: пам’ятки «Кроки до успіху»
files -> Економічний бюлетень Посольства України в рп квітень 2014 р. №104
files -> 1 клас Тести Правильна відповідь оцінюється в бал. У ситуації цінової війни за умов рівноваги олігополісти продають продукцію
files -> Положення про розкриття інформації емітентами цінних паперів (пункт1 глави 4 розділу III) Титульний аркуш Підтверджую ідентичність електронної та паперової форм інформації
  1   2


Скачати 69.58 Kb.