Первая страница
Наша команда
Контакты
О нас

    Головна сторінка



Тема. Життєвий І творчий шлях Ліни Костенко

Скачати 79.89 Kb.

Тема. Життєвий І творчий шлях Ліни Костенко




Скачати 79.89 Kb.
Дата конвертації05.05.2017
Розмір79.89 Kb.

Проект «Поезія – це завжди неповторність, якийсь безсмертний дотик до душі»

Тема.Життєвий і творчий шлях Ліни Костенко

Мета: через вивчення біографії Л.

Творчість - діяльність людини, спрямована на створення якісно нових, невідомих раніше духовних або матеріальних цінностей (нові твори мистецтва, наукові відкриття, інженерно-технологічні, управлінські чи інші інновації тощо).

Безсмертя (англ. immortality) - властивість живої істоти жити вічно. Іншими словами - це можливість жити постійно, тобто повне виключення смерті як явища.

Біогра́фія (грец. βιος - життя, грец. γραφω - пишу), персоналія, життєпис - опис життя якої-небудь людини. В основі біографії - описання життя, творчості тощо.

Лі́на Васи́лівна Косте́нко (нар. 19 березня 1930, Ржищів, Київська округа, Українська РСР) - українська письменниця-шістдесятниця. Лауреатка Шевченківської премії (1987), Премії Антоновичів (1989), премії Петрарки (1994).

Костенко показати непересічність життєвого шляху поетеси , її творчість, як реакцію на трагічні перипетії свого часу, вчити дітей опрацьовувати нову інформацію, виділяти найголовніше; розвивати комунікативну (РЗМ),соціальну (робота в групах), полікультурну (розширення кругозору), інформаційну (вміння добувати, опрацьовувати та використовувати інформацію з різних джерел), компетенції учнів;

Компете́нція (лат. competentia, від compete - взаємно прагну; відповідаю, підходжу) - сукупність предметів відання, завдань, повноважень, прав і обов'язків державного органу або посадової особи, що визначаються законодавством.

виховувати любов, повагу та вміннявідчувати красу слова поетеси.


Тип уроку: інтерактивний урок вивчення нового матеріалу

Інтерактивна технологія кооперативного навчання: спільний проект

Обладнання:портрет Ліни Костенко, виставка творів поетеси, матеріал для презентації, ілюстрації до творів Л.Костенко , портрет поетеси, узагальнююча таблиця, аудіозапис інтерв’ю з Л.

Ілюстра́ція - зображення, що супроводжує текст літературного твору, газетної статті тощо з метою полегшення для читача візуалізації змісту.

Матеріа́л - речовина, або суміш речовин, первинний предмет праці, який використовують для виготовлення виробу (основний матеріал), або які сприяють якимось діям. У останньому випадку уточнюють, що це допоміжний, чи витратний матеріал.

Техноло́гія (від грец. τεχνολογια, що походить від грец. τεχνολογος; грец. τεχνη - майстерність, техніка; грец. λογος - (тут) передавати) - наука («корпус знань») про способи (набір і послідовність операцій, їх режими) забезпечення потреб людства за допомогою (шляхом застосування) технічних засобів (знарядь праці).

Звукозапис - процес запису звукової інформації з метою її збереження і подальшого відтворення; Звукозаписом називають також записану звукову інформацію. Звукозапис заснований на зміні фізичного стану або форми різних ділянок носія запису - магнітної стрічки, грамофонної платівки, кіноплівки, цифрових носіїв інформації тощо.

Костенко.


Перебіг уроку

І. Організаційна частина

ІІ.

Організа́ція (від грец. ὄργανον - інструмент) - цільове об'єднання ресурсів для досягнення певної мети.

Повідомлення теми, мети, завдань уроку.


ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя.

Задача - проблемна ситуація з чітко визначеною метою, яку необхідно досягти; в більш вузькому сенсі задачею називають також цю саму мету, що дана в рамках проблемної ситуації, тобто те, що необхідно виконати.

Мотива́ція (з лат. movere) - спонукання до дії; динамічний процес фізіологічного та психологічного плану, керуючий поведінкою людини, який визначає її організованість, активність і стійкість; здатність людини діяльно задовольняти свої потреби.

Сьогодні ми ознайомимося із життям і творчістю Л. Костенко. Темою уроку, як і його епіграфом, є слова самої Ліни Василівни «Поезія – це завжди неповторність, якийсь безсмертний дотик до душі.

Епіграф (грец. ἐπιγραφή - «напис») - цитата, влучний вислів, афоризм чи прислів'я, подані перед текстом літературного твору або перед його окремими розділами. Звертання письменника до епіграфа залежить від типу його художнього мислення, стилю та задуму твору.

»Чому саме так говорила поетеса? На це питання ми спробуємо відповісти на нашому уроці, До уроку ви отримали випереджувальні завдання



1-а група (бібліографи)зібрати матеріал про дитячі та юнацькі роки та створити музичний фон до тексту презентації.

2-га група (дослідники) підготувати інформацію про роки навчання, творчі доробки та нагороди поетеси.

3-тя група (експерти - художники) дослідити тематику творів та створити ілюстрації до її творів.

4-та група: підготувати розповідь про життя поетеси за цей (2010)рік.

Худо́жник - творчий працівник у галузі образотворчого мистецтва; живописець, графік, скульптор, майстер, коміксіст.

Оповіда́ння - невеликий за обсягом прозовий твір, у якому зображується подія з життя одного сформованого персонажа.



5-та група працює на уроці, створює міні-проекти «Кредо митця» та «В чому краса і неповторність поезії Ліни Костенко?»

І останнє: перед кожним із вас лежить аркуш з трьома запитаннями: хто вона? Яка вона? Чого б я у неї навчився? Я очікую, що протягом уроку ви дасте відповіді на ці запитання.

Питання - форма думки, виражена в мові пропозицією, яку виголошують або пишуть, коли хочуть що-небудь запитати, тобто отримати інформацію, що цікавить. В українській мові, якщо питання виголошують, то використовують питальну інтонацію, а якщо пишуть, то в кінці ставлять знак питання і використовують питальні частки: чи, не… чи, що, як, чи що, то хіба, невже, що якщо, а, так, правда, чи не так, так, але ж, чи не так, вірно; питальні займенникові слова: хто, що, який, який, чий, який, скільки, як, де, куди, звідки, коли, чому, навіщо, наскільки. За допомогою цих засобів будь-яка непитальна пропозиція може стати питанням або перезапитом. Задаючи питання зазвичай чекаємо відповіді. Виняток становить лише риторичне питання, на яке відповідь не потрібна.



ІV. Вивчення нового навчального матеріалу

Вчитель.Ліна Василівна Костенко – легендарна постать в українській літературі, як і героїня її твору Маруся Чурай, Вона ввійшла в світ поезії в 60-ті роки з оригінальними філософськими думками і спостереженнями, із зображенням разючої і неприкритої правди життя,з неповторними художніми засобами

Страшні слова, коли вони мовчать,

Коли вони зненацька причаїлись,

Коли не знаєш з чого їх почать,

Бо всі слова були уже чиїмось.

Легенда́рна - вузлова вантажно-пасажирська залізнична станція Ясинуватської дирекції Донецької залізниці (з грудня 2014 р. Придніпровська залізниця).

Філософ - любомудр, шукач істини, мислитель. У вузькому сенсі це спеціаліст з філософії, що займається філософією, розробляє питання світогляду й методології.


Хтось ними плакав, мучився, болів,

Із них почав і ними ж і завершив.

Людей мільярди і мільярди слів,

А ти їх маєш вимовити вперше.


Все повторилось і краса, й потворність.

Потворне - естетична категорія, яка позначає ту грань естетичного освоєння світу, що породжена сприйняттям предметів, явищ об'єктивної дійсності, суспільних подій, вчинків людей і не відповідає естетичному ідеалові людини, має негативне значення для неї, суспільства загалом.

Усе було: асфальти й спориші.

Поезія - це завжди неповторність,

Якийсь безсмертний дотик до душі.

Так хто ж вона ця жінка? Чому її творами зачитується не одне покоління людей? Про це ми теж спробуємо дізнатися на нашому уроці.

Починається художній дивосвіт Ліни Василівни від палкої любові дорідної землі, рідного народу, звідки черпає вона силу і натхнення, що цінує понад усе:

Ну що мені магнолії, агави?

Я поцілую мальву у щоку.

Ця любов і біль у неї з дитинства. Я очікую, що в цьому нас переконає перша творча група.

1-а група.(на фоні музичного оформлення)

Ліна Костенко народилася 19 березня 1930 року на березі Дніпра - в містечку Ржищеві.

Натхне́ння ( англ. inspiration) - особливий стан людини, типова для творчості риса, її складовий елемент, який характеризується, з одного боку, високою продуктивністю, з другого боку - величезним підйомом і напругою сил людини.

Му́зика (від грец. μουσική - мистецтво муз) - мистецтво організації музичних звуків, передусім у часовій (ритмічній), звуковисотній і тембровій шкалі. Музичним може бути практично будь-який звук з певними акустичними характеристиками, які відповідають естетиці тої чи іншої епохи, та може бути відтвореним при виконанні музики.

Кажуть, ріки мають великий вплив на людей,бо вони передають їм частину енергії.

Дитинство Ліни Василівни пройшло в теплі і затишку. Враження на дівчину справив і столичний Київ, куди переїхали батьки. У довоєнні роки усе місто розмовляло виключно українською мовою.

Все нібито йшло добре. Але однієї страшної ночі Василя Костенка забрав «чорний ворон». Потім листи з ГУЛАГу, нестерпне чекання відповіді, щохвилинне потерпання від страшної думки, що чоловіка й батька, можливо вже немає серед живих…

А потім ще одне страшне лихо – друга світова війна, жахливі й сумні біженські мандри.

Столиця - слов'янська назва офіційного головного міста держави або адміністративного утворення федеративної чи конфедеративної держави (такого як область, край, автономна республіка, провінція, штат, департамент), в якому, як правило, знаходяться вищі органи влади та управління: Резиденція глави держави (території) (монарха, президента, губернатора), парламент, центральні міністерства і відомства, Верховний суд. Деякі з цих структур можуть розташовуватися в інших містах держави; слов'янський аналог грецького «метрополія».

Украї́нська мо́ва (МФА: [ukrɑˈjɪnʲsʲkɑ ˈmɔwɑ], історичні назви - ру́ська, руси́нська[* 2]) - національна мова українців. Належить до слов'янської групи індоєвропейської мовної сім'ї[* 3]. Число мовців - близько 45 млн, більшість яких живе в Україні.

Дру́га світова́ війна́ - наймасштабніша світова війна в історії людства. Почалася 1 вересня 1939 і тривала 2 194 дні до 2 вересня 1945, коли на борту лінкора «Міссурі» підписано капітуляцію Японської імперії перед союзними державами.

Ніколи вже не забуде цього Ліна Костенко.

Мій перший вірш написаний в окопі

На тій сипкій од вибухів стіні,

Коли згубило зорі в гороскопі

Моє дитинство, вбите на війні.
Лилась пожежі вулканічна лава.

Горіла хата. Ніч здавалась днем.

І захлиналась наша переправа

Через Дніпро водою і вогнем.


Гула земля, сусідський плакав хлопчик.

Хрестилась баба , і кінчався хліб

Двигтів отой вузесенький окопчик,

Де дві сім’ї тулились кілька діб.


О перший біль тих не дитячих вражень,

Який він слід на серці залиша!

Як невимовне віршами не скажеш,

Чи не німою зробиться душа?!


Це все було ні зайчиком, ні вовком –

Кривавий світ, обвуглена зоря!-

А я писала мало не осколком

Великі букви щойно з букваря -,


Той перший віршик, притулившись скраю,

Щоб присвітила поночі війна.

Який він був, я вже не пам’ятаю.

Снаряд упав – осипалась стіна.

І уже по війні вона буде писати про те страхіття, яке пережила сама та яке принесло скільки лиха, що і через роки відлунюється смертю.

Страх - внутрішній стан, що обумовлений загрозою реального або передбачуваного лиха. З точки зору психології вважається негативно забарвленим емоційним процесом.



Учень_читає_вір_«Пастораль_ХХ_сторіччя»'>Учень читає вір «Пастораль ХХ сторіччя»

Як їх зносили з поля,

Набрякли від крові рядна.

Троє їх пастушків: Павло, Сашко і Степан.

Розбирали гранату. І ніяка в житті Аріадна

Вже не виведе з горя отих матерів.

А степам

Будуть груди пекти ті залишені в полі гранати,

Те покиддю війни на грузьких слідах череди.

Отакі вони хлопці, кирпаті сільські аргонавти,

голуб’ята, анциболи, хоч не роди!

Пастушкові (Rallidae) - родина птахів з ряду журавлеподібних.

Аргона́вти (грец. Αργοναυτης - ті, що пливуть на «Арго») - герої давньогрецької міфології, які на чолі з Ясоном першими з греків здійснили далекий морський похід у Колхіду (нині - чорноморське узбережжя Грузії) на кораблі «Арго» за Золотим руном.

Їх рвонуло навідліг! І бризнуло кров’ю в багаття,

І несли їх діди, яким не хотілося жить,

Під горою стояла вагітна, як поле, мати.

І кричала та мати:

-Хоч личко його покажіть!

Личка вже не було. Кісточками, омитими кров’ю,

Осміхалася шия з худеньких дитячих ключиць,

Гарні діти були.

Козацького доброго крою.

Коли зносили їх, навіть сонце упало ниць.
Вечір був. І цвіли під вікнами мальви.

Попід руки держала отих матерів рідня.

А одна розродилась. І стала ушосте - мати.

А один був живий. Він умер наступного дня.

У своїх творах поетеса не просто хотіла розказати про трагедію війни, а насамперед передати тяжкий досвід поколінням, що не знали воєнного лихоліття, підтримувати в них пам’ять про великий подвиг народу – це одна з найвищих моральних цінностей.

Мора́льні ці́нності - моральні зразки, поняття, вимоги, що дають можливість людині оцінювати життя та орієнтувати себе в ньому.



Доповнення. На одній із зустрічей Ліна Василівна сказала, що її обшукали ще в колисці. Коли у батька вимагали «компромат», він показав на маленьку Ліну і сказав: «Он найбільший мій компромат».

Вчитель. Юна Ліна зробила свій вибір: вона знала, що коли виросте, буде поетом і тому наполегливо навчалася. Пропоную перегорнути ще одну сторінку життєвого шляху поетеси. Діма Дворецький підготував буклети, вони перед вами, ви з ними ознайомитесь. А я прошу Діму поділитися з нами найцікавішим, на його погляд.

Учень. Я думаю, що Московський інститут був трампліном у самостійне життя. Ця жінка, я б сказав,неупокорена, непересічна особистість.

Трамплін (фр. tremplin, від іт. trampolino, від trampolo - ходулі), спортивна споруда (пристрій) для збільшення дороги польоту тіла спортсмена при стрибках на лижах, у воду та у гімнастиці.

Особистість - відображення соціальної природи людини, розгляду її як індивідуальності та суб'єкта соціокультурного життя, що розкривається в контекстах соціальних відносин, спілкування і предметної діяльності, соціально зумовлена система психічних якостей індивіда, що визначається залученістю людини до конкретних суспільних, культурних, історичних відносин Під «особистістю» розуміють стійку систему соціально значущих рис, що характеризують особу як члена того чи іншого суспільства або спільноти. Поняття «особистість» характеризує суспільну сутність людини, пов'язану із засвоєнням різноманітного виробничого і духовного досвіду суспільства. Деякі теорії особистості не включають в неї біологічні характеристики людини, інші, приміром, фрейдизм, надають біологічним чинникам визначального значення. Більш виваженим є трактування особистості як динамічної єдності біологічного та соціального.

Вона не терпіла ніякої фальші, мабуть тому і не друкувались довгий час її твори, а деякі – взагалі не побачили світ. Найбільше мене вразив той факт, що вона відмовилася від ордена Ярослава Мудрого, сказавши, що вона не носить політичної біжутерії, оскільки до такої нагороди були представлені Єльцин і Лазаренко.

Біжутерія - (фр. bijouterie - торгівля не дорогоцінними ювелірними виробами) - жіночі прикраси (намиста, сережки, брошки, та інше ), що зроблені з напівдорогоцінних металів або каміння. Виготовляється із міді, олова, напівдорогоцінного каміння.

Або той факт, що, вийшовши із Спілки письменників, відмовилась від нагородження Нобілівською премією. На таке здатен не кожен. То ж я приклоняю перед нею коліно.

Вчитель. Дивовижний світ її поезій різнобарвний, почуття різноманітні. У кожному вірші – жадання більш досконалого й заруленого, щасливого влаштування життя. Чого прагне людина? Про що думає? На що сподівається? Які цінності є в житті людини? Про це й розмірковує вона в своїх поезіях. Цю тему готувала третя творча група. Послухаємо їх.

І-й учень. Людина для поетеси – найвища цінність. Треба спішити жити і поспішати творити добро. У багатьох поезіях авторка розмірковує над сенсом людського буття, над тим, як за будь-яких обставин залишатися людиною. Цей мотив є провідним у поезіях «Життя іде і все без коректур», «Вже почалось , мабуть, майбутнє».

Життя іде і все без коректур,

І як напишеш, так уже і буде…

Не бійся правди хоч яка гірка,

Не бійся смутків, хоч вони як ріки.

Людині бійся душу ошукать,

Бо в цьому схибиш, то уже навіки.

2 – й учень. Однією з найбільших цінностей, на думку Ліни Василівни, є живий зв’язок людини з природою, гармонія у стосунках з нею.

Любіть травинку і тваринку,

І сонце завтрашнього дня,

Вечірню в попелі жаринку,

Шляхетну інохідь коня.

В її поезіях усе живе, усе рухається, радується і клопочеться.

…Цей ліс живий, у нього добрі очі,

…старезні пні, літопис пишуть у траві.



3 – й учень. Поезія Ліни Василівни глибоко філософська, вона утверджує думку, що сенс життя не у зовнішніх атрибутах, а у вічних загальнолюдських цінностях, які представляє мистецтво

Минають фронди і жиронди,

Минає славне і гучне

Шукайте посмішку Джоконди,

Вона ніколи не мине.

Атрибу́т (attribute) - невід'ємна, необхідна для забезпечення цілісності об'єкта (предмета) або суб'єкта (людини) властивість, його частина, додаток.

Рух, Шлях - поняття, яке використовується для позначення будь-яких змін, які відбуваються у Всесвіті. Також рух - це процес переміщення, зміна положення тіла відносно інших тіл у просторі.

Сенс життя Сенс життя, сенс буття - філософська та духовна проблема, що має відношення до визначення мети існування, призначення людства, людини як біологічного виду, одне з основних світоглядних понять, що має величезне значення для духовно-морального становлення особистості.



4 –й учень. На одній із прес-конференцій Л. Костенко нагадала, що поклик письменника – писати, а останнім часом вона мріє писати вірші не з політичним забарвленням, а «малювати птиць срібним олівцем на лляному полотні!»

Я дерево, я сніг, я все, що я люблю.

І , може, це і є моя найвища сутність.

Доповнення.1). А яка прекрасна інтимна лірика поетеси!

Прес-конференція (від англійської мови press-conference) - захід що проводиться у випадках, коли є суспільно значуща новина, і організація або окрема відома особа, безпосередньо пов'язані з цією новиною, бажають дати свої коментарі з цієї новини, які були б цікаві і важливі для громадськості.

Ко́лір (також ба́рва у контексті теми) - суб'єктивна характеристика сприйняття світлової хвилі, яка ґрунтується на здатності людського зору розрізняти електромагнітне випромінювання з довжиною хвиль в області видимого діапазону (видимий діапазон - довжини хвиль від 380 до 760 нм).

Полі́тика (від грец. πολιτική діяльність самоуправління у полісі (місто, держава), а подалі - «мистецтво управління» державою і суспільством) - діяльність з управління та керівництва суспільством на основі публічної влади.

Письменник Письме́нник - у широкому розумінні - кожна людина, яка пише твори (не обов'язково художні, наукові, вірші також), висловлює власні думки, досвід і бачення світу у письмовій формі. У вузькому розумінні це автор художніх творів; особа, для якої літературна діяльність є професією.

Інтимна лірика (фр. intime, від лат. intimus - «найглибший», «потаємний») - умовна назва ліричного твору, в якому панівний мотив - любовна пристрасть автора. Таку лірику ще називають «любовною», або «еротичною».

Один із шедеврів інтимної лірики - «Світлий сонет» або оця «Моя любове! Я перед тобою»

Моя любове! Я перед тобою.

Бери мене в свої блаженні сни.

Лиш не роби послушною рабою,

Не ошукай і крил не обітни!

2). А я взагалі люблю історію. І тому мені дуже подобаються її твори саме цього спрямування. Це і «Древлянський триптих», «Лютіж», «Князь Василько», «Чадра Марусі Богуславки», ну і звичайно «Маруся Чурай».

Вона ж була як голос України,

Що клекотів у наших корогвах!



Вчитель. А коли не можна було говорити правди, поетеса мовчала. Довгих 20 років

Я вибрала долю собі сама

І що зі мною не станеться

У мене жодних претензій нема

До Долі – моєї обраниці.

Стійка духом, вірна своєму народові поетеса постає перед нами сьогодні, бо тільки зараз ми можемо в повній мірі поцінувати її творчий доробок, поринути в неперевершений світ поезії, що підносить силу людського духу, розкриває нетлінні моральні цінності та ідеали.

Сьогодні письменниця продовжує творити.

Література Літерату́ра (від лат. litterae - буква, літера), іноді книжництво, письменство - сукупність писаних і друкованих творів певного народу, епохи, людства. Література відображає та зберігає знання й культуру народу та певного історичного періоду.

Вона завжди в центрі подій, завжди на передовій. А цього року Ліна Василівна відвідала більшість міст України. Ми не маємо можливості з нею зустрітися, але все ж інтерв’ю з нею ми вам пропонуємо.

Наталя Калашникова готувала свій індивідуальний довгостроковий проект «Творчість Ліни Костенко – приклад шляхетного служіння народові».

Більшість - велика частина чого-небудь, або кількісне переважання прихильників якоїсь ідеї чи рішення над їхніми противниками. Вважається найпершою засадою демократичного способу прийняття спільних рішень, головною й необхідною умовою обрання кандидата на виборну посаду.

Шля́хта (пол. Szlachta, лит. Šlėkta) - провідний суспільний привілейований соціальний стан, що став державно-твірною основою феодального суспільства у Великому князівстві Литовському, Руському, Жематійському, Королівстві Польському (обидві після Люблінської унії утворили Річ Посполиту) та у Війську Запорозькому.

Індиві́д, Індиві́дуум (лат. individuum - неподільний) - окремий організм, який існує самостійно, зокрема людина, особа, одиничний представник роду людського.

(додаток)



Вчитель. Слово надаю нашим групам. Я очікую,що ви справилися із завданням. Підведемо підсумок уроку.

Ваші записи здайте, ми обговоримо їх на наступному уроці, а ви дайте відповідь на питання «Чого б я навчився у Ліни Костенко».



Ви сьогодні плідно працювали і тому одержуєте високі бали…

Д/З: прочитати роман у віршах «Маруся Чурай», поезію , яка сподобалась найбільше, вивчите напам’ять і зробите її ідейно – художній аналіз.


Скачати 79.89 Kb.

  • Тип уроку: інтерактивний урок вивчення нового матеріалу
  • Обладнання: портрет Ліни Костенко, виставка творів поетеси, матеріал для презентації, ілюстрації
  • Перебіг уроку І. Організаційна
  • 1-а група
  • 3-тя група
  • Учень читає вір «Пастораль ХХ сторіччя»
  • Учень
  • 4 –й учень.
  • Доповнення