Первая страница
Наша команда
Контакты
О нас

    Головна сторінка



Тема. Композиція у живописі. Пейзажний жанр. Марина Мета

Скачати 77.71 Kb.

Тема. Композиція у живописі. Пейзажний жанр. Марина Мета




Скачати 77.71 Kb.
Дата конвертації02.05.2017
Розмір77.71 Kb.

Тема. Композиція у живописі. Пейзажний жанр. Марина..
Мета: допомогти учням розширити знання про пейзажний жанр; про марину;

ознайомити з творчістю І.К.Айвазовського;

сприяти розвитку навичок зображення природи в різних станах; формувати вміння передавати у роботі свій настрій;

виховувати почуття гармонії, ціннісне ставлення до навколишнього світу.

Творчість - діяльність людини, спрямована на створення якісно нових, невідомих раніше духовних або матеріальних цінностей (нові твори мистецтва, наукові відкриття, інженерно-технологічні, управлінські чи інші інновації тощо).
Живопис, малярство - вид пластичного мистецтва, створення зорових образів за допомогою фарб, нанесених на будь-яку поверхню: натягнуте на раму полотно, папір, поверхню стін, посуд тощо. Зазвичай, фарба або інші пігменти наносяться на поверхню за допомогою пензля, однак можливе й використання інших засобів, як-от аерографи, ножі або губки.
Пейза́ж (фр. Paysage, від країна, місцевість) - жанр в образотворчому мистецтві, в якому об'єктом зображення є природа. Пейзажем називають також окремий твір цього жанру. Як самостійний різновид образотворчого мистецтва пейзаж виник у китайському мистецтві, китайському живопису.
Світ Світ - назва планети Земля з людської точки зору, як місце заселене людськими істотами. Термін часто вживається для означення суми людського досвіду та історії, людського стану взагалі. На земній кулі проживає понад 7 мільярдів людей.



Практичне завдання уроку: створення композиції «Морський пейзаж».
Задача - проблемна ситуація з чітко визначеною метою, яку необхідно досягти; в більш вузькому сенсі задачею називають також цю саму мету, що дана в рамках проблемної ситуації, тобто те, що необхідно виконати.

Цілі уроку:

учні знатимуть:

основні ознаки пейзажного жанру, зокрема марини, живописні твори І. Айвазовського, особливості колірного зображення природи в різних станах.


учні вмітимуть: розрізняти жанри живопису ( марину), передавати власний настрій у своїй роботі, висловлювати своє ставлення до зображеного, оцінювати свою роботу.

Тип уроку: комбінований.
Обладнання:

для вчителя – таблиці „Штиль - шторм”, портрет І.К.Айвазовського, репродукції картин, кросворд, аудіозапис.



Матеріали: альбом, акварельні фарби, пензлі, склянка з водою.
Звукозапис - процес запису звукової інформації з метою її збереження і подальшого відтворення; Звукозаписом називають також записану звукову інформацію. Звукозапис заснований на зміні фізичного стану або форми різних ділянок носія запису - магнітної стрічки, грамофонної платівки, кіноплівки, цифрових носіїв інформації тощо.
Акварель Акваре́ль (фр. aquarelle - водяниста; італ. acquarello) - техніка живопису, що використовує спеціальні акварельні фарби, які при розчиненні у воді утворюють прозору суспензію тонкого пігменту, що дозволяє створювати ефект легкості і тонких колірних переходів.


Техніка : акварельний живопис.
Хід уроку
I. Мотиваційний етап.
Мотива́ція (з лат. movere) - спонукання до дії; динамічний процес фізіологічного та психологічного плану, керуючий поведінкою людини, який визначає її організованість, активність і стійкість; здатність людини діяльно задовольняти свої потреби.

1.Організаційний момент.


2. Мотивація навчальної діяльності.

- Про що будемо говорити ? (на основі демонстрації картин)

(про картини, на яких зображена природа.)

- Хто пам’ятає, як називаються такі картини?

Так, це пейзаж, або, як говорять у нас на Україні, краєвид.
Як побачиш: на картині намальована хатина,

Ну а поряд квітне гай, чи вирує водограй,

Чи безмежне море синє, або парк чудовий наш –

Мусиш знати, що картина називається пейзаж.

( А. Кушнір )

II. Цілевизначення та планування.


  • - Які жанри пейзажу ми вже знаємо? Що зображають на цих картинах?

  • - Як ви думаєте, чи має якесь відношення жіноче ім'я Марина до пейзажу?

  • - Сьогодні на уроці ми з'ясуємо відповідь на це питання і будемо вчитись малювати живописний пейзаж. А на яку тему? Дізнаєтесь пізніше.



ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.

1. Пояснення нового матеріалу.


Розповідь учителя.

Пейзаж (від франц. – зображення країни) – жанр образотворчого мистецтва, який зображує природу, краєвиди міста і селищ.

Образотво́рче мисте́цтво - мистецтво відображення сущого у вигляді різних образів, зокрема таких як художні образи на площині (графіка, малярство тощо) та в просторі (скульптура).

Залежно від того, що саме зображено на картині, пейзажі поділяються на міські, сільські, лісові, морські (марини) тощо. (учитель демонструє приклади.) Але яким би не був пейзаж, художник, зображуючи його, завжди передає певний настрій, який згодом знаходить відгук у серцях інших людей. Саме тому пейзажі можуть бути веселими і сумними, ніжними і таємничими, урочистими і тривожними.

Отож, пейзаж – це твір мистецтва, який зображує природу будь-якої місцевості і який виражає думки та почуття художника.

Худо́жник - творчий працівник у галузі образотворчого мистецтва; живописець, графік, скульптор, майстер, коміксіст.
Твір мистецтва Твір мистецтва, художній твір - об'єкт, що володіє естетичною цінністю; матеріальний продукт художньої творчості (мистецтва), свідомої діяльності людини.

Мабуть, ви помітили, ще один і той же куточок природи виглядає по-різному взимку і влітку, вранці і вночі, і навіть об одній порі року та порі дня наш пейзаж може приймати різний вигляд. Особливо це можна помітити, спостерігаючи за морем, яке буває ой яким мінливим!

Стихія! Яка ж ти принадливо-різна!

Мінлива, грайлива, стрімка й безупинна...

То лагідно-ніжна, підступна і грізна,

І смерть, і життя в таємничих глибинах!

Смерть - припинення життєдіяльності організму. У теплокровних тварин і людини смерть пов'язана насамперед із припиненням дихання і кровообігу. У медицині вивченням смерті займається наука танатологія.

(Л. Ситник.)

І це дійсно так. Давайте прослідкуємо за тим, як змінюється характер моря.

Характер (термін «характер» - грецького походження, він означає «риса», «ознака», «відбиток»)- це сукупність відносно стійких індивідуально-своєрідних якостей особистості, що виявляються у поведінці, діяльності та ставленні до людей, колективу, до себе, речей, роботи і тощо.
(Учитель демонструє таблицю „Штиль - шторм”.)
Тиша в морі... ледве-ледве Чорна хмара з-за лиману

Колихає море хвилі; Небо, сонце криє,

(Леся Українка) Синє море звірюкою

То стогне, то виє....

(Т. Шевченко)

Запитання до класу.

То яким же буває море? ( Ніжним і лагідним, веселим і спокійним, тривожним і бурхливим, грізним і таємничим.)
2.Розповідь учителя.

І саме таким його зображував на своїх полотнах видатний художник - мариніст Іван Констянтинович Айвазовський (1817-1900). Він був сином купця з містечка Феодосії, що розташоване на узбережжі Чорного моря.

Узбере́жжя - смуга землі, місцевість уздовж берега моря, озера, великої річки; розташована по обидва боки берегової лінії. Пролягає між сушею та водоймою, і характеризується їхнім безпосереднім взаємним впливом.
З дитинства його уяву повністю і назавжди полонило море – непостійне і грайливе, спокійне і бурхливе, могутнє і величне.

Маючи багату уяву, творчу фантазію і прекрасну зорову пам`ять, Айвазовський умів майстерно відтворити поетичну красу морських пейзажів, гру світла й тіні на воді, нескінченну зміну відтінків, могутній ритм хвилі, спалахи бризк в променях сонця.

Відтінок або тон кольору - відносна темність або світлість кольору, незалежно від його локального кольору.
Картини Айвазовського стали новим явищем в історії пейзажного живопису.

За все своє життя Айвазовський написав близько шести тисяч картин, головними героями яких було море. Він часто малював з пам`яті й міг створити картину лише за дві години.

Давайте розглянемо репродукцію найвідомішої його картини „Дев`ятий вал”. Цей твір написаний у 1850 р. ( читати )

Зелена хвиля, мов із скла,

З розгону стала на диби.

До неба гребінь підняла

Розлючена гора води

Й завмерла на коротку мить....

І зараз в прірву полетить,

З шаленим ревом, зверху вниз,

Розбившись на мільярди бризк.

(Л. Ситник)

Над штормом океаном встає сонце. І тільки тепер стало можливим розглядати все, що нещодавно приховував нічний морок .високо підіймаються гребені розлючених хвиль. Одна з цих хвиль – найвища. Її називають дев`ятим валом. Із страшною силою та гнівом вона намагається роздушити, потопити декілька людей. А вони міцно вчепилися в уламки корабельної щогли, намагаючись, будь-що, втриматись на ній. Хто ці нещасні люди, як вони потрапили сюди? Що з ними буде?

Ще вчора вранці був ясний, сонячний день. Але ввечері океан захвилювався. Величезні хвилі оточили корабель і дружньо кинулись на нього в атаку. Тільки спалах блискавок освітлили цей смертельний двобій між кораблем і грозовою стихією.

Корабе́льна (від тюрк. Kara (чорний) + Bel (горб, ущелина, вузький прохід в горі) + слов’янський формант «на» ) - річка в Україні, в межах Арбузинського району Миколаївської області. Ліва притока Південного Бугу.
Блискавка - електричний розряд між хмарами або між хмарою і землею. У процесі утворення опадів у хмарі відбувається електризація крапель або льодяних частинок. Внаслідок сильних висхідних потоків повітря в хмарі утворюються відокремлені області, заряджені різнойменними зарядами.
Та сміливці, чиї серця були виповнені мужністю, вирішили не здаватися, не стати здобиччю нещасного моря. Вони вчепилися в уламки корабельної щогли і поклялися дочекатися рятівного ранку нарешті грім відгримів. Дощ припинився. Вода стала крижаною, і вони дуже змерзли. Але це все дрібниці. Вони витримали. Дочекалися ранку, сонця. Яскраві сонячні промені розквітчали важкі хвилі всіма кольорами веселки. Буру ще напружує свої м`язи. Але ще мить – і будуть зламані останні її зусилля. Шторм відступив перед мужністю людини.

Запитання до класу.

Як ви гадаєте, залишаться ці люди в живих чи ні ?

Слово вчителя.

Незважаючи на тривожний червоно-оранжевий колір неба на картині дуже багато зеленого кольору різних відтінків, а, як вважають психологи, зелений - колір надії.

Психолог (др.-греч. ψυχή - душа; λόγος - знання) - це фахівець, який оцінює, діагностує і вивчає поведінку і розумові процеси (див. психологія). Деякі психологи, такі як клінічні та психологи-консультанти, піклуються про психічне здоров'я, соціальні або організаційні психологи проводять дослідження та надають психологічну допомогу.
Зеле́ний - один з трьох основних кольорів, зелений діапазон спектру з довжиною хвилі 500–565 нанометрів. Зелений - це четвертий колір веселки.
Тому ми з вами віримо, що ці мужні люди обов’язково знайдуть порятунок. І світло та сонце будуть спільниками людської волі.

Запитання до класу.

Але море не завжди буває таким грізним. Які настрої викликають у вас ці пейзажі ?

(Учитель демонструє репродукції з картин І. Айвазовського)
3. Розповідь учителя
А тепер я пропоную вам уявити себе художниками на борту прекрасного вітрильника, який мандрує по морях та океанах навколо світу. Нашим завданням буде намалювати морський пейзаж (марину), який ми могли побачити, подорожуючи навколо світу.

У своїх роботах ви можете показати холодне північне море з крижаними айсбергами та полярним сяйвом, тепле південне море з островами чи атолами, вкритими буйною рослинністю, або лагідне Чорне чи Азовське моря, на яких ви, можливо, відпочивали влітку.

Оповіда́ння - невеликий за обсягом прозовий твір, у якому зображується подія з життя одного сформованого персонажа.
Айсберг (від німецького Eisberg - льодова гора) - плавуча льодова гора великих розмірів. Висота айсбергу над водою може досягати 100 м, довжина - сотень кілометрів.
Прекра́сне - категорія естетики, що характеризує явища з точки зору досконалості, наявності вищої естетичної цінності. «Явища можна вважати прекрасними, коли вони в своїй конкретно-плотській цінності виступають як суспільно-людські цінності, що втілюють затвердження людини в світі, свободи суспільства і людини, що свідчать про розширення меж, сприяють гармонійному розвитку особи, виникненню і якнайповнішому прояву людських сил і здібностей».
Вітри́льне судно́, або вітрильник - судно, що використовує вітрило та силу вітру для руху. Перші вітрильні судна з'явилися ще кілька тисячоліть тому. Вітрила встановлювали і на перших типах підводних човнів, на початку XX століття, зокрема на човнах типів Б, С, D і E для пришвидшення ходу у надводному положенні, з розбірною щоглою.
Росли́нність (лат. vegetatio, ōnis f) - сукупність рослинних угруповань (фітоценозів) планети в цілому або її окремих регіонів та місцевостей.
Півні́чне мо́ре (лат. Mare Boreum) - марсіанські території на північ від 65° північної широти, включно з полярною крижаною шапкою.
Поля́рне ся́йво (лат. Aurora borealis) - оптичне явище у верхніх шарах атмосфери, світіння окремих ділянок нічного неба, що швидко змінюється.
Можна показати море вночі або вдень, вранці або ввечері. Але яким би ви не зображували море, пам`ятайте : головне для нас сьогодні – передати певний характер та настрій моря – ніжний, мрійливий чи жвавий, веселий; тривожний, таємничий або грізний, сердитий.

З чого починати свою роботу? З визначення лінії горизонту. Тут можливі такі композиційні прийоми. Можна уявити, що ми дивимось на море з корабля. Тоді ми будемо бачити або безкрайні морські простори, або берег чи острови вдалині.

Озна́чення, ви́значення чи дефіні́ція (від лат. definitio) - роз'яснення чи витлумачення значення (сенсу) терміну чи поняття. Слід зауважити, що означення завжди стосується символів, оскільки тільки символи мають сенс що його покликане роз'яснити означення.
Бе́рег - прикордонна межа суходолу і водного простору чи водостоку. Межа суші з водоймищем (океан, море, озеро, водосховище) або з водотоком (річка, струмок, тимчасовий потік). Звичайно це смуга в зоні водної дії на сушу.
Але можна спостерігати за морем і з берега, під час зупинки нашого вітрильника. Тоді ми будемо бачити частину суходолу з рослинною або без неї й море.

- А щоб композиція вийшла у вас більш цікавою, окрім неба та моря ви можете показати скелі, острови, човни, кораблі, навіть морських пташок або тварин.

- Лінію горизонту можна позначити зразу пензликом таким кольором, яким будете писати небо. А якого кольору буває небо?

Пам’ятайте: настрій моря потрібно передавати не окремим локальним кольором, а кольоровим сполученням, насиченими кольором мазками, різними за характером, - спокійними та ніжними, різкими та грубими.

4. Практична робота.

Практика (грец. πράξις «діяльність») - доцільна і цілеспрямована діяльність, яку суб'єкт здійснює для досягнення певної мети. Практика має суспільно-історичний характер і залежить від рівня розвитку суспільства, його структури.

Учні працюють під контролем учителя.


5. Закріплення нових знань і вмінь.
Слово вчителя.
Щоб переконатись, що ви добре зрозуміли тему уроку, цар Нептун пропонує вам розгадати кросворд.



п

е

н

з

л

и

к







Ф

е

о

д

о

с

і

я




м

у

з

е

й







А

й

в

а

з

о

в

с

ь

к

и

й










м

а

р

и

н

а
















ж

и

в

о

п

и

с

По горизонталі:



  1. інструмент художника-живописця.
    Горизонталь, ізогіпса (англ. contour lines, horizontal, isohyps, нім. Höhenkurve f, Horizontale f; рос. горизонталь, изогипса; від дав.-гр. ισος - равний і дав.-гр. ὕψος - висота) - лінія на плані (карті), яка з'єднує точки земної поверхні з однаковою абсолютною висотою.


  2. в якому місті народився і створив свої найкращі свої роботи І. К. Айвазовський?

  3. де зберігаються найвидатніші твори мистецтва ?

  4. який художник присвятив своє життя зображенню моря ?

  5. як називається картина, на якій зображено море ?

  6. вид образотворчого мистецтва, основним художнім засобом якого є колі.

Яке слово можна прочитати по вертикалі ? що воно означає ?
ІV. Рефлексивно-оцінювальний етап.

1.Підсумок уроку.

- Яке відношення має жіноче ім'я Марина до пейзажу?

Учитель спільно з учнями аналізує й оцінює учнівські роботи, з найкращих організовує міні-виставку на тему „Мандри Вітрильника”



2. Домашне завдання.

Розглянути репродукції, фотографії морських пейзажів, визначити настрій моря, зображеного на них.


Скачати 77.71 Kb.

  • Практичне завдання уроку
  • Цілі уроку : учні знатимуть
  • Тип уроку
  • Матеріали
  • Техніка
  • II . Цілевизначення та планування.
  • ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.
  • Розповідь
  • І V . Реф лексивно-оцінювальний етап.