Первая страница
Наша команда
Контакты
О нас

    Головна сторінка



Тема. Різні стильові особливості шрифтової грамоти

Скачати 73.23 Kb.

Тема. Різні стильові особливості шрифтової грамоти




Скачати 73.23 Kb.
Дата конвертації28.05.2017
Розмір73.23 Kb.

7 клас

Тема. Різні стильові особливості шрифтової грамоти. Графіті

Мета: ознайомити учнів з мистецтвом графіті, його видами, напрямками та

стилями, вдосконалювати композиційні навички, розвивати художньо-

творчу уяву, виховувати естетичні смаки та культуру поведінки.

Навчальні завдання: з’ясувати, що таке ,,графіті?”; познайомитися з

історією виникнення графіті; дізнатися про стилі і

напрямки; створити ескіз композиції в стилі графіті.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: політична карта світу, табл.,,Колірне коло”, ,,Карний кодекс

України”, зображення Софії Київської, зразки графіті з книги

О.П.

Собор святої Софії - Премудрості Божої, Софія Київська або Софійський собор - християнський собор в центрі Києва, пам'ятка української архітектури та монументального живопису 11-18 століть, одна з небагатьох уцілілих споруд часів Київської Русі.
Медведєва ,,Мистецтво графіті”, папір, кольорові олівці,

фломастери, магнітофон, касета із записом гурту “Тартак”

уривок з “Музичного листа щастя”.

Терміни і поняття:

Графіті – давні надписи магічного та побутового характеру, сатиричні або карикатурні рисунки, що виконані на стінах;


  • надписи на стінах, які виконані від руки;

  • ненормативне ,,вуличне” мистецтво.

Тег – підпис автора графіті, виконується швидко фарбою або маркером, завжди ставиться на закінченій роботі.

Бомбісти – ,,вуличні” художники, які нелегально пишуть на стінах будинків, потягів і т. д.

Райтери – художники, які виконують легальні якісні роботи в стилі графіті.

Керекси – зображення реальних або вигаданих персонажів, що надають роботі оригінальності та неповторності. Часто розміщуються на початку або вкінці композиції.

,,Бродвей”, ,,Бабл”, ,,TROW UP”, ,,3D” - стилі графіті.

Хід уроку
І.Мотивація навчальної діяльності

1.Слово вчителя

Світ, в якому ми живемо, постійно змінюється. Змінюються смаки, уподобання людей, норми суспільної моралі.

Мораль - система формальних, у вигляді правових приписів поглядів, уявлень, норм та оцінок, що регулюють поведінку людей у суспільстві, практична реалізація положень якої забезпечується громадським осудом та іманентним імперативом соціалізованого індивіда.
Зміни торкнулися і ,, Карного кодексу України”, в якому з’явилися стаття № 296 ,,Хуліганство”, яка відтепер визнає хуліганством і вандалізм , тобто дії, що порушують норми суспільної моралі та естетики.
Кримінальний кодекс - систематизований законодавчий акт, що врегульовує питання виключного переліку діянь, які є кримінальними правопорушеннями, встановлює підстави кримінальної відповідальності та передбачає види покарань та/або заходів безпеки до осіб, котрі вчинили заборонену дію чи бездіяльність.
Подібні дії караються штрафом або арештом.

За часів Київської Русі подібні діяння каралися набагато суворіше. Тим, хто намагався ,,прикрасити” власним розписом вже збудовані споруди - рубали правицю. Проте на стінах Софії Київської і сьогодні можна зустріти надписи, які вишкрябані понад 500 років тому.

Років тому - шкала часу, що широко використовується в археології, геології та інших науках для датування подій в минулому.
Найстарішою спорудою Києва вчені називають саме собор Святої Софії.
Оскільки час відрахунку змінюється, стандартна практика пропонує використання 1950 року як еталонної точки «сучасності».

Єдині, хто можуть бути вдячними невідомим авторам подібних ,,пам’яток” є археологи. Саме вони назвали подібні творіння – графіті (від лат. ,,grafo”- писати).



2. Бесіда:

- Чи знайоме вам це слово? Як ви розумієте його значення?

- Чи бачили ви подібні прояви? Де? Як, на вашу думку, вони виглядають?

- Чому, на ваш погляд, вони з’являються?

- Ким вони створені?

- Ваше ставлення до подібних надписів?



ІІ. Повідомлення теми та завдань уроку

  1. Тема нашого уроку -,,Графіті” [слайд 2]

Завдання:

- з’ясувати, що таке ,, графіті?”

- познайомитися з історією виникнення графіті;

- дізнатися про стилі і напрямки;

- спробувати створити ескіз композиції в стилі графіті (тема і завдання уроку вивішуються на дошку).
ІІІ. Повідомлення нового матеріалу


  1. Слово вчителя «Що таке графіті?»

В енциклопедичних словниках та мистецькознавчій літературі термін ,,графіті” означає: давні надписи магічного та побутового характеру, сатиричні або карикатурні рисунки, що виконані на стінах.

  1. Історія виникнення графіті [слайд 3]

- Де вперше археологи зустріли подібні зображення?(печерний живопис).

Так, справді, використовуючи різного роду зображення прадавня людина намагалася і умилостивити богів, захистити себе, відлякати ворогів або донести інформацію оточуючим про певні події.

Пройшли сотні тисяч років... ХХ століття. Мексика (зазначаю країни на карті за допомогою стікера). За часів революції на стінах будинків з’являються заклики до повстань, історії народних месників, сюжети з легенд, національні зображення, якими багата мексиканська земля. Це стало поштовхом до виникнення ,, муралізму ”– напрямку мистецтва, назва якого походить від іспанського слова ,,mur”– стіна. Яскравими представниками муралізму стали відомі мексиканські художники Дієго Рівера та Давид Сікейрос.

Хосе Давид Альфаро Сікейрос (ісп. José David Alfaro Siqueiros, 1896–1974) - мексиканський художник - живописець, графік і мураліст, політичний активіст, учасник комуністичного руху.
Дієго Рівера Дієго Рівера (ісп. Diego Rivera, *8 грудня 1886, Ґуанахуато - †24 листопада 1957, Мехіко, повне ім'я Diego María de la Concepción Juan Nepomuceno Estanislao de la Rivera y Barrientos Acosta y Rodríguez) - художник 20 століття з Мексики.

Мексиканський муралізм став зразком для наслідування емігрантам з Пд. Америки, які проживали у США і почали декорувати місця свого проживання різними мотивами, щоб оживити не людяність міського пейзажу.

Хвиля розписів на стінах швидко накрила всю Америку. Незграбні, зухвалі, недолужі надписи, цілком природньо, дратували суспільство. Їхні автори здобули зневажливої назви – бомбісти. Ця назва засвідчувала, що вони по-справжньому ,,вбивали’’ міста, наносячи на стіни будинків т.з. ,,теги” - підписи, автографи. Бомбісти мали на меті позначити своїми тегами-автографами якнайбільшу територію. Аналоги ми можемо бачити і на стінах будинків наших міст, які ,,прикрашені” місцевими бомбістами. [слайд 4]

На тлі цієї пошесті суттєво вирізняються роботи, автори яких вводили елементи композиції та колористики. Їхні роботи виділяються цілісністю, єдністю лінії, кольору та техніки виконання. На противагу ,,бомбістам” їх назвали - ,,райтерами”. [слайд 5]

На початку 70-х років американський соціолог Хьюго Мартінз влаштував першу виставку робіт райтерів. Вона мала шалений успіх. В середині 80-хх років роботи в стилі графіті увійшли в моду, їх стали виставляти не лише в Нью-Йорку, а й в європейських містах.

В столицях та найбільших містах Польщі, Чехії, Німеччини відкриваються спеціальні графіті-салони, де художники виставляли зразки своєї творчості, а відвідувачі замовляли авторам оформлення інтер’єрів нічних барів та дискотек, афіші, реклами.

В старовинному студентському місті Гейдельберг в Німеччині частина набережної віддана під змінну експозицію робіт райтерів.

Особливістю французьких райтерів стало використання трафаретів.

У Великобританії розквітає дизайн комп’ютерних ігор та реклами в стилі графіті.

На теренах Фінляндії та Швеції місцеві графітчики намагаються прикрасити сірий пейзаж скандинавських країн яскравими роботами виконаними вздовж залізничних колій.

Залізнична колія Залізнична колія (англ. railway track; нім. Gleis n) - комплекс інженерних споруд та пристроїв, що утворюють дорогу із рейковою колією, призначених пропускати залізничний рухомий склад із установленою швидкістю.
Скандинавія Скандинавія - історично-культурний регіон, розташований на півночі Європи з центром на Скандинавському півострові.

В країнах Балтії, Білорусії, Росії та в Україні з кінця 90-х р.р. набувають популярності художні змагання, що мають на меті виявити найкращих райтерів та водночас служать яскравим доповненням до різноманітних молодіжних фестивалів. На змаганнях минулого року в Україні перше місце здобули представники Севастополя, друге - Києва, третє – Одеси.

Родзинкою графіті – акцій у Білорусі стало використання стандартних планшетів площею 2-2,5 кв.м. для створення робіт та подальшої їх популяризації.



3. Стилі та напрямки [слайд 6]

Сучасний стан розвитку графіті в світі дозволяє вести серйозну розмову про напрямки та стилі.

Основними напрямками визнають шрифтові та сюжетні композиції, де шрифтові визначаються формою літер та способом їх єднання, а сюжетні – зображенням реальних або вигаданих персонажів, які прийнято називати - ,,керексами”

Обраний напрямок визначає стиль написання.

Стилю ,,Бродвей” [слайд 7] притаманне використання композиції з блоків величезних друкованих літер, зазвичай у двох кольорах.


  • Що означає слово ,,Бабл” англійською мовою?
    Англі́йська мо́ва (English, the English language) - мова, що належить до германської групи індоєвропейської сім'ї мов. Одна з найпоширеніших мов у світі, особливо як друга мова та мова міжнародного спілкування.


Чому, на вашу думку, цей стиль написання літер отримав таку назву? (форма літер заокруглювалися, ставала дутою, схожою на бульку. Кольори передбачалися контрастні) [слайд 8]

TROW UP означає прийом швидкого нанесення ,,кусків” за допомогою валика, між якими є інтервал. [слайд 9]

,,Дикий” стиль характеризується сплетінням букв різних форм , використанням розривів шрифту, введенням стрілок та інших сплетінь, використання великої кількості кольорів. Шрифтовий рисунок неможливо прочитати. [слайд 10]

Ознакою ХХІ ст.. стала поява стилю 3-D, використання якого робить композиції об’ємними, а тривимірність елементів надає їм динамізму та багатопланості . Він вимагає від автора розвиненої просторової уяви , знань законів перспективи та побудови композиції , світлотіні. [слайд 11]

Як бачимо, виконання справжньої роботи в стилі графіті вимагає від автора неабияких знань, умінь і навичок. Для створення якісної роботи, перш за все, необхідно знати відповіді на питання ЩО? З ЯКОЮ МЕТОЮ? ДЕ? ЯКИМ ЧИНОМ БУДЕ ВИКОНУВАТИСЯ?

Заради уникнення помилок автор спочатку робить попередні начерки , ескізи. (Учням пропонується виконати ескіз композиції на теми, що пов’язані зі святами, напередодні яких проводиться урок).



IV. Практична робота учнів

1. Порядок виконання роботи: [слайд 12]

- вибрати форму, в яку буде вписана композиція (учням пропонуються лінійні зображення різних форм)

- обрати певний стиль виконання шрифтової композиції;

- визначитися, яким чином заповнити вибрану форму даним типом шрифта;



  • проробити основні деталі і елементи композиції;

  • підібрати кольори, що відповідають творчому задуму і виконати композицію в кольорі.

  1. Виконання робіт учнями

3. Індивідуальні консультації учнів

V. Підсумок уроку

1. Виставка робіт, їх аналіз

- Яка робота подобається ? Чому? (форма, композиція, кольорове рішення, цілісне сприйняття)



2. Слово вчителя

Для того, щоб графіті посіло належне місце в нашому житті саме як вид мистецтва, всім причетними до нього людям необхідно зрозуміти: найважливішими є не швидкість в ногах, щоб втекти і наявність балончика з фарбою в руках, а

- вміння бачити і відчувати красу,

- бажання досягти успіху в райтингу завдяки майстерності та розробці власного стилю.

Невипадково існує інтернаціональний кодекс честі рейтера , який закликає справжніх митців пам’ятати: (вчитель зачитує кодекс).
Підготувала Михайлова Людмила Олексіївна

вчитель Хутірської ЗОШ І-ІІІ ступенів

Черкаської районної ради, Черкаської області
Список використаних джерел:

Література:


  • Т.Є.
    Черка́ська о́бласть - адміністративно-територіальна одиниця України, розташована у центральній лісостеповій частині країни по обидва берега середньої течії Дніпра та Південного Бугу.
    Рубля, С.І.Федун. Уроки образотворчого мистецтва у 7 класі: Методичний посібник– Вінниця., 2006. – 75 с., іл.

  • Марчук Ж.С.. Чарівний пензлик: Авторські уроки 5-7 класи.– Ранок, 2005.- 189с., іл.

  • Клімова Л.В.. Образотворче мистецтво 5 клас: плани-конспекти.– Ранок, 2006.- 139с., іл.

  • Cердюк І.І. Образотворче мистецтво 6 клас: Тематичне планування та розробки уроків, майстер-клас. – Основа, 2006.- 256с., іл.

Інтернет-ресурси:

http:www.interesno.fbmy.ru

http:www.notatka.at.ua

http:www.wikipedia.org/wiki

http:www.osnova.com.ua

http:www.teacher.at.ua



http:www.openclass.ru


Скачати 73.23 Kb.

  • Тип уроку
  • Софії Київської
  • ІІ. Повідомлення теми та завдань уроку Тема нашого уроку -,,Графіті” [
  • ІІІ. Повідомлення нового матеріалу Слово вчителя «Що таке графіті»
  • Історія виникнення графіті [
  • ,, муралізму ”
  • ,,керексами”
  • ,,Бабл” англійською мовою
  • TROW UP
  • IV. Практична робота учнів 1. Порядок виконання роботи
  • Виконання робіт учнями 3. Індивідуальні консультації учнів V. Підсумок уроку 1. Виставка робіт, їх аналіз
  • Черкаської області Список в икористаних джерел : Література