Первая страница
Наша команда
Контакты
О нас

    Головна сторінка



Урок 18 Тема. Фізичні та хімічні явища. Хімічні реакції та явища, що їх супроводжують Мета : повторити й поглибити знання про фізичні та хімічні явища; з'ясувати їхні істотні

Скачати 143.41 Kb.

Урок 18 Тема. Фізичні та хімічні явища. Хімічні реакції та явища, що їх супроводжують Мета : повторити й поглибити знання про фізичні та хімічні явища; з'ясувати їхні істотні




Скачати 143.41 Kb.
Сторінка1/2
Дата конвертації16.06.2017
Розмір143.41 Kb.
ТипУрок
  1   2

Урок 18

Тема. Фізичні та хімічні явища. Хімічні реакції та явища, що їх супроводжують

Мета: повторити й поглибити знання про фізичні та хімічні явища; з'ясувати їхні істотні відмінності; сформувати поняття про хімічні реакції; з'ясувати ознаки хімічних реакцій і умови їх протікання за експериментальними даними; удосконалювати навички роботи з хімічними речовинами й лабораторним устаткуванням.
Хімі́чна реа́кція - це перетворення речовин, при якому молекули одних речовин руйнуються і на їхньому місці утворюються молекули інших речовин з іншим атомним складом. Усі хімічні реакції зображують хімічними рівняннями.
Речовина́ - вид матерії, яка характеризується масою та складається з елементарних частинок (електронів, протонів, нейтронів, мезонів тощо). Характерною властивістю таких частинок є відмінні від нуля баріонний заряд або лептонний заряд.


Тип уроку: комбінований.

Форми роботи: розповідь, демонстраційні досліди, робота з опорними схемами.

Обладнання: мідний дріт, нагрівальний елемент, крейда; розчини хлоридної кислоти, натрій гідроксиду, купрум(ІІ) сульфату, гранули цинку, натрій сульфат, барій хлорид;
Хлоридна кислота Хлоридна кислота, також: соляна кислота, хлороводнева кислота - розчин хлороводню (HCl) у воді. Соляна кислота є типовою кислотою. За своєю хімічною активністю вона належить до найсильніших кислот. Подібно до інших сильних кислот вона активно розчиняє більшість металів з виділенням водню, взаємодіє з оксидами металів тощо.
пробірки, штатив.

ХІД УРОКУ

I. Організація класу

II. Мотивація навчальної діяльності

Сьогодні ми повинні згадати матеріал, вивчений у курсі «Природознавство».

Як називають процеси, що відбуваються в природі й у світі? (Явища)

Які бувають явища? (Суспільні, біологічні, фізичні та хімічні)

Наведіть приклади таких явищ, що відбуваються навколо нас щодня. (Дощ, сніг, вітер, гроза, ріст дерев, скисання молока, приготування чаю тощо)

(Записуємо коротко всі запропоновані учнями явища на дошці.)

Спробуймо зрозуміти, до яких явищ їх віднести — суспільних, біологічних, фізичних, хімічних чи інших?

А тепер пригадаймо, які явища належать до фізичних. (Ті, в яких речовина не змінюється)

Які явища належать до хімічних? (Ті, в яких речовина змінюється)

Повернувшись додому з уроку хімії, учень подумав: «Як же багато навколо хімічних явищ! Наприклад: а) іде тепло від батареї опалення; б) запалилася неонова реклама; в) горять іменинні свічки; г) мама "гасить" соду оцтом, готуючи тісто; д) олійна фарба висихає на повітрі;

Олійні фарби - суспензія пігментів (або пігментів і наповнювачів) в різних видах оліфи із додаванням сикативу, а також добавок (аеросилу, лецитину тощо), що дозволяє запобігти утворенню осаду. Вона являє собою перетерті пігменти (окис цинку, охра, сурик залізний та ін) з оліфами (натуральною, оксоль, гліфталева, пентафталева тощо) і прискорювачами висихання (сиккативами).
є) скисає молоко, не випите кішкою; ж) після включення комп'ютера змінюється колір екрана; з) після додавання цукру чай стає солодким; и) з відкритої пляшки "Фанти" виділяються бульбашки газу; к) на цвяхах у гаражі з'являється іржа». Допоможіть учневі розібратися, які процеси хімічні, а які фізичні. (Усна фронтальна робота)

III. Вивчення нового матеріалу

Звернімося до нашої опорної схеми та заповнімо першу частину.



Демонстрація 1

Візьмемо шматок мідного дроту і виготовимо спіраль.

Яке це явище? (Фізичне)

Чому? (Змінилася форма, але не змінилася речовина)

Прожарюємо дріт у полум'ї спиртівки, він почорнів.

Яке це явище? (Хімічне)

Чому? (Змінилася речовина)

Розповідь учителя

Зміни, що відбуваються з речовиною внаслідок хімічних явищ, описуються хімічними реакціями.

Речовини, що вступають у реакцію, називаються вихідними речовинами, або реагентами.

Речовини, що утворюються в результаті реакції, називаються продуктами реакції.

Умовний запис хімічної реакції:

A ВС D

вихідні продукти

речовини реакції


Зіткнення речовин;

зміна температури;

зміна тиску;

перемішування...

Розглядаємо всі варіанти відповідей, запропоновані учнями, вибираємо правильні й записуємо до опорної схеми.

— А за якими ознаками можна судити про протікання хімічних реакцій? Розглянемо на практиці.



Демонстрація 2

Візьмемо шматочок крейди СаСO3 й додамо трохи хлоридної кис лоти НС1.

— Що спостерігаємо? (Виділення газу)

Це одна з ознак хімічної реакції. Записуємо рівняння, що описує цю хімічну реакцію.

СаСO3 2НС1 → СаС12 Н2O СO2

Газоподібну речовину відзначаємо знаком

. В опорній схемі запишіть ознаку хімічної реакції — виділення газу.

Демонстрація З

До розчину натрій сульфату додали кілька крапель барій хлориду. Випадає білий осад.

— Яка ознаки хімічної реакції? (Випадання осаду) Запишемо до опорної схеми.

Умовний запис хімічної реакції:

ВаС122SO4 → 2NаС1 ВаSO4

Демонстрація 4

До розчину їдкого натру додаємо дві краплі фенолфталеїну.

• Що спостерігаємо? (Розчин забарвлюється в малиновий колір) Потім по краплинах додаємо розчин хлоридної кислоти.

Мали́новий ко́лір - яскравий насичений відтінок червоного, змішаного з синім кольором. Малиновим називають колір середній між червоним та рожевим. Малиновий колір використовували на своїх прапорах козаки, він став одним із символів козацтва.

• Що спостерігаємо? (Розчин знебарвився)

• Яка ознака хімічної реакції? (Зміна забарвлення) Записуємо до опорної схеми.

Записуємо рівняння:

НС1 NаОН → NaС1 Н2O

Демонстрація 5

До розчинуNН4ОН (амоній гідроксиду) по краплинах додаємо розчин їдкого натру, з'являється запах амоніаку.

— Яка ознака реакції? (Поява запаху) Записуємо до опорної схеми.

Демонстрація 6. Тепловий ефект

— Яка ознака реакції? (Виділення попелу) Записуємо до опорної схеми.



IV. Закріплення нового матеріалу

Демонстрація 7

До розчину купрум(II) сульфату додаємо кілька гранул цинку.

— Які ознаки хімічної реакції спостерігаємо? (Зміна забарвлення, поява червоного нальоту)

Демонстрація 8

• До розчину купрум(ІІ) сульфату додаємо по краплинах розчин їдкого натру.

— Які ознаки хімічної реакції спостерігаємо? (Поява осаду)

Демонстрація 9

Під витяжною шафою демонструємо хімічний вулкан.

Учні описують ознаки хімічної реакції:

зміна забарвлення;

виділення газу;

виділення світла;

виділення тепла.

V. Домашнє завдання

Прочитати параграф і відповісти на запитання.



Творче завдання. Наведіть приклади хімічних реакцій, з якими ви зустрічаєтесь у побуті, й опишіть фізичні явища, що супроводжують їх.
Я́вище - філософська категорія, що відображає зовнішні властивості, процеси, зв'язки предмета, які даються пізнанню безпосередньо в формах живого споглядання. Явище може змінюватися, розвиватися відповідно до загальних законів розвитку матеріального світу.


Практична робота 2. Дослідження фізичних і хімічних явищ

Тема: продовжити формування навичок роботи з хімічними речовинами й лабораторним устаткуванням; перевірити знання техніки безпеки під час роботи в кабінеті хімії; поглибити знання про фізичні й хімічні явища, умови їх протікання, ознаки хімічних реакцій; експериментально визначити рівень засвоєння знань про хімічні реакції.

Тип уроку: практичне застосування знань, умінь і навичок.

Форма роботи: виконання експерименту, складання звіту, висновки.

Обладнання: пробірки, нагрівальний прилад, пробіркотримач, предметне скло, кристалічний натрій хлорид, гранули цинку; розчини хлоридної кислоти, аргентум нітрату, калій перманганату, ферум(ІІ) сульфату із сульфатною кислотою.

ХІД УРОКУ



I. Організація класу

II. Повторення правил техніки безпеки в кабінеті хімії, під час проведення хімічного експерименту, інструктаж перед початком практичної роботи

III.

Хлори́д на́трію (NaCl, у побуті - «сіль») - тверда, прозора (у чистому вигляді) хімічна сполука з іонною кристалічною ґраткою, солона на смак. При розчиненні у воді повністю дисоціює на катіони натрію та хлорид-аніони.
Нітра́т срі́бла, арге́нтум(I) нітра́т - сіль неіснуючого гідроксиду срібла і азотної кислоти. Є реактивом для якісної реакції на хлорид-іони.
Сульфа́тна кислота́ (сірчана кислота, IUPAC - дигідрогенсульфат, застаріла назва - купоросне масло) - сполука сірки з формулою H2SO4. Безбарвна масляниста, дуже в'язка і гігроскопічна рідина. Сірчана кислота - одна з найсильніших неорганічних кислот і є дуже їдкою та небезпечною.
Правила техніки безпеки (англ. safety rules, preventive regulations, safety regulations, нім. Sicherheitsregeln f pl, Sicherheitsvorschriften f pl) - правові норми, що передбачають заходи із забезпечення безпечних і нешкідливих умов праці.
Тестові завдання за варіантами

«Ключ» до тесту — допуск до практичної роботи.

Варіант І

1. Явища, під час яких відбувається зміна речовини, називаються:

а) хімічними; б) фізичними;

в) історичними.

2. З наведених явищ виберіть хімічні:

а) горіння іменинних свічок; б) утворення іржі на цвяхах;

в) кипіння води.

3. З наведеного переліку виберіть складні речовини:

а)N2; б)К2SO3;

в) СuS; г) Fе;

д)Н2Sе.

4. Відносна молекулярна маса молекули К2SO3 дорівнює:

а) 87; б) 126;

в) 158.


5. Масова частка Калію в молекулі К2SO3 дорівнює: а) 24,6%; 6)49,4%;

в) 20,2 %.



Варіант II

1. Суміші відрізняються від хімічних сполук:

а) складом; б) агрегатним станом;

Хімі́чна сполу́ка - речовина, молекули якої складаються з атомів двох або більше різних хімічних елементів, сполучених між собою тим чи іншим типом хімічного зв'язку. Сполука має певний хімічний склад і їй можна приписати точну хімічну формулу.
Молекуля́рна (фо́рмульна) ма́са (молекулярна вага) - маса молекули, виражена в атомних одиницях маси. Дорівнює сумі мас усіх атомів, що входять в дану молекулу. За молекулярну масу часто беруть середню масу молекули з урахуванням ізотопного складу всіх елементів, що утворюють хімічну сполуку.
Агрегатний стан Агрегáтний стан - термодинамічний стан речовини, сильно відмінний за своїми фізичними властивостями від інших станів цієї ж речовини. Переходи між агрегатними станами однієї і тої ж речовини супроводжуються стрибкоподібними змінами вільної енергії, ентропії, густини і інших фізичних властивостей.

в) кольором.

2. З наведених явищ виберіть хімічні:

а) горіння ялинкової гірлянди; б) утворення інею;

в) скисання молока.

3. З наведеного переліку виберіть складні речовини:

а) КМnO4; б) Сu;

в)NаОН; г) Н2;

д) СO2.

4.Відносна молекулярна маса молекули КМnO4 дорівнює:

а) 158; б) 126;

в) 110.


Масова частка Калію в молекулі КМnO4 дорівнює:

а) 49,4%; 6)24,6%;

в) 34,8 %.

Ключі

Варіант 1:1 — а; 2 — а, г; 3 — в; 4 — б; 5 — б.

Варіант II: 1 — а; 2 — б, г; 3 — а; 4 — б; 5 — в.

IV. Виконання практичної роботи за інструкцією

Інструкція

Дослід 1. Зміна агрегатного стану речовини

Налийте в пробірку 2 мл води, закріпіть пробірку в пробіркотримачі, дотримуючи правил техніки безпеки, прогрійте пробірку в полум'ї спиртівки до кипіння. Що спостерігаєте?

Акуратно піднесіть до отвору пробірки предметне скло. Що спостерігаєте? Зробіть висновок.

Дослід 2. Дослідження фізичних процесів під час розчинення Налийте в пробірку 1 мл води, додайте шпателем приблизно 1 г солірозмішайте скляною паличкою. Що спостерігаєте? Скляною паличкою перенесіть дві-три краплини розчину на предметне

скло, дотримуючись правил техніки безпеки, нагрійте. Що спостерігаєте? Зробіть висновок.



Дослід 3. Виділення газоподібних речовин у результаті хімічних реакцій

Налийте в пробірку 1-1,5 мл хлоридної кислоти (НС1), опустіть дві гранули цинку.

Газ (нід. gas, від грец. chaos - хаос) - один із агрегатних станів речовини, для якого характерні великі відстані між частинками (молекулами, атомами, іонами) порівняно з твердим чи рідинним станами, слабка міжмолекулярна взаємодія, невпорядкованість структури, а середня кінетична енергія хаотичного руху частинок набагато більша за енергію взаємодії між ними.
Що спостерігаєте? Зробіть висновок.



Дослід 4. Випадіння осаду в результаті хімічної реакції

Налийте в пробірку 1—1,5 мл хлоридної кислоти (НС1) і додайте дві-три краплини аргентум нітрату (AgNO3). Що спостерігаєте? Зробіть висновок.



Дослід 5. Зміна забарвлення в результаті хімічної реакції

Налийте в пробірку 1 мл рожевого розчину калій перманганату, по краплинах додайте розчин ферум(ІІ) сульфату. Що спостерігаєте? Зробіть висновок. Зробіть

Узагальнюючий висновок про фізичні та хімічні явища.

V, Оформлення звіту про виконану роботу в зошиті, висновків з роботи

VI. Домашнє завдання

Повторити параграф про хімічні та фізичні явища, хімічні реакції.



Творче завдання. Складіть розповідь про фізичні та хімічні явища, що вас оточують.

  1   2


Скачати 143.41 Kb.

  • Тип уроку
  • ХІД УРОКУ I. Організація класу II . Мотивація навчальної діяльності
  • III . Вивчення нового матеріалу
  • A В → С D
  • Демонстрація 4
  • Демонстрація 6. Тепловий ефект
  • V . Домашнє завдання
  • Практична робота 2.
  • I. Організація класу II . Повторення правил техніки безпеки
  • Тестові завдання за варіантами
  • Варіант II
  • Ключі Варіант 1: 1 — а; 2 — а, г; 3 — в; 4 — б; 5 — б. Варіант II : 1 — а; 2 — б, г; 3 — а; 4 — б; 5 — в.
  • Дослід
  • V , Оформлення звіту про виконану роботу в зошиті, висновків з роботи VI . Домашнє завдання