Первая страница
Наша команда
Контакты
О нас

    Головна сторінка



Урок-екскурсія в природу Господарська діяльність людини одна із причин змін у природі Мета

Скачати 92.69 Kb.

Урок-екскурсія в природу Господарська діяльність людини одна із причин змін у природі Мета




Скачати 92.69 Kb.
Дата конвертації28.05.2017
Розмір92.69 Kb.

Урок-екскурсія в природу

Господарська діяльність людини - одна із причин змін у природі



Мета:

  • конкретизувати на основі краєзнавчого матеріалу знані учнів про зміни природи під впливом господарської діяльності людини;

    Діяльність - це процес взаємодії людини з довкіллям, завдяки чому вона досягає свідомо поставленої мети, яка виникла внаслідок появи потреби.

    Госпо́дарська дія́льність - будь-яка діяльність, в тому числі підприємницька, пов'язана з виробництвом та обміном матеріальних і нематеріальних благ, що виступають у формі товару.



  • сприяти розумінню учнями необхідності усунення негативних наслідків взаємодії населення з навколишнім середовищем (на прикладі Ракового ставка села Киселівки);

  • спонукати учнів до дослідження об'єктів, процесів, які оточують їх у повсякденному житті; до відродження цих об'єктів; застосування знань для вирішення екологічної ситуації в селі;

  • виховання в учнів почуття відповідальності за збереження, відродження та збагачення природи рідного краю.

Запрошені гості: Круковський П. П. - один із засновників ставка, Лаврухіна Н.І. - голова сільської ради.

Відповіда́льність - загальносоціологічна категорія, яка виражає свідоме ставлення особи до вимог суспільної необхідності, обов'язків, соціальних завдань, норм і цінностей. Відповідальність означає усвідомлення суті та значення діяльності, її наслідків для суспільства і соціального розвитку, вчинків особи з погляду інтересів суспільства або певної групи.

Голова (як посада) - особа, найчастіше обрана, що керує засіданням, зборами. У поєднанні з назвою установи чи органу - офіційне найменування очільника, головної посадової особи цієї установи чи органу, наприклад: голова комісії, голова уряду, голова ради директорів тощо.



Опорні поняття: природний комплекс, географічна

оболонка, господарство, ставок, гідросфера, екологічні

проблеми.

 Актуалізація опорних знань.



Бліц - опитування.

1. Що називають природним комплексом?

2.Що таке гідросфера?

3.Що таке кругообіг води в природі?

Приро́дний ко́мплекс (лат. complexus - зв'язок) - система окремих природних об'єктів у їх екологічних взаємозв'язках. Природними комплексами є природа в цілому (навколишнє природне середовище), урочища, ландшафти, екосистеми, біогеоценози тощо.

Кругообіг води́ - безперервний замкнутий процес переміщення води на земній кулі, що відбувається під впливом сонячної радіації і дії сили тяжіння.

4.Назвіть складові поняття «води суходолу».

5.Що таке ставок? Чим він відрізняється від озера?

6. Які види господарської діяльності людей, на вашу думку, найбільше впливають на зміни природних комплексів?

ІІ. Оголошення теми, мети.

Мотиваційний аспект навчальної та пізнавальної діяльності учнів.

Один із учнів підготував інформацію про історію Ракового ставка у селі Киселівка Снігурівського району.

«Ставок, який пізніше було названо Раковим, створено в кінці 50-х років XX ст. разом із будівництвом зрошувальної дренажної систем. Ініціаторами його створення були Рак П.І., Баратюк І.П., Телявський П. І., КруковськийII.П. Вони запланували живлення ставка: через дренажну систему, але додатково прокопали поверхневий канал по краю поля, де пізніше насаджено лісосмугу. Вода сюди потрапляла із великого зрошувального каналу. Рак П. І. запустив малька коропа дзеркального, карася та іншої риби. Облюбували цей ставок дикі птахи, свійські гуси; люди напували корів у спеку. За розповідями старожилів села Киселівки, там любили відпочивати сім'ями: рибалити, просто посидіти в затінку верб, збирати лікарські рослини (ромашку,подорожник, спориш, полин).

Ліка́рська росли́на(лат. Plantae medicinales) - рослина, органи або частини якої є сировиною для отримання засобів, що використовуються в народній, медичній або ветеринарній практиці з лікувальною або профілактичною метою.

Жителі села вважають, що раніше (у 60-90 рр. XX ст.) - це одне із найкрасивіших місць села.

Чудовий краєвид завжди милував око та запам'ятовувався подорожнім.»

Минув час і ставок став схожим на пустелю.

img.jpg

Учні схематично констатують, що відбулося зі ставком.



Схема №1

Перш ніж відповісти на запитання вчителя «Як ви думаєте, під впливом яких факторів відбулися зміни?», учні прослухали розповідь старожила села Киселівки Круковського П. П.

- Вам допоможе зрозуміти і дізнатися про причини «хвороб» ставка (порушення дренажної системи, зруйнування в результаті розорення земель «пайщиками» поверхневого каналу поряд із лісосмугою, по якому підживлювався ставок, забруднення водойми сміттям, заростання водяними рослинами).

Дренажний комплекс (рос. дренажный комплекс, англ. drainage complex, нім. Entwässerungskomplex m) - сукупність споруд (штреки, свердловини, колодязі, шурфи, канави та ін.) і устаткування, призначених для відводу підземних і поверхневих вод.

Учитель: Ці фактори внесіть до нашого ланцюжка причино-наслідкових зв'язків.

Учні визначають причини того, що сталося, у вигляді схеми (див. схему 2).
Схема №2

Учитель запитує в учнів: «Чи було майбутнє у Ракового ставка?Якщо б ви були свідками того, щоб ви робили?»



Пропозиції учнів:

● Скласти разом із батьками, сільською радою спільний проект «Врятуємо Раковий ставок» (щодо відновлення поверхневого каналу, джерельця тощо), вечір на раковському ставку.bmp

● Здійснити екологічний десант», під час якого розчистити сміття навколо ставка і на його дні.

● Висадити дерева навколо ставка.

Слово Лаврухіній Н. І. - голові сільської ради. Вона розповіла, що завдяки екологічної діяльності учнів та вчителів ставок знову став привабливим для людей.

Таким ставок є в наш час: вересень 2011 року.

Прикрашають сучасний ставок верби,які посадили учні школи з учителем фізкультури В.П.Соколовим.

Пригадується народна мудрість: «Де срібна вербиця, там здорова водиця».



Тема: Наш край наприкінці ХVІІІ - в І половині ХІХ ст.

Мета: а) ознайомити учнів з історією рідного краю в І пол. XIX ст.; показавши її в контексті долі українських земель у складі Російської імперії, виділивши характерні риси соціально - економічного розвитку Миколаївщини,

б) формувати вміння та навички здобувати знання на основі додаткової історичної літератури та музейних матеріалів, показувати просторові межі краю і описувати особливості адміністративно-територіального устрою,співвідносити історичні процеси в краї з подіями і процесами вітчизняної та європейської історії,описувати повсякденне життя людей.

Економічний розвиток - поняття економічної науки, що позначає перехід від одного етапу економіки до іншого, при якому в новому періоді не тільки збільшується виробництво тих самих товарів і послуг, що вже вироблялися раніше, а має місце й виробництво нових товарів і послуг з використанням нових технологій порівняно з попереднім періодом.

Росі́йська мова (рос. русский язык) - слов'янська мова, належить до групи східнослов'янських мов разом з українською та білоруською мовами; одна з шести офіційних мов ООН.

в) виховувати любов до історії рідного краю.

Обладнання: 1. Література з теми

а). "Історія рідного краю. Миколаївщина. В. Шкварець, 2004"

б). В.Жадько "Благословенне святим Миколаєм," 2000рік.

Святи́й Микола́ Чудотворець; Микола Уго́дник; Святи́тель Миколай(270 /286(бл.275) - 6 грудня 326 /342/351), (грец. Νικόλαος, Hagios Nikólaos, лат. Sanctus Nicolaus) - єпископ Мир (Лікія, сучасне Демре, Анталія, Туреччина), християнський святий.

в). "Миколаїв", 1997рік.

г). «Миколаїв. Рік за роком», 1996рік.

д). "Снігурівка" І996рік та ін. 2. Ілюстрації



  1. Карта Миколаївської області

  2. Виступи учнів

  3. Матеріали шкільного краєзнавчого музею Киселівської зош

  4. Роздатковий матеріал

  5. Тип уроку - вивчення нового матеріалу

  6. Форма - засідання краєзнавчого товариства

І. Актуалізація опорних знань учнів .

"Мозковий штурм"



    1. Назвіть найхарактерніші основні риси розвитку українських земель (Наддніпрянської України ) в І пол. XIX ст.

    2. Згадайте основні події історії Миколаївщини в II п-к. ХVІІІст.

    3. Для теми потрібні поняття (робота з поняттями)

  • Казенний - державний

  • Чорноморське (Миколаївське ) адміралтейство-командування

  • Чорноморським флотом, що знаходилось в м. Миколаєві к XVIII -

I пол. XIX ст

  • військові поселення - особливі категорії війська, що поєднували військову службу з веденням с/г

  • адміралтейські поселення - поселення державних селян, що поєднували працю в с/г з обслуговуванням підприємств морського відомства

  • ревізії — перепис населення для сплати податків і відбування військової служби

  • Малоросія - в офіційних документах Росії назва частин України, які входили до Російської держави з II половини XVII ст.

    Державні селяни - велика станова група селян в Російській імперії, в тому числі і на українських землях, у XVIII-XIX століттях, які користувалися казенною землею і були феодально залежні від держави, вважаючись проте особисто вільними.

    Військова служба Військо́ва слу́жба - державна служба особливого характеру, яка полягає в професійній діяльності придатних до неї за станом здоров'я та віком громадян країн, пов'язаній із захистом своєї Батьківщини. Порядок проходження військової служби, права та обов'язки військовослужбовців визначаються відповідними законами держав та певними положеннями про проходження військової служби, які затверджуються верховною владою країни та іншими нормативно-правовими актами.

    Докуме́нт - базова теоретична конструкція, яка відноситься до всього, що може бути збережене або представлене, щоб служити як доказ для певної мети.

    Перепис населення - єдиний процес збору, узагальнення, аналізу та публікації демографічних, економічних та соціальних даних про населення, що належать проживає на відповідний проміжок у країні чи на виразно відмежованій території..

    по кінець XVIII

  • Новоросійсько-Бесарабське генерал - губернаторство - генерал- губернаторство на Півдні Росії в І половині XIX ст., куди увійшли - Катеринославська, Херсонська, Таврійська губернія

  • Топоніміка- назви міст і сіл, їх походження


ІІ.Оголошення теми, мети, мотивація навчальної діяльності.

Проблемне завдання і завдання на урок:

1.1.Знайти спільне і відмінне розвитку (соціально-економічному, культурному) Миколаївщини і Наддніпрянської України.

Наддніпрянська Україна, також Наддніпрянщина, Подніпров'я - історично-географічна частина України, яка початково включала в себе центральні і північні області України з центром в Києві, себто лишень Середню Наддніпрянщину.

Вказати причини певних особливостей життя нашого краю.

    1. Заповнення таблиці (див.додаток)

    2. Заповнення контурної карти (по ходу уроку)

4. По ходу уроку (не чекаючи команди вчителя) на листку фломастером учні пишуть найголовніші події, персоналії, риси Миколаївщини і вивішуються на дошці (обирається один консультант)

Мотиваційний аспект.



  • Історія рідного краю. Замисліться хоч на якусь мить над цими словами. Бо це ж історія невеличкою куточка рідної землі, де ви народились, де ви живете і можливо будете жити, де жили ваші діди і прадіди, будуть жити діти і онуки. Що це за події минулого краю? Хто ці люди, якими пишаються земляки Миколаївщини? Наші історичні знання про українські землі в XIX ст.

    Україна Украї́на (МФА: [ukrɑˈjinɑ]опис файлу) - держава у Східній Європі та частково в Центральній Європі, у південно-західній частині Східноєвропейської рівнини. Площа становить 603 628 км². Найбільша за площею країна з тих, чия територія повністю лежить у Європі, друга на європейському континенті, якщо враховувати Росію.

    не будуть повними, якщо ми не будемо знати, яким був перебіг подій на території рідного краю, "нашої Батьківщини". І тим більше треба вивчати, тому що події на Миколаївщини І п. XIX ст. дійсно були насиченими, цікавими, важливими, пов'язаними з великими особами. І саме цей матеріал дає основу для подолання бездуховності серед молоді.

3. Завдання, які ви щойно отримали будемо вирішувати на "засіданні краєзнавчого товариства", де голова - я (в 10-11кл. - хтось із вас),порядок денний - перед вами, це є питання, що занесені до таблиці, і ось вони (на дошці), виступаючі учні, що працювали над проблемами теми "Наш край в І пол XIX ст.". На засіданні - гість - учень 11 класу Киселівської школи, дослідник історії села Киселівки Снігурівського р-ну, екскурсовод школи краєзнавчого музею.

Істо́рія (від дав.-гр. ἱστορία - оповідь, переказ про відоме, досліджене минуле) або діє́пис - наука, яка вивчає минуле людства, покладаючись при цьому на письмові та матеріальні свідчення минулих подій.



Рішення - відповідь в кінці уроку на проблемне завдання, яке стоїть перед вами.

4. Виступи учнів будуть оцінюватись за такими критеріями:



  1. Змістовність висвітленого питання

  2. Рівень ораторських здібностей

  3. Ретельність опрацювання додаткової літератури

  4. Здатність робити висновки і висказувати власну точку і її обстоювати


III. Вивчення нового матеріалу

1.Особливості адміністративно-територіального устрою та регіональний поділ краю.

-Робота з картою



    1. Етнічний та соціальний склад населення.

-повідомлення учня, (супроводжує схемами):

1) категорії населення:

а) державні селяни б) поміщицькі селяни г) міщани д) бузькі козаки

є) дворяни ж) військові поселенці з) адміралтейські поселенці

2) заселяли:

- з Північної України (назви сіл)

- з Центральної Росії (...

Бузьке козацьке військо - військове формування на Півдні України в другій половині 18 - на початку 19 століття.

Військові поселення Військові поселення - особлива система організації війська в Росії, яка поєднувала військову службу з сільськогосподарською працею. Існувала у 1817–1857 роках.

)

- правобережної України (...)

- з Східної і Центральної Європи (німці, болгари ) поляки (с.

Правобере́жна Украї́на (Правобережжя, Правобічна Україна) - історико-географічна назва частини території України на правому березі Дніпра. Займала територію сучасних Вінницької, Житомирської, Кіровоградської, Київської та частково Черкаської областей.

Центра́льна Євро́па - політичний та історико-географічний регіон, у який включають колишні соціалістичні країни Європи.

Киселівка)

- З історії виникнення Снігурівки.

- з історії села Киселівка

- є найновіші дані про німців - колоністів в нашому краю в І пол.ХІХ ст.

Робота з документом № 1. Завдання: Яку роль зіграли німці - колоністи в нашому краю? Зробіть висновки. - Висновок по 1 питанню

Запитання до класу: Якщо порівнювати з кінцем ХУІІІст., які зміни відбувалися відносно населення, території на Миколаївщині в І пол.ХІХ ст.?




    1. Господарське життя:стан с/г,промисловості та торгівлі.

Запитання учням:

1. Які фактори вплинули на швидке економічне зростання краю в І пол.

Економі́чне зроста́ння - збільшення обсягу виробленої продукції в порівнянні з минулим роком, збільшення її реальної (корегованої на інфляцію) вартості.

XIX ст.



Повідомлення учнів: а) розвиток с \ г ; б) розвиток промисловості. ( - вигідне географічне положення - близькість Чорного моря;

Географі́чне поло́ження - геопросторове відношення певного об'єкта до зовнішнього середовища, елементи якого мають або можуть мати на нього істотний вплив.



  • приток вільної робочої сили;

    Робо́ча си́ла у економічній теорії - здатність людини до праці, сукупність фізичних і духовних здібностей, що людина використовує у своїй діяльності



  • нові методи господарювання;

  • розвиток суднобудування як прибуткової галузі ( бо ішли війни );

  • на перших порах вкладання коштів Російської держави в економічний розвиток.)

    1. Чи відрізнявся соціально - економічний розвиток Миколаївщини від центральних регіонів Росії, Наддніпрянської України? ( В центрі Росії та Наддніпрянської України поміщицьке господарювання на кріпосному праві, на Миколаївщині застосовується робоча сила вільних селян, що зацікавлені в своїх прибутках. Швидкий розвиток ринкових відносин)




    1. Миколаївщина і війни І пол.

      Ринкова економіка - економічна система, заснована на принципах вільного підприємництва, у якій роль основного регулятора економічних відносин відіграє ринок.

      XIX ст.

Виступи-презентації учнів:

а) Миколаївщина і війна 1812 р.;

б) Миколаївщина і Кримська війна 1853-1856рр.

Завдання групі учнів: 3агальний висновок про наслідки участі Миколаївщини у війнах.

Ілюстрації на компютері « Кораблі Миколаївщини І пол. XIX ст.»


    1. Повсякденне життя мешканців краю.

    1. Участь населення Миколаївщини в антифеодальних рухах.

Запитання до доповідача: Чи були особливості в антифеодальних рухах на Миколаївщині?

(Майже ні; такі ж форми: а) скарги; б) масові втечі, виступи бузького козацтва; в) походи за волею; г) повстання.)



- Назвіть найяскравіші приклади з історії Миколаївського антифеодального руху.


      1. Закріплення нового матеріалу

(на дошці протягом уроку вивішуються написані учнями найголовніші риси соціально - економічного розвитку, події і персоналії. Робиться висновок учнями про характерні риси розвитку Миколаївщини І пол. XIX ст. Відповідь на проблемне запитання (рішення засідання). Перевірка таблиць.

      1. Підсумки уроку

Заключне слово вчителя . Виставлення балів за роботу на уроці( мотивація)

      1. Домашнє завдання

        1. Опрацювати таблицю

        2. Персоналії

        3. Запитання до теми

        4. Підготовка до підсумкового уроку.


Скачати 92.69 Kb.

  • Опорні поняття
  • Бліц - опитування
  • ІІ. Оголошення теми, мети. Мотиваційний аспект навчальної та пізнавальної діяльності учнів
  • Схема №2
  • Тема: Наш край наприкінці Х V ІІІ - в І половині ХІХ ст.
  • Російської імперії
  • І. Актуалізація опорних знань учнів .
  • ІІ.Оголошення теми, мети, мотивація навчальної діяльності.
  • III. Вивчення нового матеріалу 1.Особливості адміністративно-територіального устрою та регіональний поділ краю.
  • Господарське життя:стан с/г,промисловості та торгівлі. Запитання учням: 1. Які фактори вплинули на швидке економічне зростання
  • Закріплення нового матеріалу
  • Підсумки уроку Заключне слово вчителя . Виставлення балів за роботу на уроці( мотивація) Домашнє завдання