Первая страница
Наша команда
Контакты
О нас

    Головна сторінка



Вокальна музика вступ. Бесіда про вокальну музику

Вокальна музика вступ. Бесіда про вокальну музику




Сторінка1/4
Дата конвертації03.06.2017
Розмір0.78 Mb.
ТипУрок
  1   2   3   4

Урок № 1. ВОКАЛЬНА МУЗИКА    
Вступ. Бесіда про вокальну музику
Музика – це справжнє мистецтво! Однак є й інші види мистецтва. Наприклад, живопис чи література.
Усі вони тісно пов’язані між собою. Література – це мистецтво слова, за допомогою якого письменник передає свої думки та почуття.
А ще є мистецтво говорити… Це мистецтво також пов’язане з музикою, тому що людській вимові притаманний музичний елемент – інтонація. Інтонація є основою виразності музичної мови. Одне й те саме речення (навіть слово!) можна вимовити з різною інтонацією – і кожного разу людину зрозуміють по-іншому. З мовної інтонації народжується мелодія. Так виникла вокальна музика. Коли вірші та мелодія поєднуються в пісні, вони починають жити як новий твір мистецтва, в якому музика і література збагачують і доповнюють одна одну.
Про це йдеться в „Оді пісні” композитора Олега Антоняка.

Слухання. „Ода пісні”

Розучування „Оди пісні”
У Давній Греції одами називали пісні.

Твір мистецтва, художній твір - об'єкт, що володіє естетичною цінністю; матеріальний продукт художньої творчості (мистецтва), свідомої діяльності людини.

Старода́вня Гре́ція - цивілізація в історії Греції, яка існувала на Балканському півострові від III тис. до н. е. до початку Середньовіччя бл. 600 р. нашої ери. Найбільший її розквіт припав на класичний період V-IV ст.

Зараз, щоб отримати таку назву, твір повинен мати величальний характер.

Караоке. „Ода пісні”
1. На перехресті сильних почуттів,
Де нота серця стрілася зі словом,
З глибин життя народжений мотив
Пливе на хвилях музики і мови.
Приспів
Пісні слава за ніжність і силу,
Хай летить понад світом вона,
В ній народної вольності крила,
України душа чарівна.
2. Струмками в річку голоси течуть,
Та без душі вони так мало значать,
А пісню ту далеко й довго чуть,
В якій сміються пристрасті і плачуть.
Приспів
3. То ж над землею лийся, пісне, знов,
Сій між людьми краси й добра насіння,
Гнів заколисуй і неси любов
Із покоління в нові покоління.
Приспів

Відомості про вокальну музику, вокаліз
До вокальної музики відносять твори, в яких є вокально-мелодійний розвиток, але немає віршованого тексту.
Вокаліз – це музичний твір для виконання голосом без слів.

Музичний твір - це твір, художні образи котрого виражені за допомогою звуків. Автор музичного твору називається композитором. Музичний твір може існувати у вигляді нотного запису, виконання, звукозапису (цифрового чи аналогового) та відеозапису.



Відомості про „Вокаліз” С. Рахманінова
Прикладом вокальної музики є „Вокаліз” російського композитора Сергія Рахманінова.

Сергі́й Васи́льович Рахма́нінов (*20 березня (1 квітня) 1873(18730401), Семьоново, Новгородська губернія, Російська імперія) - †28 березня 1943, Беверлі-Гіллз, Каліфорнія, США) - російський композитор, піаніст і диригент , один із яскравих представників фортепіанного мистецтва.

Він є майстром фортепіанної, вокальної, симфонічної та оперної музики. Рахманінов дуже любив співати народні пісні.

Наро́дна пі́сня - найбільш розповсюджений вид народної музики, продукт колективної усної творчості, що роками складається в пісню. Народна пісня - музично-поетичний жанр фольклору, найбільш поширений вид народної музики.

Перебуваючи в Україні, він познайомився з творчістю Тараса Шевченка і створив кілька вокальних творів на його вірші.

Слухання. „Вокаліз” С. Рахманінова

Аналіз прослуханого твору
Поміркуйте, який характер музики цього твору.
Поміркуйте, який темп музики.
Поміркуйте, якою є динаміка вокалізу.

Підсумки уроку
Різні види мистецтва – музика, живопис, література – тісно пов’язані між собою. Література – це мистецтво слова, за допомогою якого письменник передає свої думки та почуття.
У самій людській вимові закладено музичний елемент – інтонацію, що є основою виразності музичної мови. З мовної інтонації народжується мелодія. Так виникає вокальна музика. Коли вірші і мелодія поєднуються в пісні, вони починають жити як новий твір мистецтва, в якому музика і література збагачують і доповнюють одна одну.
Прикладом цього є „Ода пісні”, яку ми розучили на сьогоднішньому уроці. Також ми дізналися, що таке вокаліз і прослухали „Вокаліз” С. Рахманінова для того, щоб краще засвоїти це поняття.
 

Урок № 2. ІНСТРУМЕНТАЛЬНА МУЗИКА. ПІСНЯ БЕЗ СЛІВ    
Вступ
Пісня як найпростіший вокальний жанр виникла у результаті поєднання двох видів мистецтва — слова та музики.

Інструментальна музика - музика, що виконується на інструментах, без участі людського голосу.

Мисте́цтво - одна з форм суспільної свідомості; вид людської діяльності, що відбиває дійсність у конкретно-чуттєвих образах, відповідно до певних естетичних ідеалів. У широкому сенсі мистецтвом називають досконале вміння в якійсь справі, галузі; майстерність.


Ми вже знаємо, що є вокальні твори і без тексту. Наприклад, „Вокаліз” Сергія Рахманінова. А ще існують музичні твори для окремих музичних інструментів.

Музи́чний інструме́нт - інструмент, призначений для виконання музики. В принципі будь-який інструмент, що здатний відтворювати звуки за певних умов і в певних музичних традиціях може бути використаним, як музичний.

їх також називають піснями. Це тому, що ці твори мають чітко виражений пісенний характер, однак призначені вони не для співу, а тільки для інструментального виконання.

Відомості про „Пісню” Л. Ревуцького
До інструментальної музики належить твір „Пісня” українського композитора Левка Ревуцького.

Реву́цький Лев (Левко́) Микола́йович (8 (20) лютого 1889(18890220), Іржавець, Прилуцький повіт, Полтавська губернія, Російська імперія - 30 березня 1977, Київ, УРСР) - український композитор, педагог, музичний і громадський діяч.

У ній можна помітити фольклорні джерела, зв’язок із народною творчістю.
Левко Ревуцький народився на Полтавщині в кінці 19 століття Після здобуття освіти в Київській консерваторії він виявив себе як талановитий композитор, науковець і педагог.

Фолькло́р (англ. folk-lore, букв. - народна мудрість; народне знання), або усна наро́дна тво́рчість - художня колективна літературна і музична творча діяльність народу, яка засобами мови зберегла знання про життя і природу, давні культи і вірування, а також відбиток світу думок, уявлень, почуттів і переживань, народнопоетичної фантазії.

Національна музична академія України ім. П. І. Чайковського (до 1995 - Київська консерваторія) - вищий державний музичний навчальний заклад IV рівня акредитації.

Ревуцький є автором багатьох творів різноманітних жанрів. З його іменем пов’язане становлення української симфонічної та фортепіанної музики минулого століття.

Слухання. „Пісня” Л. Ревуцького

Аналіз прослуханого твору
Поміркуйте, яким є характер твору.
Поміркуйте, в якому темпі звучить музика
Чому композитор Л. Ревуцький назвав свій інструментальний твір „Піснею”?

Робота над „Ода пісні”
Виконувати пісню треба урочисто, піднесено. При цьому потрібно домагатися інтонаційно-осмисленого співу кожного куплету. Також слід дотримуватися правил дихання і фразування.

Караоке. „Ода пісні”
1. На перехресті сильних почуттів,
Де нота серця стрілася зі словом,
З глибин життя народжений мотив
Пливе на хвилях музики і мови.
Приспів
Пісні слава за ніжність і силу,
Хай летить понад світом вона,
В ній народної вольності крила,
України душа чарівна.
2. Струмками в річку голоси течуть,
Та без душі вони так мало значать,
А пісню ту далеко й довго чуть,
В якій сміються пристрасті і плачуть.
Приспів.
3. То ж над землею лийся пісне знов,
Сій між людьми краси насіння,
Гнів заколисуй і неси любов
Із покоління в нові покоління.
Приспів.
Підсумки уроку
Сьогодні ми познайомилися з українським композитором Левком Ревуцьким, прослухали та проаналізували його твір „Пісня”, а також вивчили і проспівали „Оду пісні”.
 

Урок № 3. ІНСТРУМЕНТАЛЬНА МУЗИКА. ВАРІАЦІЇ    
Вступ. Розповідь про пісню „Їхав козак за Дунай”
Кажуть, у сиву давнину виконання пісні було певним містичним ритуалом, у якому люди розмовляли з природою, переказували одне одному різні легенди. Про найвидатніших людей і найвизначніші події обов’язково складали пісні.
Ми не раз мали змогу переконатися в тому, що народна пісня є цілісним музично-поетичним твором. Пісні, складені в сиву давнину чи у наш час, є історією народу.
У пісні Семена Климовського „Їхав козак за Дунай” висвітлюються історичні події 18 століття: від’їзд на чужину запорізьких козаків після знищення російською царицею Запорізької Січі.

Ві́йсько Запоро́зьке - 1) військово-політична організація з центром у Запорозькій Січі; 2) державне утворення, що виникло під час повстання Богдана Хмельницького в середині XVII століття на території Середнього Подніпров'я, Полісся, Брацлавщини і Запорожжя; 3) назва реєстрового війська в Речі Посполитій і Гетьманщині, а також загальна назва українського козацького війська.

Семе́н Климо́вський - козак Харківського полку, філософ, поет, автор пісні «Їхав козак за Дунай».

Істо́рія (від дав.-гр. ἱστορία - оповідь, переказ про відоме, досліджене минуле) або діє́пис - наука, яка вивчає минуле людства, покладаючись при цьому на письмові та матеріальні свідчення минулих подій.

Козаки́ - члени самоврядних чоловічих військових громад, що з 15 століття існували на теренах українського «Дикого поля», в районі середніх течій Дніпра та Дону, на межі християнського і мусульманського світів.

Тут правдивий життєвий зміст. Він відображений просто і майстерно виразною наспівною мелодією. Це, до речі, притаманне більшості народних пісень. І пісні „Їхав козак за Дунай” також. Тому її вважають народною. Жанр цього твору визначають як пісня-романс.
Романс – це одноголосний вокальний твір з інструментальним супроводом.

Демонстрація пісні Сергія Климовського „Їхав козак за Дунай”

Бесіда про пісню „Їхав козак за Дунай” С. Климовського
Яка сумна пісня!

Сумна пісня (англ. Torch Song) - американська музикальна мелодрама режисера Чарльза Волтерса 1953 року.

Але іноді (під настрій) дуже хотілося б її почути. Краще вміти її співати! Тому розучимо пісню Сергія Климовського „Їхав козак за Дунай”, яку вважають народною і виконують у вигляді романсу.

Розучування пісні С. Климовського „Їхав козак за Дунай”

Караоке. Пісні „Їхав козак за Дунай”
1. Їхав козак за Дунай,
Сказав :”Дівчино, прощай!
Ти, конику вороненький,
Скачи та гуляй!”.
Вийшла, ручки заломивши,
І тяженько заплакавши:
„Як ти мене покидаєш,
Тільки подумай!”
2. «Білих ручок не ламай,
Ясних очей не втирай,
Мене з війни зі славою
К собі дожидай!»
«Не хочу я нічого,
Тільки тебе одного,
Будь здоров ти, мій миленький,
А все пропадай!»
3. «Постій, постій, козаче,
Твоя дівчина плаче,
На кого ж ти покидаєш,
- Тільки подумай!»
Свиснув козак на коня:
«Оставайся здорова!
Як не згину, то вернуся
Через три года!»

Слухання. Варіації на тему пісні Р. Савицького „Їхав козак за Дунай”

Аналіз прослуханого твору
Яку мелодію нагадує цей твір?
В якому темпі написані варіації?
Який характер твору?

Відомості про композитора Р. Савицького
Мелодія інструментального твору, який щойно прозвучав, – це відома пісня, але звучить вона трішки незвично. А тому, що український композитор Роман Савицький створив і назвав його Варіаціями на тему пісні „Їхав козак за Дунай”.

Рома́н Сави́цький (* 11 березня 1907, Сокаль, нині Львівська область - † 12 січня 1960, Філадельфія, США) - український піаніст, педагог і музичний критик, засновник українського музичного інституту у Філадельфії.

Компози́тор (ж.р. композиторка, від лат. componere - складати в ціле) - автор музичних творів: особа, що займається створенням музики.


Роман Савицький – композитор і музичний педагог. Народився на Львівщині у родині священика. Музичну освіту здобув у Львові й у Празі.

Учи́тель/вчитель (педагог)- людина, яка навчає інших людей (своїх учнів), передає їм певні знання про життя. У вузькому розумінні - спеціаліст, який проводить навчальну та виховну роботу з учнями в загальноосвітніх школах різних типів.

Музи́чна осві́та - процес засвоєння знань, вмінь та навичок, необхідних для музичної діяльності, а також сукупність знань і пов'язаних з ними вмінь та навичок, отриманих у результаті навчання. Під музичною освітою нерідко розуміють і саму систему організації музичного навчання.

Його називали одним із найкращих західноукраїнських піаністів. Основу творчості складає інструментальна музика та обробки народних мелодій. Останні роки життя провів у США.
Роман Савицький – не єдиний композитор, який використав „Їхав козак за Дунай”. Також всесвітньовідомий німецький композитор Бетховен зробив обробку пісні „Їхав козак за Дунай”!
У 1810-1818 роках Бетховен їздив до Австрії на курорт у м. Тепліц. Там він і почув цю пісню у виконанні кріпацького хору одного ясновельможного пана, який теж приїхав на курорт.

Підсумки уроку
Сьогодні зазирнули в сиву давнину, звідки бере свій початок народна пісня, вивчили пісню Сергія Климовського „Їхав козак за Дунай”, ознайомилися із варіаціями на тему цієї пісні видатного українського композитора Романа Савицького та дізналися про цікаву сторінку творчого доробку Л. Бетховена.
 

Урок № 4. ВОКАЛЬНО-ІНСТРУМЕНТАЛЬНА МУЗИКА. КАНТАТА    
Вступ. Кантата
Ми вже знаємо, що література і музика тісно пов’язані між собою. Досить часто музичні та поетичні твори, які відображають різноманітні явища життя, природи тощо, споріднені за характером своїх образів.
Український композитор Микола Лисенко написав концертний твір „Радуйся, ниво неполитая” на основі поезії Тараса Шевченка. У цьому творі оркестрову музику, вокальний і хоровий співи поєднано з віршованим текстом.

Мико́ла Віта́лійович Ли́сенко (10 (22) березня 1842(18420322), с. Гриньки, нині Глобинський район - 24 жовтня (6 листопада) 1912, Київ, нині Україна) - український композитор, піаніст, диригент, педагог, збирач пісенного фольклору, громадський діяч.

Орке́стр (від грец. ορχηστρα - майданчик античного театру, від ορχηομαι - танцюю), в сучасному значенні, - колектив музикантів, призначений для сумісного виконання музичних творів.

Такий концертний твір для солістів, хору та оркестру називають кантатою.
Кантата – це великий музичний твір, що складається з кількох частин і створений для виконання хором, солістами та симфонічним оркестром.

Симфоні́чний орке́стр - великий колектив музикантів (оркестр), що виконують симфонічні музичні твори.



Відомості про М. Лисенка
Микола Лисенко – славетний український композитор, засновник української музичної класики, диригент, піаніст і музичний педагог ХІХ-ХХ століть.

Композитор Ігнацій Ян Падеревський був прем'єр-міністром Польщі, Верді та Шостакович були депутатами.

Протягом усього життя він збирав український пісенний фольклор, творчо застосовував його у власній музиці.
Микола Лисенко народився на Полтавщині, звідки широкими калиновими рушниками простелилася творча доля багатьох українських митців. Він був високоосвіченою людиною, навчався в Харківському та Київському університетах, а також у Лейпцизькій консерваторії.

Лейпцизька вища школа музики й театру імені Фелікса Мендельсона (нім. Hochschule für Musik und Theater „Felix Mendelssohn Bartholdy“ Leipzig), Лейпцизька консерваторія - перша консерваторія у Німеччині, знаходиться у Лейпцигу й заснована у 1843 році Феліксом Мендельсоном.

Київський національний університет імені Тараса Шевченка - державний вищий навчальний заклад України, розташований у місті Києві, самоврядний (автономний) дослідницький національний університет.


Формування творчих ідей Лисенка відбувалося під впливом поезії Тараса Шевченка – на його вірші композитор створив близько дев’яноста вокальних творів різних жанрів. Серед них – кантата „Радуйся, ниво неполитая”.

Слухання. Кантата М. Лисенка „Радуйся, ниво неполитая” (5 частина)

Аналіз прослуханого твору
Визначте, яким є характер твору.
Поміркуйте, в якому темпі звучить кантата.

Робота над піснею „Їхав козак за Дунай”
Не поспішаючи, стримано виконайте пісню „Їхав козак за Дунай”.
Розділіться на дві групи і проспівайте її з ритмічним супроводом у помірному темпі.

Караоке. Пісня „Їхав козак за Дунай”
1. Їхав козак за Дунай,
Сказав :”Дівчино, прощай!
Ти, конику вороненький,
Скачи та гуляй!”.
Вийшла, ручки заломивши,
І тяженько заплакавши:
„Як ти мене покидаєш,
Тільки подумай!”
2. «Білих ручок не ламай,
Ясних очей не втирай,
Мене з війни зі славою
К собі дожидай!»
«Не хочу я нічого,
Тільки тебе одного,
Будь здоров ти, мій миленький,
А все пропадай!»
3. «Постій, постій, козаче,
Твоя дівчина плаче,
На кого ж ти покидаєш,
Тільки подумай!»
Свиснув козак на коня:
«Оставайся здорова!
Як не згину, то вернуся
Через три года!»

Підсумки уроку
На сьогоднішньому уроці ми поєднали музику та літературу на прикладі кантати М.Лисенка „Радуйся, ниво неполитая”, яка написана на слова Т. Шевченка. Також завершили роботу над піснею „Їхав козак за Дунай”.
 

Урок № 5. ОРКЕСТРОВА МУЗИКА. УВЕРТЮРА    
Вступ. Відомості про пісню „Засвіт встали козаченьки”
Розучімо ще одну історичну українську пісню «Засвіт встали козаченьки».
За переказами її автором є легендарна піснярка з Полтавщини Маруся Чурай. Вона склала цю пісню в день розлучення з коханим, який вирушив із козаками в похід.
Сповнена туги лірична пісня полюбилася козакам. Її виконували в походах; з часом вона стала маршовою героїчною піснею.

Слухання. „Засвіт встали козаченьки”

Аналіз прослуханого твору
Про що йдеться в цій пісні?
Поміркуйте, як потрібно заспівати пісню „Засвіт встали козаченьки”, щоб найкраще відобразити її життєвий зміст.
Які засоби музичної виразності ви помітили при прослуховуванні твору?

Розучування пісні „Засвіт встали козаченьки”

Караоке. „Засвіт встали козаченьки”
1. Засвіт встали козаченьки
В похід з полуночі.
Виплакала Марусенька
Свої ясні очі.
2. Не плач, не плач, Марусенько,
Не плач, не журися,
Та за свого миленького
Богу помолися.
3. Стоїть місяць над горою,
А сонця немає.
Мати сина в доріженьку
Слізно проводжає.
4. Іди, іди, мій синочку,
Та й не забавляйся,
За чотири неділеньки
Додому вертайся.
5. Ой рад би я, матусенько,
Скоріше вернуться,
Та щось мій кінь вороненький
В воротях спіткнувся.
6. Ой не плачте, не журітесь,
В тугу не вдавайтесь,
Заграв мій кінь вороненький —
Назад сподівайтесь.

Слухання. Увертюра до опери М. Лисенка „Тарас Бульба”

Аналіз прослуханого твору
Мелодія якої пісні прозвучала в увертюрі?
Яким є характер музики?
В якому темпі звучить увертюра?

Розповідь про творчість М. Лисенка
Автором опери „Тарас Бульба” є Микола Лисенко. З його іменем пов’язують становлення української національної опери. Опера „Тарас Бульба” за сюжетом повісті Миколи Гоголя є вершиною оперної творчості Миколи Лисенка і неоціненним внеском до скарбниці українського оперного мистецтва. У ній розповідається про визвольну боротьбу українського народу проти іноземного поневолення 1648-54 років.

Го́голь Мико́ла Васи́льович (рос. Гоголь Николай Васильевич ; прізвище при народженні Яно́вський, з 1821 року - Го́голь-Яно́вський; 20 березня [1 квітня] 1809(18090401) року, Сорочинці, нині Великі Сорочинці, Миргородський район, Полтавська область - 21 лютого [4 березня] 1852 року, Москва) - український письменник з українського роду Гоголів-Яновських, класик російської літератури.

О́пера (італ. opera - «дія», «праця», «твір») - музично-драматичний жанр, що ґрунтується на синтезі музики, слова, дії. В опері сценічна дія органічно поєднується з вокальною (солісти, ансамблі, хор), та інструментальною (оркестр) музикою, досить часто - з балетом і пантомімою, образотворчим мистецтвом (гримом, костюмами, декораціями, світловими ефектами, піротехнікою тощо).

Украї́нці - східнослов'янський етнос, основне і корінне населення України. Як етнос сформувався на землях сучасної України та частині земель сучасних: Польщі, Білорусі, Молдови, Румунії, Угорщини, Словаччини і Росії.

Події відбуваються в Дубенському замку на Рівненщині.
Кожна опера починається з увертюри.
Увертюра – це оркестровий вступ до опери, балету, кантати чи кінофільму.

Підсумки уроку
Сьогодні ми розучили пісню „Засвіт встали козаченьки”, автором якої є Маруся Чурай, прослухали увертюру до опери Миколи Лисенка „Тарас Бульба”, почули звучання симфонічного оркестру.
 

Урок 6. МУЗИЧНО-СЦЕНІЧНЕ МИСТЕЦТВО. ОПЕРА ТА ЛІТЕРАТУРА    
Вступ. Відомості про оперу
Сьогодні ми торкнемося теми давньогрецького театру...

Історія Давньогрецького театру - охоплює майже тисячоліття (VI ст. до н.е. - V-VI ст. н.е.). Він виник із сільських святкувань на честь бога Діоніса - Діонісій. На цих святах виконувалися дифірамби і фалічні пісні, що містили елементи діалогу та театральної дії.

У давньогрецькому театрі музика була обов’язковим елементом: плавно, наспівно промовлялися акторами ролі; хор уособлював одночасно і „голос народу”, і голос автора. У 16-17 століттях в італійському місті Флоренції спроби відродити грецьку трагедію сприяли створенню першої опери як поєднання музики та драми. Надалі протягом століть музика і сюжет „змагалися” між собою за „головну роль” в оперному жанрі. Опера – це вершина музично-сценічного мистецтва. На сьогодні вона є найскладнішим музичним жанром, у якому з музикою та літературою поєднані елементи хореографії, театрального й образотворчого мистецтв.
Літературною основою опери є лібрето – літературний текст опери.

Відомості про В. А. Моцарта
Щоб створити оперу, потрібно бути справді майстерним композитором. Наприклад, коли ми слухаємо твори Моцарта, нас зачаровує краса, легкість та „прозорість” його музики. Звучання кожного його твору розкриває перед слухачами незрівнянне багатство та глибину душі генія.
Австрійський композитор 18 століття Вольфганг Амадей Моцарт ще дитиною вражав усіх своїм неперевершеним обдаруванням – у 6 років він став віртуозом гри на клавесині, гастролював із концертами Європою;

Вольфганг Амадей Моцарт Вóльфґанґ Амадéй Мóцарт, (нім. Wolfgang Amadeus Mozart МФА: [ˈvɔlfɡaŋ amaˈdeus ˈmoːtsart] німецька вимова іменіопис файлу; повне ім'я Йоганн Хризостом Вольфґанґ Теофіл Моцарт нім. Joannes Chrysostomus Wolfgangus Theophilus Mozart 27 січня 1756 - 5 грудня 1791) - австрійський композитор, представник класицизму, який визнаний науковцями одним із найгеніальніших музикантів в історії людства[Ким?].

тоді ж почав складати свої перші твори. За 35 років життя композитор створив понад 600 музичних творів: 41 симфонію, 19 опер, а також багато інших творів у різних жанрах.

Відомості про оперу В. А. Моцарта „Чарівна флейта”
Моцарт створив 19 опер. „Чарівна флейта” – це остання опера композитора, створена на основі казкового літературного сюжету. У ній ідеться про перемогу розуму й добра над забобонами та злом. Головні дійові особи – мудрий і добрий чарівник Зорастро та безжалісна і мстива Цариця Ночі.
У мелодіях опери композитор використав австрійські та німецькі народні пісні. Особливо це виявилось у темах персонажа Папагено. „Приємний та ніжний ” дзвін чарівних дзвіночків не раз допомагає йому та його друзям перемагати зло і знайти своє щастя.

Слухання. Хор „Звідки приємний та ніжний той дзвін” з опери «Чарівна флейта»

Аналіз прослуханого твору
Які почуття викликало у вас прослуховування фрагменту з опери?
Якою є динаміка твору?

Спільне двох геніїв
Ви, напевне, помітили, що творчості Моцарта властивий тісний зв’язок з інтонаціями народних австрійських і німецьких народних мелодій. М. Лисенко у своїх творах використовував українські народні пісні.

Украї́нські наро́дні пісні́ - це фольклорні твори, які створені в усі епохи розвитку нації, зберігаються в народній пам'яті й передаються з вуст в уста.

Наприклад, «Засвіт встали козаченьки»

Робота над піснею „Засвіт встали козаченьки”
Виконайте пісню „Засвіт встали козаченьки” чітко, слідкуючи за інтонацією.
Проплескайте ритмічний рисунок пісні.
Виконайте пісню з ритмічним супроводом.
  1   2   3   4